Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody  (gelezen 7219 keer)

Offline Klaartje76

• Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Trust nobody
« Reactie #60 Gepost op: 16-02-2025, 12:51:30 »
Op zich vond ik het spel met de blinddoeken en het stiekem plaatsen van de vrijstelling bij een ‘concurrent’ wel goed van opzet: een combinatie van sluw sluipen en tactisch spelen en overtuigend proberen te liegen als jij degene was die de vrijstelling heeft mogen zetten bij iemand. Jammer dat dat los stond van de geboden bedragen.

Ik vind het concept van bieden op een vrijstelling wel altijd een vrij goedkope manier voor de Mol om flink wat geld uit de pot te spelen. Hier moest de mol er wel voor zorgen dat (indien hij/zij een vrij groot bedrag had geboden) hij/zij in de finale kwam en niet voortijdig werd uitgeschakeld.

Mijn ervaring met zulke biedingen in DM is: de Mol biedt altijd een behoorlijk stevig bedrag. Ik heb nog niet meegemaakt dat de mol het laagste bedrag bood.

Van ‘speltheorie’ (alla Nash et al.) heb ik geen kaas gegeten (of toch veel te weinig  :) ), maar ik voel aan mijn water dat er één of andere bolleboos hier op het forum binnenkort op de proppen komt met een waterdichte uitleg hoe je moet spelen als kandidaat of als mol om je ‘winstkansen’ (op de vrijstelling en/of een substantieel bedrag uit de pot spelen) te maximaliseren.

Zoals de samenstelling van de finale (Stijn vs Roos) nu was, kon de mol in mijn opinie eigenlijk niet verliezen. Er ging sowieso een enorm bedrag uit de pot, wie de mol ook is.

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 16-02-2025, 13:00:14 »
Van de andere kant:
Maaike en Nora zijn mijns inziens niet de beste leugenaars. Ze kunnen bewust daarop gekozen zijn. In dat geval elimineer je ze juist.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 16-02-2025, 13:03:43 »
Er komt nog iets bij. Dit is Wie is de mol. Denk vanuit Roos. Stel Roos zit op Stijn. Dan gaat ze helemaal dubbel doordenken bij alles wat hij doet. Als hij iets weggeeft legt zij dat uit als mols, ook al wil hij haar juist helpen. En dat uitleggen als mols kan ook weer 2 kanten op, de ene zal denken dat de mol echt zal helpen, de ander juist niet, dat is een persoonlijke mindset. Het gaat zeker in Wie is de mol nu echt beide kanten uit, volgens mij kom je niet af van 50-50.

Klopt. Tenzij de mol in de positie van Roos zit, kom je bij de laatste twee niet van de 50/50 af.

Kennis is alleen een voordeel als je tegenover een zwakkere speler staat die jouw persoonlijkheid en manier van spelen niet goed kan inschatten en jou onderschat. Als je tegen een sterkere speler staat, kan die jou beter doorzien en is kennis een nadeel. Als de speler zwakker is en dat ook weet, moet die wat je ook doet negeren en een willekeurige keuze maken (50% kans is dan beter dan grotere kans misleid te worden). De enige mogelijke winnende tactiek is dus om jezelf zwakker voor te doen (zoals de video ook laat zien), maar dat is riskant, want als de ander er doorheen ziet, heb je juist weer verloren. Als de spelers ongeveer even sterk zijn, is het 50/50.

Het kwam dus vooral op geluk aan.

Ook het spel daarvoor is toch vooral geluk. Als je op de schouder wordt getikt is een nadeel. Bij 5 spelers en een goed pokergezicht van iedereen, heb je 1/4 kans om uitgeschakeld te worden. De andere kandidaten hebben een kans van 1/4 om uitgekozen te worden en zo ja, een kans van 3/4 dat ze worden uitgeschakeld (oftewel 3/16 = 18.75 kans, net iets kleiner dan de 25% kans). Het risico van slecht pokergezicht verslecht de kansen van wie wordt aangetikt. Ik hecht niet al te veel waarde aan het pokergezicht, want de andere kandidaten kunnen ook nep “door de mand vallen” als ze willen dat degene met de vrijstelling voor ze uitgeschakeld wordt. Dus de reacties van andere kandidaten zijn daardoor nog lastiger te doorzien. Dus ik denk dat al met al, de willekeurige kansen ongeveer blijven kloppen. Met minder spelers worden alle kansen iets hoger, maar dezelfde principes zijn van toepassing.

We weten niet hoe besloten werd wie aangetikt werd en dat is de grootste verstorende factor. Maar als dat ook willekeurig was, dan is zo’n beetje het hele spel toeval. Het is vreemd dat Maaike twee keer werd aangetikt, want ze kreeg het nadeel twee keer. Ook wisten de andere kandidaten niet dat ze al een keer aan de beurt was geweest en de kandidaten konden alleen van Stijn afleiden dat hij nog geen beurt had gehad (doordat Sophie Stijn had geraden en dat klopte niet).
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 13:29:31 door Leendert »

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #63 Gepost op: 16-02-2025, 13:11:37 »
Op zich vond ik het spel met de blinddoeken en het stiekem plaatsen van de vrijstelling bij een ‘concurrent’ wel goed van opzet: een combinatie van sluw sluipen en tactisch spelen en overtuigend proberen te liegen als jij degene was die de vrijstelling heeft mogen zetten bij iemand. Jammer dat dat los stond van de geboden bedragen.
Daar zit de essentie ook in, het is een goed spel uit een ander programma. Maar het zo inserten in dit programma vergt toch iets meer aanpassingen dan nu zijn gedaan om het spel nét zo goed te laten overkomen als in het originele programma.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

« Reactie #64 Gepost op: 16-02-2025, 14:53:01 »
Misschien hoopten de makers wel een lage pot omdat dat van de manager van de omroep moest. Er wordt dit jaar nog een serie gemaakt tenslotte :-)

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #65 Gepost op: 16-02-2025, 15:01:20 »
Misschien hoopten de makers wel een lage pot omdat dat van de manager van de omroep moest. Er wordt dit jaar nog een serie gemaakt tenslotte :-)

Dat is natuurlijk onzin. Die 5000 euro is niets vergeleken bij de totale kosten van het programma, denk aan een grote crew die 4 weken in Cambodja zit (inclusief hotel, vervoer en eten).

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #66 Gepost op: 16-02-2025, 15:25:14 »
Millie was sarcastisch volgens mij.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #67 Gepost op: 16-02-2025, 16:46:59 »
Wat ook nog een dingetje is, is de voorwaardelijkheid van de prijs.
Ga je de volledige pot bieden als je geen idee hebt wie de mol is? Of biedt je dan voorzichtig?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 16-02-2025, 16:58:14 »
Ben ik nou de enige of is iemand anders die knipoog van Roos naar Maaike ook opgevallen bij de uitslag van de derde ronde. Zouden ze allebei op Stijn zitten en Roos hiermee aangeven dat het niet uitmaakt voor hun kansen als Stijn die vrijstelling wint?

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 16-02-2025, 17:06:44 »
Opvallend dat we alle briefjes met bedragen gezien hebben (bij het schrijven of aan het eind), behalve die van Roos. Wat zou zij opgeschreven hebben...? ::vergroot::

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 16-02-2025, 17:39:17 »
Opvallend dat we alle briefjes met bedragen gezien hebben (bij het schrijven of aan het eind), behalve die van Roos. Wat zou zij opgeschreven hebben...? ::vergroot::

Ik herinner me wel dat ik Roos heb zien schrijven en dat ze haar eerste bedrag (de €6000,-) doorstreepte en er €7.000 van maakte.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #71 Gepost op: 16-02-2025, 18:07:59 »
En vervolgens was7000 euro ook een optie bij de test.

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 16-02-2025, 18:27:39 »
Ja... ik weet dat ze eerst 6000 zei en er daarna 7 van maakte. En dat dat bedrag ook in de lijst stond. Maar ik hoop in de laatste uitzending te zien dat ze "Ik ben de Mol" opgeschreven heeft...

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 16-02-2025, 20:18:06 »
Ja... ik weet dat ze eerst 6000 zei en er daarna 7 van maakte. En dat dat bedrag ook in de lijst stond. Maar ik hoop in de laatste uitzending te zien dat ze "Ik ben de Mol" opgeschreven heeft...
Haha, en dan van de weeromstuit het spel winnen, de vrijstelling binnenhalen en aan de andere finalespeler moeten tonen wat je als bod opgeschreven hebt!  “Ik ben de Mol” staat er dan zwart op wit. Hilarisch! ::rofl::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #74 Gepost op: 16-02-2025, 20:51:26 »
Roos besefte misschien dat de mol haar bod wel interessant vond, het was absurd hoog. Het is weliswaar spelen met vuur, maar voor de pot heeft Roos de juiste keuze gemaakt. De mol zal je het duurste koffertje proberen aan te smeren door zich als kandidaat voor te doen en je het lege koffertje aan te bieden. Een kandidaat geeft die namelijk weg en houdt de vrijstelling voor zichzelf. Normaal gesproken kies je dan in de positie van Roos het andere koffertje met de vrijstelling.
Maar Roos die blijkbaar nog twee mensen verdacht, maakte hier de keuze Stijn is de mol en koos het aangeboden koffertje. En bespaarde geld, het bod van de mol zou echt niet zo hoog als het hare zijn. Op het risico af de finale niet te halen? Nee, dan ontbreekt het Roos niet aan zelfvertrouwen. Deze kans was te duur om te verzilveren, maar de opgedane kennis was gratis.
Zonder Roos was dit seizoen heel anders verlopen. Zij geeft echt kleur aan het seizoen.
Dat de mol met de gekozen opzet in de finale moest komen staat wel vast. De keuzes van Rik, een paar afspraken vooraf en Stijns pad was gebaand.
En toch heeft hij hier verloren van Roos.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 16-02-2025, 21:50:32 »
Voor wat het waard is, de daadwerkelijke volgorde waarop de kandidaten een bod hebben gedaan.
(Met dank aan de zweetplekken op de blouse van Rik  ::rofl::)

1.Maaike (bod 1000)
2. Sophie (bod 5000)
3. Stijn (bod 5000)
4. Roos (bod 7000)
5. Nora (bod 2000)

Met dit soort opdrachten was het in het verleden vaak zo dat de mol als laatste aan de beurt was. In dit geval was dit wchter Nora, dus dat gaat hier niet op.
Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat ze de mol als eerste lieten gaan, dus Maaike valt hierdoor wat mij betreft af als mol.
Misschien hebben ze gewacht tot iemand een redelijk hoog bod doet (sophie,5000) waarna de mol direct daarna aan de beurt is en exact hetzelfde biedt?l
Roos valt wat mij betreft ook af omdat er op dat moment al 5000 geboden is, en de mol niet wil opvallen met het allerhoogste bedrag)
Maar, Maaike kan toch nog steeds de mol zijn? Gewoon na Nora een schoon shirt aan doen en Maaike als laatste laten komen. ;D

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 16-02-2025, 22:15:03 »
Dat de mol met de gekozen opzet in de finale moest komen staat wel vast. De keuzes van Rik, een paar afspraken vooraf en Stijns pad was gebaand.
En toch heeft hij hier verloren van Roos.

Jammer dat de productie zo stuurt, laat het lekker op zijn verloop, spannend voor de kijker is het altijd wel..

Raar dat maaike 2x werd aangetikt en ook beetje oneerlijk dat rik duidelijk dat lage bod eruit wilde.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 16-02-2025, 22:16:10 »
Jammer dat de productie zo stuurt, laat het lekker op zijn verloop, spannend voor de kijker is het altijd wel..

Raar dat maaike 2x werd aangetikt en ook beetje oneerlijk dat rik duidelijk dat lage bod eruit wilde.

Ik begreep dat de kandidaten met het laagste bod werden aangetikt, dat had ik ook niet in de gaten.

« Reactie #78 Gepost op: 16-02-2025, 22:35:47 »
Creatieve armoede. Een opdracht van een ander programma kopiëren voor een concept dat je jaarlijks herhaald. Iedere fan weet dat het de BN'er niet uitmaakt of de pot €50 of €15.000 is. Het gaat ze om het winnen, om het doorgaan naar de finale. Ik snap eigenlijk alleen niet dat er nog mensen zijn zoals Maaike die €1000 bieden. Biedt gewoon de hele pot. Tenzij Maaike al volledig op 1 persoon zit, all in gaat bij de test en de vrijstelling niet nodig denkt te hebben.

Hoe dan ook een hele matige opdracht en echt ondermaats voor WIDM

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 16-02-2025, 22:53:01 »
Als we aannemen dat het aanwijzen door Rick willekeurig is gedaan (bijvoorbeeld door achter de schermen een willekeurig getal te genereren) dan is de kans op dezelfde kandidaat nog een keer aan de beurt komt als volgt:

Degene die in ronde 1 wordt aangetikt (Maaike dus) heeft 1 - (0.80 * 0.80) = 36% kans om nog een keer te mogen (of nog 2 keer)
De kant dat er in ronde 2 iemand anders wordt aangetikt en die in ronde 3 ook mag is: 0.80 * 0.20 = 16%

In dit geval is de kans dat er een "dubbele" is 36 + 16 = 52%

Naast deze berekening heb ik het met een simpele simulatie kunnen bevestigen (520.010 van de 1.000.000 simulaties een dubbele)

Edit: er werd terecht aangegeven dat ik hierbij geen rekening heb gehouden dat er spelers afvallen. Ook dan is de kans op een dubbele groot. Als ik wat tijd heb kom ik nog terug op de precieze kans (voor wat het waard is)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 09:00:50 door Moljewel »