Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Wie van de drie?  (gelezen 15528 keer)

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Wie van de drie?
« Reactie #40 Gepost op: 19-01-2025, 13:28:24 »
Heb de beelden frame voor frame teruggekeken en denk dat dit de volgorde is van het pakken van de kamersleutels.

Van de eerste 4 ben ik vrij zeker, als de mol een bepaalde kamer wil, dan lijkt het me dat de mol niet te lang wacht.

1. Sam
2. Sophie
3. Gabriël
4. Maaike
5. Nora
6. Roos (gepakt door Gabriel, maar doorgegeven)
7. Stijn
8. Bridget
9. Ray (gepakt door Sophie, maar doorgegeven)

Sam en Sophie hier verdacht. Voor Sam mogelijk dat hij voorpositioneert om de groep de verkeerde kant op te sturen met zijn onderzoeksskills (wat hij ook doet aan het einde).

Sophie ook. Als ze de mol is, kiest ze voor een luxehotelkamer. Als het daarna een poging was om de groep te misleiden, mislukte dat jammerlijk. Maar als het een poging was zichzelf neer te zetten als slechte leugenaar is het juist wel gelukt. Ze heeft ook de belangrijkste sleutel aan Ray. Het is niet helemaal duidelijk of er andere uitkomsten mogelijk waren op dat punt, maar als mol wil je iemand op de vluchthaven die er niet te veel van slag van raakt, dus wat dat betreft kan het best Mols zijn.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 19-01-2025, 13:42:33 »
Ook weer een opdracht volgens een al vaker beproefd concept: geloofwaardig kunnen liegen is een pré voor zowel kandidaten (jokers te verdienen) als mol, als je één van de drie bent. De mol die bij de rest zit, moet kunnen sturen richting de foute kandidaat.

Hoe kom je als mol bij de drie ‘uitverkorenen’? Door de juiste sleutel te nemen. Lastig, want dan moet je er snel bij zijn. Geen garantie dat dat lukt, tenzij ze je vooraf zeggen dat die drie sleutels op één rij liggen, dan heb je één kans op drie om erbij te zijn. Vraag is ook: wil je eigenlijk als mol wel één van de drie zijn? Uiteindelijk ligt de finale beslissing of de opdracht slaagt bij de groep die moet ‘raden’ wie er de waarheid spreekt.

Ik kan er niks aan doen, maar ik vond Bridget hier wel sturen in de ‘verkeerde’ richting voor het welslagen van de opdracht. Opnieuw Bridget. Maar ook Ray had een opvallende rol: dat opvallende voordeel dat hij krijgt (die info op de tablet) geeft hem ook de kans om erover te beginnen tegenover de groep en dat komt vreemd en ongeloofwaardig over, waardoor de rest gaat denken: “Waar begint die nu over? Die is uit zijn nek aan het kletsen!” (wat, als mol, in dit geval goed is om je niet te laten kiezen)

Voor de rest haal ik er weinig uit. Overigens, het spelletje ‘Wie van de drie’ (als tv-programma) katapulteert mij ver terug in de tijd. Toen ik nog een heel klein meisje was keken wij thuis naar dat spel op de Nederlandse tv (ergens begin jaren 80 van vorige eeuw). Heb me toen vaak een kriek gelachen met ene Albert Mol, die toen in de ‘jury’ zat. Ja, Albert Mol, what’s in a name!

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 19-01-2025, 13:50:19 »
BigBoots, heb jij toevallig kunnen horen welke vrouwenstem zei "Kies jij ff voor ons" ?

Ik hoor een licht accentje, denk dat het Nora is
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #43 Gepost op: 19-01-2025, 14:03:10 »
Veel om over na te denken?  Hoe groot is de kans dat het moment van het pakken van de keycards bepaalt wie een enveloppe krijgt ?  Als je zegt groot dan moeten we gaan kijken naar wie snel een kaart pakt en wie juist niet . Zelf denk ik overigens dat je makkelijk die enveloppe later kunt sturen naar de gewenste kamers .

Verder waar wil je de mol hebben in deze opdracht ?  Er hangt namelijk best wel wat van af, naast het te verdienen geld ook het spel met de tablet in de koffer.
Als je geen sturing geeft als productie en dus random de sleutels laat pakken , kan het zijn dat er een angstige kandidaat op dat verlaten vliegveld komt die helemaal niet die koffer gaat “vinden” en dan is die opzet helemaal weg .
Maar wil je als productie je mol daar wel hebben op dat vliegveld.   Je mol moet dan slecht de waarheid spreken en hopen dat de andere 2 goed liegen .  Met slecht de waarheid spreken trek je de aandacht, want een kandidaat op het vliegveld is er alles aan gelegen om de waarheid overtuigend te brengen want hij kan geen jokers verdienen dus is geld het beste .

En als mol bij de verbannenen ben je altijd afhankelijk van de jury voor de keuze, dus niet optimaal.

Verder nog het spel met de tablet, iets voor aflevering 7 ? Betekent dit dat als een kandidaat de koffer had gevonden en er voor aflevering 7 uitvloog de hele opzet niet doorging ?  Wil je dat risico als productie lopen of stuur je de mol om je plan im werking te zetten ?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 19-01-2025, 14:52:35 »
Sophie deed beetje nerveus, was niet lang van stof. Ray was lang van stof, kwam over alsof hij zijn best deed zo eerlijk mogelijk te zijn en het beste te willen voor de groep. Stijn zat er hooghartig bij, kort van stof.
Zoals Rian zei in Moltalk, werd degene die het eerlijkst was, het minst geloofd. Wel apart! Degene die de kortste antwoorden gaf en het zelfverzekerdst was, werd het meeste geloofd. En dat begrijp ik nog wel want ik geloof ook iemand niet zo snel die een heel lang verhaal moet houden om zijn punt te maken. Echter het leek alsof ze het toneelstukje van Stijn in het begin helemaal vergeten waren.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2025, 14:55:22 door Run »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #45 Gepost op: 19-01-2025, 15:52:58 »
Alleen al om het feit dat kamerkeuze is getoond ga ik ervan uit dat de enveloppen daarna pas zijn neergelegd. Sterker nog, ik denk dat de Mol de keuze heeft gemaakt wie waarheen ging. Om de dag erna €1500 uit de pot te houden.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #46 Gepost op: 19-01-2025, 17:14:06 »
Wat ik me afvraag: had Ray hier nou niet eigenlijk een verkapte vrijstelling? Want tenzij hij de Mol is, was er anders geen zekerheid dat hij door zou gaan en dan zou dat hele 'koffertje met tablet'-verhaal in duigen vallen. Dus Ray moest door, toch?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 19-01-2025, 17:32:01 »
We zien wel vaker dat ze dingen moeten doorgeven aan iemand anders nadat ze zijn afgevallen. Ga er vanuit dat zoiets nu dan ook wel het geval zal zijn.

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 19-01-2025, 17:40:49 »
Bij de briefing had er alle schijn van dat de mol niet bij de 3 zat die ergens anders zijn gaan slapen.

Het zal wel kort door de bocht zijn, maar het ook wel anders gemeld kunnen worden in die briefing met de mol.

Ik schrijf eerlijk gezegd, Ray, Sophie en Stijn hierdoor af. En als Ray eruit had gegaan, geen idee hoe ze dan weer het verhaal recht zouden breien.

Offline willy1959

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 19-01-2025, 18:48:02 »
Ben het helemaal met je eens, en dan ging ik als mol niet in een hostel of een afgelegen vliegveld.
Wel handig voor een onvoorbereide mol om een nachtje alleen ver verwijderd van de rest door te brengen.
Kunnen ze een uitgebreid regie info nachtje van maken

Offline Draaksje

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 19-01-2025, 18:52:32 »
As de mol zou mogen kiezen Wie welke enveloppe krijgt zouden de kandidaten daarvan op de hoogte gesteld moeten worden.
Als de productie die achteraf kiest, nemen zij even het verdelen van 2-4 potentieel jokers volledig in eigen handen (edit: en Ray met de info over opdracht en tablet).
Geen van bovenstaande lijkt me eerlijk naar de kandidaten toe.

Daarom ben ik van mening dat de envelope reeds klaar lagen, en de keycards dus besliste.
De Mol weet waarschijnlijk wel welke kaart wat is, en voor de rest veel geluk om dat geforceerd te krijgen waar ze terechtkomen...

Daarnaast vond ik het vreemd dat zoveel mensen op stijn gingen als verdachte.  ???
Ik denk ook dat de tablet wel zou doorgegeven worden of elders weer zou bovenkomen mocht hij eruit gegaan zijn.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2025, 19:17:04 door Draaksje »

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 19-01-2025, 18:55:29 »
Ben het helemaal met je eens, en dan ging ik als mol niet in een hostel of een afgelegen vliegveld.

Dit dacht ik ook; ideaal voor een “mol-prep”. Maakt alle drie de afgezonderde kandidaten een stukje verdachter voor mij.
Laten we jabberen joekelen.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #52 Gepost op: 19-01-2025, 19:55:05 »
Maar alle kandidaten zaten toch in een eigen hotelkamer? Voor een Mol-briefing hoefde je dus niet speciaal naar een andere locatie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 19-01-2025, 21:57:55 »
Ik vond deze wie van de drie niet zo sterk uitgevoerd. Leuk hoe de setting is nagemaakt, inclusief stoelen, introductiepraatje en tune. Maar wat jammer dat we zo weinig zien van de belevenissen van de drie deelnemers (van Sophie zien we zelfs helemaal niets) en dat ze eigenlijk ook weinig te vertellen hadden. Ook dat uitgerekend Ray op dat vliegveld belandde vind ik jammer. Het was veel onverwachter geweest als we daar Stijn of Sophie hadden gezien.

De mol kan wat mij betreft overal zitten. De deelnemers zaten allemaal in aparte kamers dus de molbriefing had ook in het hotel gedaan kunnen worden, maar bij een van de afgezonderde kandidaten is dat natuurlijk veel gemakkelijker.

De mol zal ingelicht zijn over wie de waarheid spreekt, dus zal er alles aan doen om de groep een verkeerde keuze te laten maken. Dat kan zowel vanuit de groep (we zien Bridget en Sam zeer duidelijk sturen) als vanuit de afgezonderde kandidaten (door zeer overtuigend te liegen, iemand anders verhaal belachelijk te maken etc). Ik vond Ray juist zeer duidelijk sturen, zoals hij de ondervragers onder druk zette. Hierdoor geloofde ik hem niet meer, deze strategie had hij ook als leugenaar kunnen hanteren.

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 19-01-2025, 22:55:55 »
Maar alle kandidaten zaten toch in een eigen hotelkamer? Voor een Mol-briefing hoefde je dus niet speciaal naar een andere locatie.

Op een ander locatie lijkt me veel fijner. Hoeft niemand op de kamer te blijven, oid. Minder risico.
Dus zeker een betere optie, maar móeten doet het niet.
Laten we jabberen joekelen.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 20-01-2025, 00:24:04 »
Stijn kon ook zijn lach al niet inhouden vlak nadat ze hadden gezegd “ik heb vannacht op een verlaten luchthaven geslapen”, hij kon het zelf niet geloven wat hij zichzelf hoorde zeggen! Toen hadden ze het al door moeten hebben dat hij loog.
Dus goed gestuurd door de mol in zijn richting? Daar heeft het toch alle schijn van. Bridget en Sam gingen hier niet vrijuit wat dat betreft.
Stijn vind ik wel een zeer verfrissend element in de groep. Heel leuk, goede humor, lachebek, heerlijk, beetje drama-queen als het uitkomt. Ik zie hem graag bezig!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #56 Gepost op: 20-01-2025, 00:37:52 »
Het duurde even voordat ik de crux van de opdracht doorhad. Bij het echte 'Wie van de 3?' speelt de waarheidspreker onder één hoedje met de leugenaars en wil die dus niet te geloofwaardig overkomen. Daarom leek Rays gedetailleerde verhaal me geen scherpe tactiek.

Maar eigenlijk was het heel rechttoe rechtaan: degene die het meeste details wist te vertellen sprak de waarheid, degenen die naar woorden moesten zoeken logen. Ik snap alleen niet hoe de kandidaten dat niet hebben doorzien.

Voor de Mol is het het fijnste om in de groep van raders te zitten. Directe invloed op de uitkomst van het spel en je hoeft jezelf niet te ontmaskeren als goede leugenaar (zoals Stijn nu moest).
...óf niet!

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #57 Gepost op: 20-01-2025, 01:15:39 »
Heb de beelden frame voor frame teruggekeken en denk dat dit de volgorde is van het pakken van de kamersleutels.

Van de eerste 4 ben ik vrij zeker, als de mol een bepaalde kamer wil, dan lijkt het me dat de mol niet te lang wacht.

1. Sam
2. Sophie
3. Gabriël
4. Maaike
5. Nora
6. Roos (gepakt door Gabriel, maar doorgegeven)
7. Stijn
8. Bridget
9. Ray (gepakt door Sophie, maar doorgegeven)

Als ik het goed begrijp pakt Sophie dus als tweede een keycard, maar pakt ze ook de keycard van Ray. In één keer?

Als dat echt zo is, kan ze de productie-assistent hebben gespeeld. Dus de mol.  ::vergroot::

« Reactie #58 Gepost op: 20-01-2025, 04:04:30 »
Stijn was overduidelijk bezig tijdens het ontbijt... en dat vending machine verhaal  ::rofl::

Ray was duidelijk de waarheid, zeker nadat ie over de bagageband begon (ongeloofwaardig, maar iets wat ik wel van de mol verwacht na de andere lieg opdrachten te zien). Echt mooi om te zien hoe frustrerend hij werd met alle vragen en zelfs heel vroeg zegt: dit heb ik niet van Google (want Stijn had wel makkelijke liegbare antwoorden..)

Sophie helaas weinig van gezien.

Interessant dat Sam als eerste vragen wilde vuren, mijn partner zei dat het beter was even te wachten en kijken welke informatie je hebt en dan vragen vuren en betrappen op een leugentje? Roos was ook goed bezig.

Tja

Ook interessant dat er volgende week weer een leugen opdracht iets komt en Sophie en Ray bij elkaar zitten?  ::vergroot::

Edit: vroeg er nou iemand (wie?) aan Ray of ie wist wie de mol was? Best interessant wetende dat hij filmpjes kan kijken van het moment nadat de mol net te horen kreeg over de molschap  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 20-01-2025, 05:36:04 door xanneweetwel »

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 20-01-2025, 06:17:14 »
Ten eerste vond ik het telefoontje van Rick raar in zijn nietszeggendheid. Hij vertelde daar echt niets wat de mol de volgende ochtend zelf niet had kunnen concluderen tijdens de opdracht, dus dat was óf een mislukte poging tot 'spannende tv' of.. misleiding?

Vind ook apart dat degene met de beroerdste slaapplek als enige geen jokers kon verdienen..