'Leugentje om bestwil' betaalt zich in de zomer terug
Hoe houd je iets stil wat geheim moet blijven? Sterker nog, hoe houd je iets stil wat iedereen kan zien, maar niemand mag het weten? Tamara Toering (Stichting Evenementen Support Zwolle) en Henk van Voornveld (RBT Verchtdal-IJsseldelta) weten wel hoe: met een leugentje om bestwil. Oftewel: veel mensen zagen de opnames in Zwolle van Wie is de Mol jr., maar niemand wist dat het om dit programma ging. Vooropgesteld, stellen Toering en VAn Voornveld, het heeft ze aardig wat slapeloze nachten bezorgd. IDTV (bedenker) en AVRO (omroep) stelden strenge eisen aan de opnames van de juniorvariant van de razendpopulaire spelshow Wie is de Mol. Met als absolute voorwaarde dat het op geen enkel moment duidelijk mocht worden dat het om dit programma ging. Met buitenopnames in het Zwolse centrum een schier onmogelijke zaak, zou je denken.
Toering en Van Voornveld zijn evenwel geslaagd in hun missie: toen in augustus karts onder de Sassenpoort doorreden, er een tv-ploeg met groot materieel opnames van maakte, hadden zijn hun 'smoes' al klaar, het zou gaan om de verfilming van "het geheim van Graaf Sasendonk", het jeugdprogramma dat RBT Vechtdal-IJsseldelta en SESZ al een tijdje in de pijplijn hebben zitten. "Een leugentje om bestwil", noemen beiden het. Deze krant stonk erin, evenals al die andere media die over de opnames berichten.
Toering en Van Voornveld deden dit niet niets, stellen ze. Want? Dat hier Wie is de Mol plaatsvindt is een enorme pr voor de stad, stelt Toering. Zes afleveringen op zaterdagavond om 18.15 uur, allemaal in Zwolle en herkenbaar. Je ziet dat het in Zwolle is. Een mooi staaltje stadspromotie. En als wij onze mond niet hadden kunnen houden, was het hele feest niet doorgegaan.
Beiden hebben hoge verwachtingen van de serie die op 17 mei op Nederland 3 (Z@pp) begint. Het programma Wie is de Mol is al jaren een regelrechte kijkcijferhit (afgelopen donderdag trok de volwassenvariant nog 1,5 miljoen kijkers, red.). De verwachting is dat de jeugdversie ook mateloos populair zal worden.
Welke opdrachten de jonge deelnemers moeten uitvoeren is niet duidelijk. Of zeggen Toering en Van Voornveld niet. Van Voornveld heeft de trailer van de serie al gezien, evenals Toering "Je herkent Zwolle meteen" zegt ze. "Ja, natuurlijk, ook de Sassenpoort en de Peperbus komen voorbij". En dat, zo bezweren ze, is geen leugentje.
Samenwerking leidt tot resultaat
Dat Wie is de Mol jr in Zwolle kon worden opgenomen is het gevolg van een samenwerking in de stad, meldt Tamara Toering van SESZ. De tv-serie is mogelijk gemaakt door met name de inzet van de gemeente Zwolle, de horeca en toeristische partners.
Els Rientjes van IDTV bevestigt dit"Zwolle reageerde heel enthousiast toen het idee ter sprake kwam". Volgens haar is er sprake van een "win-win-situatie". Zwolle heeft veel mooie plekken die goed tot hun recht komen in de serie. Daar heeft de stad voordeel van. "Wij konden die mooie plekken goed gebruiken voor onze opdrachten en de beelden zien er goed uit", aldus Rientjes die 'volledigheidshalve' wel meldt dat het natuurlijk geen promotiefilm voor Zwolle is. En Tamara Toering: "Voor Zwolle is de serie goed omdat we de stad voor het voetlicht kunnen brengen in Nederland. Daar heeft de stad voordeel van".
De deal was derhalve snel beklonken. "Daarna hebben we natuurlijk nog wel strategische paden in Hilversum moeten bewandelen. Maar dat is allemaal gelukt", zegt Rientjes. Het resultaat is vanaf 17 mei te zein.