deredactie.be - De mol spreekt: "Mentaal zwaar, maar had het erger verwacht"
ma 21/03/2016 - 21:52 Zico Saerens
De beste ervaring van zijn leven. Zo omschrijft Gilles zijn deelname aan “De mol”, het programma dat vanavond zijn ontknoping kende. Dat hij al die tijd de saboteur en de luis in de pels van de andere kandidaten was, zagen maar weinigen aankomen. “Het was mentaal zeker zwaar, maar ik had het erger verwacht.”
Wie goed keek naar de eerste aflevering had het eigenlijk al wat kunnen weten. Op de vraag “wil jij de mol zijn?” antwoordde Gilles dat meedoen met “De mol” sowieso super is, maar dat het nog beter wordt als je de mol bent in “De mol”. Zinnen die hij maar al te graag herhaalt na de uitzending van vanavond. “Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen en dat de productie het vertrouwen in mij had. Mocht ik nog eens deelnemen, zou ik echt graag opnieuw de mol zijn. Het was fantastisch.”
De kandidaat wilde tijdens het spel geen informatie krijgen die niet per se noodzakelijk was, zegt hij. “Dat zou mijn spontane reacties verloren laten gaan. Ik ben echt honderd procent mijzelf gebleven en heb niet geacteerd. Anders zou ik het ook niet hebben gekund.” Zijn “acteerervaring” bij een amateurgezelschap heeft dan ook weinig invloed gehad. “Ik heb ooit – dertien jaar geleden – meegespeeld met twee producties van school. De makers waren daarvan zelfs niet op de hoogte, denk ik.”
"Natuurlijk had ik liever maar 20.000 euro"
Over hoe hij gekozen is en hoe hij alles zoveel mogelijk heeft gesaboteerd, mag hij nog niets zeggen. Dat komen we immers allemaal te weten in de laatste aflevering volgende week. Maar met de stelling dat hij als mol nog vrij veel geld heeft binnengehaald - hij stond op de tweede plaats van de drie finalisten wat centen betreft - is hij het niet eens.
“Ik had op voorhand gezegd dat ik blij zou zijn met een derde van het totaal te winnen bedrag", zegt hij. "Dat is gelukt, want er was 100.000 euro te verdienen en het is iets meer dan 30.000 euro geworden. Natuurlijk had ik liever gehad dat het maar 20.000 was, maar soms moet je er ook voor kiezen om een proef wel te doen slagen om niet al te verdacht te worden.”
Iets wat ook gelukt is, zo blijkt nu. Enkel Hanne en Cathy – weliswaar de twee finalisten – hadden het al even aan het juiste eind. “Ik heb het aan niemand gezegd. Zelfs mijn ouders of mijn lief wisten van niets.”
"Dacht dat ze mij gingen vervangen"
“Het was mentaal wel zwaar, maar had het eigenlijk wel erger verwacht”, besluit hij. En toch was er in de eerste dagen sprake van onzekerheid. “Ik dacht op een bepaald moment dat ze mij gingen vervangen. Iets wat niet zou kunnen, zo hebben ze mij later gerustgesteld. De briefingmomenten (waarop de mol van de makers informatie krijgt, nvdr.) zijn zo kort, dat er geen tijd is voor schouderklopjes. Het is geen gewone situatie, dus het blijft ongemakkelijk. Hoe dan ook was het nu al de beste ervaring van mijn leven.”