Ten eerste wil ik Erik bedanken voor het hosten van een zeer geslaagde molbeurs.
Je hebt er weer veel tijd aan moeten besteden om dit voor ons mogelijk te maken.
Nu we nog een paar dagen hebben is het tijd om het spel te evalueren.
Ik ben aan de beurs begonnen de dag dat Nicolette uit WIDM lag. Dus met een week achterstand heb ik me prima vermaakt om mijn startpositie (> 60) te verbeteren. Mijn grote sprong voorwaarts was het vertrek van Coen, en in de week na Dunya's vertrek heb ik me in de top 10 kunnen handelen. Mijn gok op Patrick bleek vervolgens een succes, waardoor ik mijn huidige positie heb verworven. Al met al een leuk, en soms spannend, spel.
Inhoudelijk nog wat punten:
Salaris moet blijven. Het is de beloning voor actief meespelen.
Als iemand een week lang niet handelt, dan krijgt hij/zij geen salaris.
De handel ligt aardig stil deze week. Dat komt omdat er nu 2 weken over heen gaan tussen laatste afvaller en uitslag. Daar kan de beurs niets aan doen. WIDM duurt voor wat betreft de beurs (en de poll) gewoon een week te lang.
Ik moest dit jaar wel ff wennen aan het nieuwe systeem van de beurs. Ik miste de extremen van vorig jaar wel, maar feitelijk is dit systeem wel eerlijker. Vorig jaar werd er in de laatste minuten voor het sluiten van de beurs namelijk misbruik gemaakt van de 'zwaktes' van het oude systeem. Hierdoor werder er of belachelijk hoge of juiste extreem lage slotkoersen bepaald.
Het enige wat ik zou willen voorstellen is het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde hoger dan 100 dukaten mogen liggen. Bijvoorbeed 110 of 125 dukaten. Het gaat immers om "Wie is de Mol?", en niet om "Wie zijn de kandidaten?". De kandidaataandelen sluiten echter wel af op 100, ook voor de winnaar en verliezer. Ik vermoed dat dit, juist in de laatste week, nog voor flink wat speculaties zou zorgen. Echter wat de molaandeelslotkoers exact zou moeten zijn verdiend dan wel wat nadenk werk, om de beurs niet uit evenwicht te brengen.
Verder vind ik de komst van een bot die automatisch voor een speler speelt niet ok. De vraag of dat al dan niet voordelig was voor die speler vind ik niet relevant. Wat mij betreft is dit een spel tussen mensen.