Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bonus-idee nog niet zo begrijp, behalve dat het bedoeld is om mensen met juiste prognoses proberen te belonen. Dit stimuleert natuurlijk niet echt een handelspositie. Je neemt je posities, stelt ze bij aan de hand van de afleveringen en in principe doe je dan al aardig mee voor de winst, te meer vanwege de situatie dat hoe meer van zulke personen er zijn (statische posities, die weinig verhandelen), hoe trager de beurs wordt en dus hoe moeilijker voor de handelaars om degelijke winsten en voordelen te halen op deze statische deelnemers. Bovendien zullen mensen meer gaan spelen op bonus aandelen, omdat die verschrikkelijk veel waard zijn. Dat moet ook wil je het idee laten werken, want ik zou nog steeds gewoon kandidaat aandelen blijven kopen in het begin, omdat je geen zinnig woord kunt zeggen over wie de mol is, en je dus eigenlijk geld steekt in een gokmachine, waarvan je weet dat hij op het eind een bonus geeft.
Maar over de bonus (en de verdubbeling mol-aandeel): Het is toch zo dat na de finale 9 kandidaat-aandelen 100 dukaten waard zijn, en 1 kandidaat-aandeel 0 dukaten, en 1 mol-aandeel 200 dukaten is en 9 mol-aandelen 0 dukaten? Of heb ik dat mis? In dat geval zorg je dus dat iedereen voor de finale zijn of haar geld in mol-aandelen gaat steken, omdat deze verdubbeld worden. Na de een-na-laatste aflevering, moet je dus zo snel mogelijk je geld op de mol zetten, wil je veel winst maken, want hoe langer je wacht, des te hoger de prijs die moet betalen voor een enkel aandeel, waardoor je minder aandelen kunt kopen EN minder winst maakt. Voor de echte winnaars zijn kandidaat-aandelen niet meer interessant. Dat is dus beursvervalsing, want je trekt mensen die sneller zijn op een oneerlijke manier voor, althans, het haalt een groot stuk lol uit het spel als jij later bent dan je vriend en je daardoor van hem verliest, terwijl je al veel langer goed zat.
Nu, die bonus, ik zie in het voorbeeld dat er bonus-kandidaat-aandelen zijn. De waarde van deze bonus-aandelen wordt pas aan het einde uitgekeerd. Maar, als ik het goed begrijp, zijn er toch van 9 kandidaten de aandelen op dat moment 100 dukaten waard, en van 1tje niet? Het draait er dan dus om dat je het in het begin goed doet, zodat je veel van het goedkoopste aandeel kan kopen, waardoor je veel bonus-aandelen krijgt bijgeschreven. Aan het eind is het aandeel 100 dukaten waard! Oftewel, je misbruikt de bonus! Of is dit ingedekt?
Op zich zit er wel iets in het idee, maar in mijn ogen is het te simpel om te zeggen 'we houden bij wat iedereen had tijdens een uitzending, en daarvoor krijgt hij/zij bonussen indien ze goed voorspeld heeft'. Dat is namelijk op allerlei manieren te misbruiken. Nu weet misschien niet iedereen ze, maar na 2 jaar zal iedereen hetzelfde patroon hebben, en dat is nooit goed voor een beurs.
Ja, duidelijker, maar je voorstel veranderd wel degelijk de relatie mol-kandidaat! (niet allleen 'lijkt').
Zo, komt er dus extra geld in het spel als door handel de kandidaat aandelen zakken en molaandelen - meer dan evenredig - stijgen!
Of dat nu wel - tijdens de handel - de bedoeling is? Het systeem van Erik grijp alleen in na de uitzending, en laat tussentijds de handel met rust!
Je hebt het weer bij het rechte eind ;-) Al ben ik het niet helemaal met je mening eens. Nog even een uitleg over het extra geld dat er vrijkomt: Dat klopt inderdaad, in absolute getallen zal er meer geld in omloop komen. Echter is er wel een verwachtingswaarde te berekenen van hoeveel extra geld er in omloop zal komen. Het hangt natuurlijk wel af van de balans tussen kandidaat-mol aandelen. De vraag is echter of het wel erg is dat er meer geld in omloop komt. De kans is er immers voor iedereen om aan dat extra geld te komen? Bovendien beloon je mensen die handelen in spannender aandelen op deze manier beter. Een ander punt is dat de tussentijdse handel in mijn opinie vrij saai is, mede doordat de mol-aandelen zo weinig betekenis hebben.
Hier kom ik nog wel even op een interessant punt waar ik zo snel niet aan gedacht had: Het handelen in mol-aandelen is natuurlijk risicovoller omdat je het geld in 1 klap kunt verliezen. Klinkt logisch, toch? Maar is dat wel zo? Wanneer verlies je je geld? Als na een aflevering blijkt dat de kandidaat waar jij mol-aandelen van had eruit is... hoe kun je dat voorkomen? Door je mol-aandelen voor de uitzending weer te verkopen! Zo heb je dus eigenlijk geen risico en kun je een week lang handelen in mol-aandelen en winsten halen, zonder dat het enige betekenis heeft. Zodra meer mensen dit door hebben en iedereen massaal voor de uitzending zijn/haar mol-aandelen verkoopt, krijg je helemaal het rally-patroon. Koersen flink omlaag vlak voor de uitzending, koersen flink omhoog vlak na de uitzending. Dat is wel weer jammer :-/ Zal eens nadenken over een mogelijk oplossing.