Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody  (gelezen 7986 keer)

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody
« Reactie #100 Gepost op: 17-02-2025, 14:48:57 »
Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat Maaike een goede strategie toepast door zelf de 1000 euro weg te spelen. De 2000 wil je ook weg. Als mol kies je dus Nora en niet Sophie. Ze bevestigt hier waarom ik haar al afleveringen geleden heb afgestreept.
Of juist wel Sophie, kleine risico misschien, maar niet onlogisch als Maaike het is. En zo valt het nog minder op, dat zij eventueel voorkennis had.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 17:31:13 door Mol1991 »

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 17-02-2025, 15:55:19 »
Nora bevestigd zelf dat ze niet goed kan liegen.

Ze zei in de aflevering toch juist dat ze wel goed kon liegen en daar niet trots op was, maar nu gedwarsboomd werd door de vlieg? Of heeft ze in Niet de mol (nog niet gezien) wat anders gezegd?

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 17-02-2025, 16:23:21 »
Ze zei in de aflevering toch juist dat ze wel goed kon liegen en daar niet trots op was, maar nu gedwarsboomd werd door de vlieg? Of heeft ze in Niet de mol (nog niet gezien) wat anders gezegd?

Klopt en eerder heeft ze het ook al eens gezegd.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 17-02-2025, 17:29:20 »
Oh dan heb ik mij vergist in dit, bedankt voor het zeggen. Heb het ander bericht aangepast.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 17:31:37 door Mol1991 »

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #104 Gepost op: 17-02-2025, 19:39:19 »
Ik heb ook berekend wat de verwachting is voor het hoogste bod in de finale bij het gegeven aantik beleid van Rik.
Dit is maar liefst € 5759. De kans was dus heel groot om een hoog bod in de finale te krijgen en dus ook om veel geld uit de pot te spelen.

Offline hagriddler

• Forumlid
  • carpe f*cking diem !
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2
« Reactie #105 Gepost op: 17-02-2025, 21:25:26 »
Carrot in a box!  ::rofl::

<offtopic> Ik kwam hier voor deze post. Sean Lock was geniaal ! </offtopic>

In tegenstelling tot 8 Out of 10 Cats Does Countdown waar dit fragment uit komt, vond ik t veiling element bij WIDM bedroevend slecht... En tot nu toe was ik zo'n fan van dit seizoen...
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 17-02-2025, 21:35:56 »
Je zit al heel diep in de Maaike tunnel zo te horen.  ::tandpastasmiley::
Valt mee, al mijn handen en voeten op dit moment in verschillende tunnels. En ondiep, ik heb al genoeg diepe op mijn kop gehad  ::). Zelfs bij Sophie blijven dingen opvallen, de graafgebaren bij de biecht en het zomaar in de Angelina Jolie stand springen, heel verdacht  ::rofl::.  Het zal wel bij haar voorbereiding van kandidaat horen en misschien is ze fan van Tomb Raider.

Maar ik vind het wel heel aannemelijk dat ze bij WIDM weten dat er van alles door iedereen uitgeplozen wordt bij biedingen om de volgorde bij Rik te bepalen. Dan is een schoon shirt aantrekken vóór de laatste kandidaat bij Rik een simpele methode om iets meer discussie te veroorzaken. Of Maaike de mol is of niet, ze kan met haar laagste bod de eerste of de laatste zijn geweest bij Rik. Of denk jij daar anders over?

« Reactie #107 Gepost op: 18-02-2025, 06:40:38 »
Verbaasde mij niet dat Maaike laag bood, ze gaf immers ook niet veel om haar joker  ::rofl::

Wel leuk spel van Squid game, helaas kwam het hier niet erg zo over. Jammer zo'n veiling ertussen.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 18-02-2025, 08:50:50 »
Verbaasde mij niet dat Maaike laag bood, ze gaf immers ook niet veel om haar joker  ::rofl::
Maar is dat dan kandidaats of mols?
Dit kan beide, maar ik zie hier eerder een mol die denkt ik ga toch door. En bij de opdracht van de finale vrijstelling had ze door laag te bieden grip op het spel en welke bedragen bleven en welke juist niet.

« Reactie #109 Gepost op: 18-02-2025, 09:42:43 »
Maar is dat dan kandidaats of mols?
Dit kan beide, maar ik zie hier eerder een mol die denkt ik ga toch door. En bij de opdracht van de finale vrijstelling had ze door laag te bieden grip op het spel en welke bedragen bleven en welke juist niet.

En grip op het spel = voorkennis.

Offline RazorBlade

• Forumlid
  • Jongens, Unite, de pot!
« Reactie #110 Gepost op: 19-02-2025, 11:41:27 »
Als de mol volledige voorkennis heeft dan weet de mol dus wie wat heeft ingezet maar weet de mol ook wie Rick in welke volgorde gaat aantikken. Als de mol zelf niet aangetikt wordt dan kan de mol dus tot het laatst toe in het spel blijven. Is het toeval dat Roos en Stijn precies wisten te vertellen wie de vrijstelling bij hun had neergezet? Dan heeft de mol dus op basis van die kennis dus al 50% kans dat zijn geboden bedrag uit de pot gaat. Als de mol bovendien weet welke monnik het kistje draagt waar de vrijstelling in zit, dan heeft de mol al 75% kan om zijn bedrag uit de pot te halen. Het enige waar de mol geen invloed op lijkt te hebben is wie de afgevallen kandidaten kiezen om in het kistje te kijken en dus ook kiezen wie uiteindelijk mag bepalen in welk kistje de vrijstelling zit. Hiermee is Stijn heel verdacht geworden. Immers als Roos de mol was geweest en de mol volledige voorkennis had gehad, dan had ze het juiste kistje aangewezen want dan was er €7.000 uit de pot gegaan in plaats van €5.000.

« Reactie #111 Gepost op: 19-02-2025, 12:51:36 »
Iedereen redeneert vanuit z'n eigen tunnel :-)
Maar het is voor de mol altijd wel slim als iemand anders de pot rooft. Ik vond de grijns van Maaike wel opvallend, toen zij eruit was, wist ze dat haar plan gelukt was. Er zou zeker weten 5000 of 7000 euro uit de pot gaan.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 19-02-2025, 12:53:36 »
Als de mol volledige voorkennis heeft dan weet de mol dus wie wat heeft ingezet maar weet de mol ook wie Rick in welke volgorde gaat aantikken. Als de mol zelf niet aangetikt wordt dan kan de mol dus tot het laatst toe in het spel blijven. Is het toeval dat Roos en Stijn precies wisten te vertellen wie de vrijstelling bij hun had neergezet? Dan heeft de mol dus op basis van die kennis dus al 50% kans dat zijn geboden bedrag uit de pot gaat. Als de mol bovendien weet welke monnik het kistje draagt waar de vrijstelling in zit, dan heeft de mol al 75% kan om zijn bedrag uit de pot te halen. Het enige waar de mol geen invloed op lijkt te hebben is wie de afgevallen kandidaten kiezen om in het kistje te kijken en dus ook kiezen wie uiteindelijk mag bepalen in welk kistje de vrijstelling zit. Hiermee is Stijn heel verdacht geworden. Immers als Roos de mol was geweest en de mol volledige voorkennis had gehad, dan had ze het juiste kistje aangewezen want dan was er €7.000 uit de pot gegaan in plaats van €5.000.

Er lijkt een kink in dit verhaal te zitten. Roos wist tenslotte dat de vrijstelling in het rechter kistje zat en kiest dan voor links.

Dat maakt haar verdacht. Immers gaat er 5000 uit de pot, hoeft ze niet vrij te geven hoe hoog ze heeft geboden en ontstaat er door de testvraag verwarring wie precies heeft gelogen over haar bedrag.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 19-02-2025, 13:05:07 »
Maar waarom heeft ze dan als Mol überhaupt 7.000 euro geboden? Als ze daar puntje bij paaltje toch niet voor wilde gaan.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 19-02-2025, 13:35:03 »
Maar waarom heeft ze dan als Mol überhaupt 7.000 euro geboden? Als ze daar puntje bij paaltje toch niet voor wilde gaan.

Roos kon niet weten hoe het spel zou uitpakken, of ze de finale zou halen en met wie.

Offline bigtukker

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 19-02-2025, 13:38:19 »
Ach ja, ze moeten bezuinigen bij de NPO, he?

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 19-02-2025, 14:13:13 »
Roos kon niet weten hoe het spel zou uitpakken, of ze de finale zou halen en met wie.
Maar in welk scenario is een bod van 7.000 euro dan zinvol? Als ze niet in de finale komt niet. Het was ook geen verzekering in geval ze met een kandidaat met een laag bod in de finale kwam, want ze vond 5.000 euro uit de pot blijkbaar genoeg. Ze had zich met eenzelfde bod bovendien mooi kunnen verschuilen tussen twee andere kandidaten. Blijft over het scenario dat ze met een kandidaat met een hoog bod in de finale kwam, maar we hebben al gezien wat ze daar deed.

Een zinloos bod dus, m.i. Ze snijdt er zich als mol alleen maar mee in de vingers. In de test blijkt dat iemand een hoger bod heeft uitgebracht dan de winnaar van de vrijstelling. Dus nu zijn Roos, Sophie en Maaike opeens ook verdacht. Als ze net als Sophie en Stijn 5.000 euro had geboden, gingen alle verdenkingen gewoon richting Stijn.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #117 Gepost op: 19-02-2025, 14:14:28 »
Je wil de kans dat een klein bod in the finale komt zo laag mogelijk houden. Door zelf laag te bieden, neemt die kans met ongeveer 20% toe, daarom zou de mol uberhaupt nooit laag bieden.

Offline RazorBlade

• Forumlid
  • Jongens, Unite, de pot!
« Reactie #118 Gepost op: 19-02-2025, 15:31:10 »
Er lijkt een kink in dit verhaal te zitten. Roos wist tenslotte dat de vrijstelling in het rechter kistje zat en kiest dan voor links.

Dat maakt haar verdacht. Immers gaat er 5000 uit de pot, hoeft ze niet vrij te geven hoe hoog ze heeft geboden en ontstaat er door de testvraag verwarring wie precies heeft gelogen over haar bedrag.

Hoezo zou dit Roos meer verdacht maken als zij de mol zou zijn? Uit eerdere veilingen van voorgaande seizoen blijkt immers dat de mol juist niet het hoogste bedrag biedt. Statistisch gezien zou dus het hoogste bedrag bieden en uit de pot spelen bij een veiling opdracht als kandidaten gedrag moeten worden gezien. Kandidaten hebben bij dit soort opdrachten minstens net zoveel reden om voor veel geld voor de  vrijstelling te gaan als de mol. Als jouw theorie klopt dan zouden we bij voorgaande veiling opdrachten heel makkelijk de mol hebben kunnen achterhalen want dat zou dan altijd degene moeten zijn die het meeste heeft geboden. Dat klopt simpelweg niet. Het is ook niet zo dat als Roos de mol zou zijn dat ze heel subtiel probeert te zijn en altijd probeert om de verdenking van haar af te houden. Als Roos de mol is, dan is het volgens mij de eerste keer dat de mol zo opzichtig aan het mollen is. 

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 19-02-2025, 15:50:39 »
Zonder dat we precies de regels weten en wat de mol precies weet, kunnen we wel hier blijven discusseren over wat de mol het beste kan doen, ik weet dat ik ook hier aan mee doe, maar het blijft een aanname en iedereen zit in zijn of haar tunnel. Maar vind de discussie wel super leuk om te lezen.

Wat we wel weten is dat de mol pas daar is gekozen door de kandidaten en waarschijnlijk heel dichtbij zichzelf is gebleven om niet op te vallen en dus ook bij deze opdracht en dat de mol als goed is als laatst bij Rik is gekomen om een bod te doen. En dus zijn of haar bod is gemaakt naar aanleiding van de biedingen van de andere kandidaten. De mol weet als goed is ook dat hier niet persé de hoogtste bod wint en heeft het niet echt zin om €2000,- meer te bieden dan de nummer 2 en 3. Maar zou Roos de mol zijn past dit wel bij haar gedrag die ze laat zien, net zoals dat ze erover loog.

Om heel laag te bieden als mol heeft alleen zin als de mol van tevoren wist dat de persoon/personen met de laagste biedingen de mensen die werden aangetikt om de finalevrijstelling bij iemand neer te zetten. Zou dit een echte regel zijn, dan is het niet onlogisch om laag te bieden, omdat jij er verzorgd welke bedragen in het spel blijven. Is het apart dat als Maaike de mol is om eerst Sophie te kiezen ipv Nora ja wel een beetje, maar dit kan je zelf als mol uitleggen om te zeggen van ik wilde niet te veel opvallen en zo speelt Maaike het spel ook, ze is er maar niet te opvallend in beeld.

Bij Sophie word het moeilijkere vind ik om het uit te leggen als zij de mol is. De €5000,- snap ik nog wel en dat ze erover liegt ook, want dat past wel bij haar. Alleen als zij de mol is en voorkennis had dat de mensen met de laagste biedingen, de finalevrijstelling bij de rest mocht zetten dan is het niet logisch dat ze Stijn noemde ipv Maaike.

En wat Stijn heeft gedaan is heel slim, je kiest niet het hoogste bedrag maar wel een bedrag die al voorkomt en ook hoog is, valt iets minder op daardoor. En bij hem merkte je dat hij voorkennis had, omdat hij Nora noemde. 

Edit: Na dat ik dit geschreven had en vaak terug gelezen heb, is de meest logische keuze dat Stijn de mol is. Door hoe hij het speelde zag je dat hij zijn bod heel slim gekozen heeft en tactisch en je zag dat hij voorkennis had.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2025, 21:53:50 door Mol1991 »