Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody  (gelezen 7616 keer)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody
« Reactie #80 Gepost op: 16-02-2025, 22:59:53 »
Dat Maaike 2 keer werd aangetikt lag mogelijk aan haar schoeisel. Toen ze langs geblindeerde Roos liep zag je dat Roos haar kon volgen. Laag bedrag en volgbaar. Je zou bijna zeggen dat Maaike de mol is. Ze jaagt de hoge bedragen de finale in.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #81 Gepost op: 16-02-2025, 23:15:51 »
Als we aannemen dat het aanwijzen door Rick willekeurig is gedaan (bijvoorbeeld door achter de schermen een willekeurig getal te genereren) dan is de kans op dezelfde kandidaat nog een keer aan de beurt komt als volgt:
En hoe groot is de kans dat alleen de twee kandidaten die (veruit) het laagst geboden hebben aangetikt worden?
...óf niet!

Offline conderanda

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 16-02-2025, 23:18:31 »
Dat Maaike 2 keer werd aangetikt lag mogelijk aan haar schoeisel. Toen ze langs geblindeerde Roos liep zag je dat Roos haar kon volgen. Laag bedrag en volgbaar. Je zou bijna zeggen dat Maaike de mol is. Ze jaagt de hoge bedragen de finale in.

Het was me niet opgevallen maar weer een duwtje verder in mijn Maaike tunnel 😂

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 16-02-2025, 23:29:16 »
Als we aannemen dat het aanwijzen door Rick willekeurig is gedaan (bijvoorbeeld door achter de schermen een willekeurig getal te genereren) dan is de kans op dezelfde kandidaat nog een keer aan de beurt komt als volgt:

Degene die in ronde 1 wordt aangetikt (Maaike dus) heeft 1 - (0.80 * 0.80) = 36% kans om nog een keer te mogen (of nog 2 keer)
De kant dat er in ronde 2 iemand anders wordt aangetikt en die in ronde 3 ook mag is: 0.80 * 0.20 = 16%

In dit geval is de kans dat er een "dubbele" is 36 + 16 = 52%

Naast deze berekening heb ik het met een simpele simulatie kunnen bevestigen (520.010 van de 1.000.000 simulaties een dubbele)
Je vergeet nu dat er mensen afvallen tijdens het spel

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 16-02-2025, 23:38:22 »
Je zit al heel diep in de Maaike tunnel zo te horen.  ::tandpastasmiley::

Maar, Maaike kan toch nog steeds de mol zijn? Gewoon na Nora een schoon shirt aan doen en Maaike als laatste laten komen. ;D

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #85 Gepost op: 16-02-2025, 23:42:27 »
Wat ik ook vind, is dat ik het totaal niet zag aankomen dat Maaike zo laag zou beiden, vind dit niet passen bij haar, ze zou echt wel een risico durven nemen of ze is 100% zeker dat ze goed zit. Dat Nora zo laag bood wel, maar ik had bij Maaike ook wel €5000,- verwacht. 
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 23:44:56 door Mol1991 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 16-02-2025, 23:52:42 »
Wat ik ook vind, is dat ik het totaal niet zag aankomen dat Maaike zo laag zou beiden, vind dit niet passen bij haar, ze zou echt wel een risico durven nemen of ze is 100% zeker dat ze goed zit. Dat Nora zo laag bood wel, maar ik had bij Maaike ook wel €5000,- verwacht.

Denk dat Maaike meer gericht is op het spel en dat is dus niet meer dan de helft van de pot weggooien om door te gaan.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 17-02-2025, 08:30:06 »
Denk dat Maaike meer gericht is op het spel en dat is dus niet meer dan de helft van de pot weggooien om door te gaan.
Dat zou zeker kunnen, maar ik vind het nog steeds niet bij haar passen. Dit kan wel verwijzen dat ze als mol voorkennis had.

Als Maaike niet de mol is, dan denk ik dat de mol de €5000,- gekozen heeft. €7000,- vind ik zelf voor een mol te veel en zeker als de mol wist wat ze gingen doen en hoe het spel verliep.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 08:39:39 door Mol1991 »

« Reactie #88 Gepost op: 17-02-2025, 08:52:39 »
Klopt, het is een veel te braaf bod voor Maaike, zelfs Nora bood meer.
Ze wist als mol dat ze met een laag bod invloed had.

Online Moljewel

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 17-02-2025, 08:57:50 »
Je vergeet nu dat er mensen afvallen tijdens het spel

Heb je helemaal gelijk in! Als Maaike was afgevallen kon ze uiteraard niet meer opnieuw gekozen worden.
Aangezien er in ronde 3 maar 3 kandidaten waren was de kans zelfs nog groter dat ze nog een keer zou mogen.

Dat is iets lastiger uit te rekenen. Maar nog steeds is het zo dat de kans op een dubbeling heel aannemelijk is. Voor degenen die misschien dachten dat die kans klein was.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 17-02-2025, 09:59:21 »
€7000,- vind ik zelf voor een mol te veel en zeker als de mol wist wat ze gingen doen en hoe het spel verliep.

Zelfs rik was verbaasd, ik zou dit als roos de mol is wel echt een goede molactie vinden, gewoon fuck it kei hoog bieden en dan opzettelijk verliezen van stijn.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 17-02-2025, 10:30:03 »
Zou leuk zijn geweest als het laagste bod juist eens een voordeel had opgeleverd.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #92 Gepost op: 17-02-2025, 11:17:24 »
Het bieden was totaal overbodig. Als ze allemaal 0 euro geboden hadden, was de opdracht niet anders geweest en hadden ze allemaal net zoveel kans gehad op die vrijstelling. Met zo'n lage pot vind ik het totaal niet nodig om er nu nog geld uit te halen. Beter geweest als ze deze opdracht zonder geld gedaan hadden en daarna nog een opdracht dat degene met de vrijstelling deze nog moest verdedigen (à la Daniël Boissevain).

Het psychologische effect van de opdracht, was wel erg leuk. Ze hadden wel duidelijk mogen maken, op basis waarvan Rik iemand aantikte. Maaike werd nu echt benadeeld, maar misschien was de regel wel dat het degene was met het laagste bod, tenzij die net geweest is?

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #93 Gepost op: 17-02-2025, 11:51:12 »
Zelfs al zou Maaike er de eerste ronde uit zijn gegaan dan als nog is het doel bereikt. Het laagste bedrag uit het spel.

Het zou me echt niks verbazen als de mol hier inderdaad een laag bedrag heeft gehad om uit de wind te blijven en (enigzins) contorle te houden over hoe hoog de bedragen in de laatste ronde eruit komen te zien.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 17-02-2025, 12:04:12 »
Ze hadden wel duidelijk mogen maken, op basis waarvan Rik iemand aantikte. Maaike werd nu echt benadeeld, maar misschien was de regel wel dat het degene was met het laagste bod, tenzij die net geweest is?
Het leek me wel aardig om het effect van die regel op het resultaat te berekenen. Hiervoor heb ik de opdracht 1000000 keer laten simuleren. Hier kwam het volgende uit.
Met deze regel en kandidaten die volslagen willekeurig de vrijstelling bij iemand neerleggen en vervolgens een willekeurige kandidaat kiezen als degene die de vrijstelling heeft neergelegd is het gemiddelde bod van de 2 finalisten €4390.
De biedingen waren: 1000, 2000, 5000, 5000 en 7000 dus gemiddeld precies €4000.
Het gemiddelde bod in de finale werd daardoor niet erg veel groter.
Maar ik heb ook nog even laten berekenen hoe groot de kans is dat het hoogste bod de finale haalt. Die was 47.3% tegenover gemiddeld 40%.
Edit
Ik heb ook nog even de kans dat het laagste bod de finale haalt berekent. Deze kwam op 29.1% tegenover 40%. Die kans is dus een stuk kleiner, wat ook wel viel te verwachten omdat die steeds door Rik wordt aangeduid.

De effecten zullen ongetwijfeld groter zijn als kandidaten niet random hun slachtoffer kiezen en de slachtoffers niet random de dader. Zoals te doen gebruikelijk, het script dat ik hiervoor heb gemaakt onder spoiler tags, zodat technici onder ons dit kunnen verifiëren. Ik check dit zelf altijd door eerst een klein aantal simulaties te doen waarbij ik telkens de stappen die worden genomen uit laat printen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 12:12:57 door MartinJ »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 17-02-2025, 12:36:02 »
Zou Maaike de mol zijn had zij dit spel geweldig gedaan (beter dan de rest vind ik) en ik denk dat niet ieder kijker dat door heeft zeker die op Stijn tunnelen.

Want als mol kom je als laatst bij Rik om een bod te doen, ga ik vanuit. Als mol weet je waarschijnlijk ook als enigste de echte regels. Dan kan je makkelijk heel laag bieden, je valt ten eerste niet op als mol en ten tweede kan jij verzorgen dat zeker de hoogste bod in het spel blijft. En het is gewoon puur toeval dat zij twee keer mocht, want Sophie geloofde haar en als Sophie haar niet geloofde was nog steeds, maar €1000,- weg vergeleken met de rest is dat niks. En eerlijk zo goed acteerde ze ook weer niet bij dit spel. Dus naar Mijn mening had zij de beste plek voor om te mollen, ze viel niet op en kon zo verzorgen dat er veel geld uit de pot ging.

Edit: de mol hoeft hier niet persé heel hoog te bieden om te mollen. Je kan ook mollen door de hoogste bedragen in het spel te laten.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 13:31:43 door Mol1991 »

Offline Heyendaal

• Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2
« Reactie #96 Gepost op: 17-02-2025, 13:26:47 »
Normaal gesproken ben ik niet zo tegen opdrachten die geld uit de pot halen. Dit was echter een blamage voor het programma. Er was geen enkel verband tussen het bod en wie er won. Stijn had net zo goed 3,14 euro kunnen bieden en er was maar een peulenschilletje uit gegaan en hij had nog steeds zijn vrijstelling.

Heel leuk dat je juist dat bedrag noemt. Pi.  ;)

Verder ook eens: deze opdracht was een aanfluiting, en het failliet van het seizoen.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #97 Gepost op: 17-02-2025, 14:33:44 »
Iemand al FTS (follow the Sun) gedaan? Een beproefde methode die nagenoeg altijd de mol oplevert.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 17-02-2025, 14:40:22 »
Nee, wel de nieuwere variant FTSS: Follow The Sweat Stain

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #99 Gepost op: 17-02-2025, 14:44:12 »
Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat Maaike een goede strategie toepast door zelf de 1000 euro weg te spelen. De 2000 wil je ook weg. Als mol kies je dus Nora en niet Sophie. Ze bevestigt hier waarom ik haar al afleveringen geleden heb afgestreept.