Ik heb in de andere thread al een tijd geleden gezet hoe je dit m.i. moet oplossen. Gewoon een cap inbouwen. Vaste waardes voor afvalkandidaten, die het eerst afvalt bijv. 100 waarde geven, volgende 120 etc.
Ik herinner mij deze opmerking. Het is, zeker in het eerste jaar van de beurs, erg lastig om redelijke eindprijzen voor de aandelen te bepalen. Ze zijn allemaal begonnen op 10 dukaten. Ik heb nog steeds geen idee waar ze gaan eindigen.
Toch moet er een soort begrenzing komen. Het aandeel Liesbeth Kandidaat heeft in week 2 gemiddeld op 229 gestaan met een maximum van 324. Op woensdag 12:00 is het vanaf 230 beginnen te dalen. Donderdag 19:00 stond het op 167, de laagste stand van die week. Om 20:00 heeft Giorgio daar 95 van gemaakt, de eindstand.
Wat ik volgend jaar wil doen, is het aandeel te laten eindigen binnen 10% van de gemiddelde weekprijs. Als spelers het aandeel opdrijven gedurende de week dan kunnen andere spelers daarop reageren. De gemiddelde weekprijs lijkt mij daarom een eerlijke prijs. Als het aandeel eindigt binnen die grenzen, dan geldt de laatste prijs. Anders geldt de gemiddelde prijs plus of min 10% afhankelijk of het aandeel boven of onder de gemiddelde prijs is geeindigd.
Voor Liesbeth Kandidaat zou deze regel hebben betekend: gemiddelde weekprijs = 229; +/- 10% levert op minimumprijs=206, maximumprijs=252. Het aandeel is geeindigd op 95, onder de minimumprijs. Dus de eindprijs zou gelijk zijn aan de minimumprijs: 206.