Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 15780 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #100 Gepost op: 30-07-2024, 14:45:35 »
Het is geen feedback over dit seizoen en denk dat veel van jullie hier ook niet mee eens zijn. Maar ik denk zeg het wel even.

Denk dat toch veel mensen, maar niet mensen die (actief) lid zijn van deze forum er zo overdenken en dit enorm waarderen bij WIDM:
- Bekende Nederlanders
- Live ontknoping en acties van de mol bekijken (voor de mensen die het live zien, is het vooral leuk denk ik)
- Dingen extra, zoals: moltalk, niet de mol, WIDM app etc.

Daarom denk ik eerlijk gezegd dat dit nooit echt veranderd, want er zijn genoeg mensen die dit allemaal wel waarderen, maar gewoon geen feedback over geven of niet eens weten dat dit kan.

Maar denk wel dat ze vaker een extra seizoen maken met onbekende mensen zeker als dit streaming editie gewaardeerd wordt. En denk ook zeker wel dat ze dingen gaan aanpassen, zoals: qua spellen (meer deelopdrachten), meer uitleg kaartjes, minder biechten, minder snel kans maken op jokers/vrijstellingen. Zoals we een beetje zagen bij de streaming editie.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #101 Gepost op: 30-07-2024, 15:06:06 »
Het is geen feedback over dit seizoen en denk dat veel van jullie hier ook niet mee eens zijn. Maar ik denk zeg het wel even.

Denk dat toch veel mensen, maar niet mensen die (actief) lid zijn van deze forum er zo overdenken en dit enorm waarderen bij WIDM:
- Bekende Nederlanders
- Live ontknoping en acties van de mol bekijken (voor de mensen die het live zien, is het vooral leuk denk ik)
- Dingen extra, zoals: moltalk, niet de mol, WIDM app etc.

Daarom denk ik eerlijk gezegd dat dit nooit echt veranderd, want er zijn genoeg mensen die dit allemaal wel waarderen, maar gewoon geen feedback over geven of niet eens weten dat dit kan.

Ben ik het niet mee eens en is denk ik ook niet juist vanuit beide groepen.

Ten eerste zijn een aantal dingen die je noemt dingen die ook gewaardeerd worden door "molloten" die hier actief zijn, zoals molacties bekijken, WIDM app, niet de mol. Ten tweede zijn veel van de Bekende Nederlanders zo onbekend bij het grote publiek dat het geen groot verschil is met onbekende Nederlanders. Dat verschil zal veel minder groot zijn dan veel mensen denken.

Alleen de live ontknoping en moltalk zie ik wel dat casual fans deze over het algemeen leuker vinden dan molloten. Bij Moltalk ligt dat ook aan de invulling van het huidige programma gezien dit in het verleden wel positiever ontvangen werd hier.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 30-07-2024, 15:27:19 »
Oké dan ligt het aan mij, want de mensen die ik spreek buiten dit forum waarderen juist de punten die ik noem wel en het lijkt hier op dit forum veel minder, misschien een enkele die het ook leuk vind, maar misschien word dit gewoon minder benoemd dat kan en lijkt het zo wat ik denk.
En ik bedoel btw molacties kijken met heel veel fans en oud kandidaten en dat je daardoor misschien niet alles ziet.
Ik zelf zit tussen een molloot en een casual kijker. En mij maakt het niet veel uit, als ze maar de spel manier veranderden en terug gaan naar hoe het voorbeeld bij Dennis was.
« Laatst bewerkt op: 30-07-2024, 15:28:55 door Mol1991 »

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #103 Gepost op: 30-07-2024, 16:21:11 »
Voor mij wordt het oneerlijk als de kans tussen naar huis gaan en blijven méér wordt beïnvloed door welke troeven er in het spel zijn dan door wie de Mol op het spoor is. Bij meer dan één vrijstelling in het spel is dat eigenlijk per definitie al zo. Dan verandert een individueel voordeel in een collectief nadeel.
Dat is dan toch ook al bij één vrijstelling? Ja puur statistisch is één vrijstelling in aflevering 1 een verschil van amper 1,5 procent. Maar dit verschil loopt natuurlijk exponentieel op des te later deze ene vrijstelling in het spel komt.

Citaat
Het meest sprekende voorbeeld zijn de drie vrijstellingen in Tsjechië, waardoor de enige twee kandidaten die al volledig op de juiste Mol zaten tegen elkaar moesten duelleren. En de dubbele executie in Toscane, waar twee willekeurige kandidaten een vrijstelling in de schoot geworpen kregen en de andere kandidaten een kans van 67% hadden om af te vallen.
Het eerste voorbeeld, mee eens. Meest ridicule beslissing ooit. Dit was puur gedaan om de verdenkingen van de mol af te krijgen.

Tweede voorbeeld: ja het was uiteindelijk niet zo moeilijk voor de personen die deze vrijstellingen kregen. Maar ze werden niet echt in de schoot geworpen.

Citaat
Wat dat betreft was deze dubbele vrijstelling in elk geval inhoudelijk beter, omdat Tiemen en Johan er ook echt wat voor moesten doen. Maar toch was het geld de hele ronde tussen de eliminatie van Tessa en die van Kars in maar bijzaak. Het radiospel was niet voor geld, het zoeken van de rotonde was maar een heel korte bonusopdracht, en bij de vrijstellingenrace wilden de kandidaten vooral doorgaan. Het levert goede televisie op, maar het draait nog maar weinig om de vraag 'Wie is de Mol?'.

Eens, maar je kunt dit soort opdrachten moeilijk anders in elkaar zetten. Het is zeker mogelijk, maar dan neigt het al gauw meer naar een strategische opdracht.
« Laatst bewerkt op: 30-07-2024, 16:22:54 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 30-07-2024, 21:27:12 »
De discussie over BN-ers of OBN-ers speelt al jaren. De BN-ers zijn de redding geweest van het programma. Zonder de eerste BN-er-editie had het programma simpelweg niet meer bestaan. Het programma is immens populair geworden door diezelfde BN-ers; het is een programma geworden dat werkelijk iedereen kijkt (van jong tot oud). Ik denk dat het een illusie is om te denken dat de 'normale' WIDM weer met onbekenden zal worden gespeeld. Ik vind het dan ook fantastisch dat ze ons dit streaming-seizoen hebben gegeven. Ik vond het een geweldig seizoen waar ik enorm van heb genoten. De OBN-ers geven een andere dynamiek, ze spelen het spel puurder en zijn minder/niet uit op beroemdheid. Als Molloot kan ik niet meer wensen dan dat, maar realistisch gezien wordt de normale versie niet alleen voor molloten gemaakt.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 31-07-2024, 07:38:24 »
Ik ben ook pas begonnen toen het pas met bn'ers was. Ik was toen 14 en toen zapte we er toevallig langs en mijn broer was in die tijd toevallig ook in Australië.
Sinds dien kijk ik het elk jaar. Ik heb toen nog wel de seizoenen met onbekende Nederlanders gekeken, behalve die van George deze kon ik niet vinden.
Maar voor 2005 kende ik dit programma niet.   
In het begin hielp het ook echt mee dat het met BN’ers was, want voorbeeld met Yvon Jaspers ben ik mee opgegroeid als kind en daarom bleven we ook doorkijken. Nu gaat het voor mij meer om het spel.
« Laatst bewerkt op: 31-07-2024, 07:50:55 door Mol1991 »

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 31-07-2024, 10:24:14 »
De discussie over BN-ers of OBN-ers speelt al jaren. De BN-ers zijn de redding geweest van het programma. Zonder de eerste BN-er-editie had het programma simpelweg niet meer bestaan. Het programma is immens populair geworden door diezelfde BN-ers; het is een programma geworden dat werkelijk iedereen kijkt (van jong tot oud). Ik denk dat het een illusie is om te denken dat de 'normale' WIDM weer met onbekenden zal worden gespeeld. Ik vind het dan ook fantastisch dat ze ons dit streaming-seizoen hebben gegeven. Ik vond het een geweldig seizoen waar ik enorm van heb genoten. De OBN-ers geven een andere dynamiek, ze spelen het spel puurder en zijn minder/niet uit op beroemdheid. Als Molloot kan ik niet meer wensen dan dat, maar realistisch gezien wordt de normale versie niet alleen voor molloten gemaakt.

Deze BN-er editie is idd de redding geweest. Maar het was dan ook een mooie dynamische groep. Ik vraag me af of een hele tamme groep zoals we die de afgelopen jaren meermaals hebben gezien ook het programma had kunnen redden.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #107 Gepost op: 31-07-2024, 11:06:47 »
Deze BN-er editie is idd de redding geweest. Maar het was dan ook een mooie dynamische groep. Ik vraag me af of een hele tamme groep zoals we die de afgelopen jaren meermaals hebben gezien ook het programma had kunnen redden.
Exact, je kan je afvragen of het succes van de eerste BN'er editie (2005) te maken had met de BN'er status van de kandidaten of dat het gewoon een hele sterke groep was.

Ik geloof er wel echt in dat het gewoon een kwestie van casting is. Buiten de BN'er wereld heb je ook mensen die excentriek als Marc-Marie kunnen zijn, die zo fel als Victoria Koblenko kunnen zijn en die zo ontwapenend kunnen zijn als Lottie Hellingman. Je moet alleen de juiste samenstelling vinden uit een veel grotere pool inschrijvingen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 31-07-2024, 11:46:41 »
Dat weten we inderdaad niet zeker.
Maar als ik naar mezelf kijk begon ik echt te kijken, omdat ik bepaalde BN'ers kende die meededen in 2005. Zoals Yvon en Victoria.
Dus dit hielp wel.
Denk als ik begon te kijken met onbekende Nederlanders zou ik sneller afgehaakt zijn op 14 jarige leeftijd of wist ik pas van het bestaan van widm af vanaf mijn 20e.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 31-07-2024, 11:54:15 »
Ik luisterde overigens gisteren een podcast met Michiel Devlieger en hij zei dat er bij de vraag voor een BNer seizoen destijds wel wat stevige gesprekken gevoerd zijn. Omdat ze er het als bedenkers van het format eigenlijk niet mee eens waren.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 31-07-2024, 12:13:04 »
Maar ik hoorde wel paar jaar geleden van Angela en Victoria dat in dit seizoen ze echt het slechtste van elkaar naar boven haalde en dat de sfeer totaal niet prettig was. Er hing veel haat, dus ene kant leuk zo’n dynamisch groep om naar te kijken, maar het was achter de schermen wel heel pittig en ook duidelijk af en toe op beeld zag. Toch blijft dit wel één van de leukste seizoenen vind ik, maar haat gaat wel heel ver weer vind ik.
« Laatst bewerkt op: 31-07-2024, 12:26:29 door Mol1991 »

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 31-07-2024, 16:24:15 »
Oké dan ligt het aan mij, want de mensen die ik spreek buiten dit forum waarderen juist de punten die ik noem wel en het lijkt hier op dit forum veel minder, misschien een enkele die het ook leuk vind, maar misschien word dit gewoon minder benoemd dat kan en lijkt het zo wat ik denk.
En ik bedoel btw molacties kijken met heel veel fans en oud kandidaten en dat je daardoor misschien niet alles ziet.
Ik zelf zit tussen een molloot en een casual kijker. En mij maakt het niet veel uit, als ze maar de spel manier veranderden en terug gaan naar hoe het voorbeeld bij Dennis was.

Ik denk dat er een miscommunicatie momentje is. Volgens mij vind iedereen het terugkijken met een live publiek buiten hartstikke leuk.

Wat ik persoonlijk niet leuk vind:
* De ontknoping op het balkon.

Vroeger was het op de plek van bestemming. Doe die onthulling lekker daar joh! Zoveel mooier en sfeervoller en het ultieme cadeautje voor als je de finale haalt. Kennis over hoe het zit.
We hebben ontknopingen bij  metershoge Buddha beelden, stoomtreinen, verlichte Arabische monumenten etc. verruild voor iemand op een balkonnetje in een studio. Echt zonde vind ik!

* Er was een jaar waar we het publiek bijna vaker hoorde dan de mol of kandidaten. Ook wordt het "spanning opbouwen" steeds erger.
De helft van de show ben je kwijt aan die onzin en vervolgens raffelen ze een paar molacties erdoorheen en blijft de helft tot driekwart van het seizoen zelf onbesproken!
I love de sfeer van live, maar het draait om terugkijken, molacties en de rol van de kandidaten in deze reis toch? Dus wij zijn vooral een beetje klaar met de verhouding kandidaten/het circus eromheen.

* Vorige jaren mochten we de verborgen aanwijzingen lezen op de site....ja lekker! Die site die nu dus totaal vernieuwd is zodat die content niet eens meer bestaat?! Ik vind het ook leuk om terug te kijken, en dan is ergens anders terugkijken vaak geen optie meer.

Vond het seizoen waar ze een soort verlengde moltalk deden ook best prima eigenlijk!

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 31-07-2024, 16:42:30 »
Ik denk dat er een miscommunicatie momentje is. Volgens mij vind iedereen het terugkijken met een live publiek buiten hartstikke leuk.

Wat ik persoonlijk niet leuk vind:
* De ontknoping op het balkon.

Vroeger was het op de plek van bestemming. Doe die onthulling lekker daar joh! Zoveel mooier en sfeervoller en het ultieme cadeautje voor als je de finale haalt. Kennis over hoe het zit.
We hebben ontknopingen bij  metershoge Buddha beelden, stoomtreinen, verlichte Arabische monumenten etc. verruild voor iemand op een balkonnetje in een studio. Echt zonde vind ik!

* Er was een jaar waar we het publiek bijna vaker hoorde dan de mol of kandidaten. Ook wordt het "spanning opbouwen" steeds erger.
De helft van de show ben je kwijt aan die onzin en vervolgens raffelen ze een paar molacties erdoorheen en blijft de helft tot driekwart van het seizoen zelf onbesproken!
I love de sfeer van live, maar het draait om terugkijken, molacties en de rol van de kandidaten in deze reis toch? Dus wij zijn vooral een beetje klaar met de verhouding kandidaten/het circus eromheen.

Ik ben het eens met je opmerkingen over de ontknoping. (Sowieso omdat ik het ergens nogal wreed vind om deelnemers 6 maanden in het ongewis te laten over of ze wel of niet hebben gewonnen.) Waarom gunnen we de kandidaten niet gewoon een mooie afsluiting in het land waar het spel is gespeeld? Die afsluitingen waren altijd veel sfeervoller en mooier dan wat we met de live ontknoping hebben gezien. Sowieso is dat hele live gedoe voor mij een afknapper. We hebben de afgelopen jaren te maken gehad met slecht geluid, deelnemers die nauwelijks aan het woord kwamen of nauwelijks te zien waren, verhalen die niet afgemaakt werden door een onderbreking van de presentator of medekandidaat etc. Ik heb het gevoel dat we juist heel veel missen doordat het live is, denk aan een betekenisvolle blik van de ene kandidaat naar de andere. De vooraf opgenomen afleveringen waren veel evenwichtiger, logisch want dan kun je regie voeren op wat er te zien is, iets wat je met een live opname veel moeilijker kunt. Ik snap ook vanuit het oogpunt van televisie maken niet waarom er ooit voor een live ontknoping en aflevering 10 is gekozen. Het argument is dat je erbij kunt zijn. Tja, daar heb ik als tv-kijker aan de andere kant van het land helemaal niets aan. Het live-publiek heeft voor mij als tv-kijker (toch het grootste gedeelte van het publiek!) gewoon geen enkele toevoeging.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #113 Gepost op: 1-08-2024, 00:28:22 »
Wat ik niet snap aan die live ontknoping is waarom dat allemaal ook onderdeel van de tv-aflevering moet zijn.

Waarom dan niet gewoon om 7 uur beginnen, dan heb je anderhalf uur om live te ontknopen en voor al die 10 000 uitverkorenen op dat plein spanning op te bouwen en hype te creëren, en dan maak je om half 9 de mol bekend en dan pas begint aflevering 10.

Ik snap niet zo goed waarom een live ontknoping op een groot plein en een ingetogen aflevering 10 met alle tijd voor molacties, kandidatenontboezemingen en antwoorden op mysteries, niet naast elkaar kunnen bestaan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline eilandgek

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 6-08-2024, 20:11:26 »
Deze week het digitale seizoen bekeken!  ;D

- Hila: Doet het heel erg goed! Voor mij weer op het Angela-en-Karel-niveau. Gescripte teksten mogen ietsje meer naturel (bijv. intonatie: aan het einde van een zin zoals "Wie is... de mol?" gaat ze omhoog i.p.v. omlaag, dat klinkt niet natuurlijk)
- Deelnemers: Ha! Een verademing. Een redelijk rustige groep, geen schreeuwers (Emma kreeg in mijn ogen wel veel zendtijd of lijkt dat maar?), maar wel lekker naturel en fanatiek. (semi-)BN'ers zijn vooral met zichzelf en elkaar bezig en niet echt met het spel (of worden zo in beeld gebracht). Dat vond ik de laatste jaren echt absoluut niet meer leuk.
- Opdrachten: Zonder BN'ers weer tijd voor actie, heel fijn! Lekker her en der wat risico's nemen, wat na het ongeluk met Janine Abbring eigenlijk niet echt meer was gebeurd. En ook hilarische opdrachten (daar is De Mol zo goed in!), die zullen BN'ers ook niet graag doen (zichzelf voor gek zetten) maar konden nu weer wel. Die twee extra's zorgden al voor meer variatie in de opdrachten, die de laatste jaren in WidM vaak slaapverwekkend waren.

Verder de nodige opmerkingen die vooral zullen samenhangen met het feit dat dit een streamingeditie en/of "testcase" is. Andere opbouw, korte afleveringen, relatief weinig afleveringen... Ik vind het moeilijk om daar wat over te zeggen, omdat ik geen idee heb of dat te maken heeft met dit bijzondere seizoen of dat dat echt de richting is waar de nieuwe WidM heen zal gaan.

Wat me verder opviel: de dames altijd "kuis" gekleed, schouders zullen bedekt moeten worden in het islamitische Oman! En in het straatbeeld ook weinig vrouwen te bespeuren. Verder prachtig land, en over de mensenrechten is natuurlijk in een ander topic al meer dan voldoende geschreven en gezegd!

De laatste jaren keek ik meer uit verplichting naar WidM omdat ik het al vanaf het begin heb gevolgd, maar op de mooie beelden van de omgevinden na vond ik het een beetje flauw en saai geworden. Toen De Mol weer begon was dat dan ook een enorme verademing. Voor het eerst in jaren heb ik nu ook weer met ontzettend veel plezier gekeken naar en genoten van een fris, vrolijk en mooi WidM-seizoen!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 10-08-2024, 12:55:30 »
Hoezo willen BN’ers zichzelf niet voor gek zetten? Ik ken genoeg momenten waar BN’ers voor gek staan, vooral bij spelprogramma’s.

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #116 Gepost op: 10-08-2024, 13:44:52 »
Ik denk dat die programma’s iets beter betalen  ;D
...óf niet!

Offline lolokane

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 12-08-2024, 16:08:58 »
Wat schetst mijn verbazing? Het beste seizoen tot nu toe! Wat een kwaliteit. Je leeft echt mee met de kandidaten en de opdrachten. Alles was opgezet zodat dit seizoen zou falen. Ik geloof nu wel in die opzet. Gewoon minder budget, minder opdrachten, minder vragen bij de test etc. Wat slecht zeg. Als ik een (met van die streepjes naar voren) pluspuntje zou moeten geven is het dat onbekende nederlanders gewoon weg beter zijn voor een programma als de mol. Of misschien wel de facto? Maar gelukkig hebben we Vlaanderen nog. Streamen werkt niet voor de mol, en dat hadden de makers gewoon kunnen afkijken van het buitenland. Werkt dat in het buitenland wel goed? Want Netflix blijft het ook doen. Ik geloof dus echt niet dat er ook maar 1 kandidaat was die echt werkelijk verrast was toen ze in het buitenland zgn te horen kregen dat ze meededen aan de mol. (dus dat toneelstukje heb ik liever ook niet) Ik vraag me echt af of ik de outlier ben. Oh, en de presentatrice deed het ook goed in dat interview voordat ze iets bekend mocht maken. Zeker niet het makkelijkste onderdeel van je vak.

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #118 Gepost op: 12-08-2024, 18:00:46 »
Ik wil toch even terugkomen op de keuze om een verre vliegbestemming voor WIDM te verkiezen boven een plek die te bereiken is per trein of bus. En op de keuze om regelmatig oud-kandidaten voor korte optredens over te laten vliegen naar die verre bestemmingen, zoals nu met Merel en Jurre.

Vandaag zijn de meeste Nederlandse sporters met de trein teruggekomen van de Olympische Spelen. De sporters die ons twee weken lang regelmatig versteld deden staan met hun prestaties in Parijs. Dat ze nu per trein terugreizen, betekent dat hun klimaatimpact miniem blijft.

Ik besloot de vergelijking maken met de twee mollen die een heel korte cameo maakten in het streamingseizoen. Ik nodig je uit om een gokje te doen: hoeveel van de 275 Nederlandse Olympiërs zou je naar Parijs kunnen brengen voor je dezelfde uitstoot hebt als het flitsbezoekje van Jurre en Merel aan Oman?

Antwoord: voor de uitstoot van alleen de twee mystery guests kun je de volledige Olympische ploeg van 275 sporters drie keer heen en weer laten reizen met de trein! Dat zijn krankzinnige verhoudingen. Voor ieder enkeltje naar Oman kun je meer dan vierhonderd(!) enkeltjes Parijs-Amsterdam met de Eurostar boeken. En dan te bedenken dat Jurre en Merel voor krap drie minuten beeldmateriaal heen en weer vlogen. De uitstoot van de hele crew en de kandidaten zal nog eens twintig keer zo hoog zijn.

Zijn de Olympische Spelen klimaatneutraal? Absoluut niet, we hebben als Nederland dit keer toevallig de mazzel dat het evenement dichtbij wordt gehouden. Maar Wie is de Mol? zit niet vast aan een Internationaal Olympisch Comité en kan helemaal zelf de bestemming bepalen. Was Parijs dan misschien een minder mooie locatie dan pakweg Oman of Mexico? In tegendeel, juist een iconische stad als Parijs werkt perfect op beeld. Dat hebben we gezien met prachtige locaties als het paleis van Versailles, de Seine en de Eiffeltoren. En iconische en afwisselende plekken zijn er nog genoeg op een divers continent als Europa.

Niet elke trein is zo zuinig als de Eurostar en misschien dat de makers om praktische redenen liever met de bus gaan. Maar ook met een touringcar reis je nog steeds ruim vijf keer zo zuinig per kilometer als met een langeafstandsvlucht. Een bestemming op 1000 kilometer afstand die je met de bus kunt bereiken, is dus nog steeds 50(!) keer zo zuinig als een vliegbestemming op pakweg 10.000 kilometer afstand, zoals Mexico of Zuid-Afrika. Je kunt je een complete filmcrew van 40 mensen heen en weer vervoeren naar een stad als Florence, Vilnius of Stockholm met de uitstoot die je had bespaard door Merel en Jurre níét voor een verrassingsbezoekje over te laten vliegen!

Zelfs Gilles De Coster, de presentator van een commercieel programma dat wordt gesponsord door een autofabrikant en een reisbureau dat eigenaar is van vijf luchtvaartmaatschappijen, zelfs die geeft aan dat ze bewust nadenken over de klimaatimpact van hun programma. Daarom kozen ze afgelopen seizoen, na de voorgaande vier jaar al drie keer in Europa te hebben gefilmd, dit jaar voor Sicilië als bestemming in plaats van een verder weg gelegen bestemming. Misschien wel het hoogst gewaardeerde seizoen van De Mol ooit was een autovakantie door Duitsland. Als zelfs een programma van het commerciële Play4 zijn uitstoot probeert te beperken, dan kan een programma van de Nederlandse publieke omroep dat toch ook?

Lang verhaal kort: Het verschil in klimaatimpact tussen vliegreizen en trein- of busreizen is bizar groot. In plaats van Jurre en Merel voor een flitsbezoek te laten overvliegen, kun je ook alle Nederlandse Olympiërs drie keer met de trein naar Parijs heen en weer sturen, of een compleet seizoen van WIDM met crew en al op locatie opnemen in pakweg Litouwen of Zweden als je met de bus reist. De Belgen geven al het goede voorbeeld door de schoonheid van Europa te laten zien, nu is het aan de crew van Wie is de Mol?!

(Verantwoording: Voor deze vergelijkingen heb ik gebruik gemaakt van Our World in Data. Er zijn verschillende bronnen die elk een net iets andere berekening maken, maar de grote lijn blijft hetzelfde. Ik heb nu voor het gemak ook aangenomen dat de kandidaten, crew en oud-Mollen per directe vlucht van Schiphol naar Muscat zijn gevlogen, terwijl er geen directe vluchten gaan. Vliegroutes met extra overstappen zijn nog vervuilender.)
« Laatst bewerkt op: 12-08-2024, 20:57:09 door Pac »
...óf niet!

Offline lolokane

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 12-08-2024, 19:48:54 »
Nou nou. Wat interessant hoor. Klimaat impact. Rekenen we de kolenmijnen voor de zonnepanelen even mee? De windmolenwieken die begraven liggen? De kinderarbeid? De bananen die in de supermarkten zullen blijven liggen? Een beetje moeilijk gaan doen over een paar vliegreizen. Dat is zulk klein bier.