Ik wil toch even terugkomen op de keuze om een verre vliegbestemming voor WIDM te verkiezen boven een plek die te bereiken is per trein of bus. En op de keuze om regelmatig oud-kandidaten voor korte optredens over te laten vliegen naar die verre bestemmingen, zoals nu met Merel en Jurre.
Vandaag zijn de meeste Nederlandse sporters
met de trein teruggekomen van de Olympische Spelen. De sporters die ons twee weken lang regelmatig versteld deden staan met hun prestaties in Parijs. Dat ze nu per trein terugreizen, betekent dat hun klimaatimpact miniem blijft.
Ik besloot de vergelijking maken met de twee mollen die een heel korte cameo maakten in het streamingseizoen. Ik nodig je uit om een gokje te doen: hoeveel van de 275 Nederlandse Olympiërs zou je naar Parijs kunnen brengen voor je dezelfde uitstoot hebt als het flitsbezoekje van Jurre en Merel aan Oman?
Antwoord: voor de uitstoot van alleen de twee mystery guests kun je de volledige Olympische ploeg van 275 sporters
drie keer heen en weer laten reizen met de trein! Dat zijn krankzinnige verhoudingen. Voor ieder enkeltje naar Oman kun je meer dan vierhonderd(!) enkeltjes Parijs-Amsterdam met de Eurostar boeken. En dan te bedenken dat Jurre en Merel voor krap drie minuten beeldmateriaal heen en weer vlogen. De uitstoot van de hele crew en de kandidaten zal nog eens twintig keer zo hoog zijn.
Zijn de Olympische Spelen klimaatneutraal? Absoluut niet, we hebben als Nederland dit keer toevallig de mazzel dat het evenement dichtbij wordt gehouden. Maar Wie is de Mol? zit niet vast aan een Internationaal Olympisch Comité en kan helemaal zelf de bestemming bepalen. Was Parijs dan misschien een minder mooie locatie dan pakweg Oman of Mexico? In tegendeel, juist een iconische stad als Parijs werkt perfect op beeld. Dat hebben we gezien met prachtige locaties als het paleis van Versailles, de Seine en de Eiffeltoren. En iconische en afwisselende plekken zijn er nog genoeg op een divers continent als Europa.
Niet elke trein is zo zuinig als de Eurostar en misschien dat de makers om praktische redenen liever met de bus gaan. Maar ook met een touringcar reis je nog steeds ruim vijf keer zo zuinig
per kilometer als met een langeafstandsvlucht. Een bestemming op 1000 kilometer afstand die je met de bus kunt bereiken, is dus nog steeds 50(!) keer zo zuinig als een vliegbestemming op pakweg 10.000 kilometer afstand, zoals Mexico of Zuid-Afrika. Je kunt je een complete filmcrew van 40 mensen heen en weer vervoeren naar een stad als Florence, Vilnius of Stockholm met de uitstoot die je had bespaard door Merel en Jurre níét voor een verrassingsbezoekje over te laten vliegen!
Zelfs Gilles De Coster, de presentator van een commercieel programma dat wordt gesponsord door een autofabrikant en een reisbureau dat eigenaar is van vijf luchtvaartmaatschappijen, zelfs die
geeft aan dat ze bewust nadenken over de klimaatimpact van hun programma. Daarom kozen ze afgelopen seizoen, na de voorgaande vier jaar al drie keer in Europa te hebben gefilmd, dit jaar voor Sicilië als bestemming in plaats van een verder weg gelegen bestemming. Misschien wel het hoogst gewaardeerde seizoen van De Mol ooit was een autovakantie door Duitsland. Als zelfs een programma van het commerciële Play4 zijn uitstoot probeert te beperken, dan kan een programma van de Nederlandse publieke omroep dat toch ook?
Lang verhaal kort: Het verschil in klimaatimpact tussen vliegreizen en trein- of busreizen is bizar groot. In plaats van Jurre en Merel voor een flitsbezoek te laten overvliegen, kun je ook
alle Nederlandse Olympiërs drie keer met de trein naar Parijs heen en weer sturen, of een compleet seizoen van WIDM met crew en al op locatie opnemen in pakweg Litouwen of Zweden als je met de bus reist. De Belgen geven al het goede voorbeeld door de schoonheid van Europa te laten zien, nu is het aan de crew van Wie is de Mol?!
(Verantwoording: Voor deze vergelijkingen heb ik gebruik gemaakt van
Our World in Data. Er zijn verschillende bronnen die elk een net iets andere berekening maken, maar de grote lijn blijft hetzelfde. Ik heb nu voor het gemak ook aangenomen dat de kandidaten, crew en oud-Mollen per directe vlucht van Schiphol naar Muscat zijn gevlogen, terwijl er geen directe vluchten gaan. Vliegroutes met extra overstappen zijn nog vervuilender.)