Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep  (gelezen 7867 keer)

Offline Lo

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2025, 23:59:34 »
Heel opvallend weetje uit deze opdracht: de mol kan niet spellen! Al een taalfout in dat ene 3 letter woord....... ::vergroot::

Hij schreef mOL i.p.v. MOL. Beetje domme mol dus, die niet weet hoe je een hoofdletter M schrijft. Bij wie past dit het beste? Lijkt me dat Ray, Roos en Sam dit wel goed zullen schrijven.
De Blondine is de Mol, Stijn dus :)

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2025, 00:01:31 »
Heel opvallend weetje uit deze opdracht: de mol kan niet spellen! Al een taalfout in dat ene 3 letter woord....... ::vergroot::

Hij schreef mOL i.p.v. MOL. Beetje domme mol dus, die niet weet hoe je een hoofdletter M schrijft. Bij wie past dit het beste? Lijkt me dat Ray, Roos en Sam dit wel goed zullen schrijven.

Of de mol doet het expres op een andere manier schrijven zodat het handschrift moeilijker te herleiden is.

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2025, 00:05:39 »
Ja maar dan ook expres die rare korte zinnetjes tegen Rik zeggen. "Absoluut" "Check" enzo. Allemaal enorm opvallend, moeten wij daar dan allemaal intuinen?
De Blondine is de Mol, Stijn dus :)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2025, 01:12:48 »

Of toch Ray...? Bij Kamp van Koningsbruggen valt ons altijd weer op dat de instructeurs soms moeite hebben om in correct Nederlands zinnen te formuleren. Spreektaal, verkeerd gebruikte spreekwoorden, steevast "een aantal mensen hier denken dat..." ipv denkt.

Journalisten als Sam en Roos schrijven vast perfect, maar het kan dan ook weer bluf zijn natuurlijk om met spelfouten te gaan spelen...

Offline Maple

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2025, 08:00:31 »

Of die schreef 'mOL' ipv 'Mol'?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 08:02:04 door Maple »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2025, 08:49:22 »
-750 is erg veel voor het pakken van een voorwerp met vingerafdruk. Waarom zo hoog? Omdat de mol niet in de kluis zit waar er weer geld bij komt? Plus dat Rik het nog even controleert - wat ie ook niet had kunnen doen - plus dat het leuk is dat er altijd een vingerafdruk van de mol op het voorwerp komt als de mol een voorwerp pakt, plus dat Bridget helemaal niet checkte of er een vingerafdruk op zat, plus ‘zilveren greep’ wat lijkt op ‘gouden greep’. Het juiste motief om je niet af te laten gaan. Mijn tunnel is weer wat steviger geworden.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 09:07:15 door Run »

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2025, 10:28:41 »
Ik sluit me aan bij de reactie van Eva van gisteren. Ik kan me niet voorstellen dat ze tijdens deze opdracht nog hebben geklooid met oplichtende vloeistof, we hebben ook niemands handen op zien lichten (in het museum óf bij Rik).

Bovendien zou ik het nog enigszins oké vinden als de mol tijdens zijn/haar tocht in het museum wat vingerafdrukken heeft toegevoegd, maar als het voorwerp dat de mol meeneemt per definitie mingeld waard zou zijn zou ik dat wel heel flauw vinden. Dat zou de hele opdracht ook veranderen, dan moet er van tevoren bedacht worden wie er wel of niet voorwerpen vast mag houden en zou je als kandidaten altijd een extra check willen bij de voorwerpen voor ze gepakt worden.

Dat Rik nog met een zaklamp controleert in plaats van gewoon vertelt waar de afdrukken opzaten lijkt me gewoon puur omdat dat veel leukere televisie oplevert.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 10:30:18 door Flos »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2025, 10:33:03 »
Ik moet alles nog terugkijken maar ga er vanuit dat de vingerafdrukken niet tijdens het spel op de voorwerpen kwamen maar van te voren (tijdens een briefing) door de mol zijn aangebracht. Lekker de duim in blacklight inkt en een stevige afdruk maken.

Volgens mij stuurden Ray en Gabriel ook het drukken op de knop aan waardoor de vingerafdruk zichtbaar werd. Degenen in het veld en bij de knoppen hadden m.i. maar weinig invloed op het spel.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2025, 11:09:32 »
Ze kunnen het niet maken dat de mol geen vingerafdruk zou achterlaten tijdens het spel, dus of het is Bridget, of de mol zat er niet bij.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2025, 11:17:59 »
De positie van Ray en Gabriël lijkt mij verreweg de beste molpositie omdat de andere kandidaten geheel afhankelijk zijn van de informatie die van hen komt, zij hebben invloed op alle voorwerpen. Opvallend dat wij van Gabriël weinig te zien krijgen.
Anders wil de mol gepakt worden zodat hij in de kluis belandt en daar invloed heeft op de kluisopdracht.

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2025, 11:18:12 »
Stijn was ook aardig onhandig hier. Het was duidelijk dat Ray iedereen zou aansturen, maar uit eigen initiatief bepaalde Stijn hij dat hij naar de kraam zou gaan en Roos naar de knop. Hierdoor ontstond de verwarring en kwamen ze allebei uit bij de kraam.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2025, 11:36:05 »
De foto van Nat007 toont de hand van de mol die de objecten besmet en daardoor oplichtend materiaal in blacklight achterlaat. De mol laat tijdens het spel dus geen vingerafdruk achter. De lamp die Rik op het voorwerp laat schijnen is om iedereen zekerheid te geven dat het object besmet is.
We horen wel de keuze voor Ray, maar niet de keuze voor Gabriël om in de bus te zitten en we horen niet wie op het idee komt om het min-geld te verzwijgen. Gabriël kan hier volgens mij best invloed uitgeoefend hebben.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 12-01-2025, 11:39:14 »
Ik vind het niet benoemen van het mingeld eigenlijk niet zo raar. Zoals Ray zegt, te veel informatie kan verwarren.
Als ze gewoon goed naar de instructies luisteren (en niet zomaar iets doen), zou het helemaal niet moeten uitmaken. Naar mijn mening irrelevante info.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2025, 11:42:36 »
Ray heeft ook steeds benadrukt dat ze géén voorwerpen moesten pakken met een vingerafdruk, zowel in de briefing als tijdens het spel.

Online Belgian Mol

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2025, 12:14:04 »
Een wat saaie, traag gemonteerde, opdracht. Letterlijk in slaap gevallen. De opzet was thans goed. Maar iets zat toch fout.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 12:20:38 door Belgian Mol »

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 12-01-2025, 12:26:40 »
Mijn idee is dat het niet de MOL hoeft zijn geweest die de voorwerpen besmet heeft. Iedereen van de productie kan dat gedaan hebben met een handschoen aan.
De kandidaten moesten maar aannemen dat het de MOL is geweest. Stel je voor dat de MOL met blote hand voorwerpen had aangeraakt en dat er later nog sporen van het lichtgevende spul op de hand te zien zou zijn geweest. Dat risico neemt de productie niet. Kost bovendien extra tijd om met de MOL af te spreken en hem/haar voorwerpen
aan te laten raken.
De hand met de handschoen kan van iedereen zijn geweest. Dwaalspoor naar mijn gevoel. ::rofl:: ::jaja::
Dit gegeven sluit Gabriel en Ray niet uit. Goede MOL positie voor allebei.

Offline Nemi

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 12-01-2025, 12:40:59 »
Kan goed dat de makers bij het maken van de spellen hebben bedacht dat er op meerdere gemold moet kunnen worden. Bij het bedenken van de spellen wisten ze nog niet wie de mol zou worden en op welke positie die het beste kon komen/waar de groep die persoon zou willen hebben.
Met dit in mijn achterhoofd moet ik gelijk aan Ray denken. Die werd door de groep direct op de plek van regelaar gezet. Logisch en was geen ontkomen aan, denk ik.
Zijn motief niet alle regels prijs te geven zodat de mensen op de markt zich vooral focussen op de echt belangrijke zaken vind ik een hele goede. Mingeld niet noemen is niet echt een issue toch, want hij was wel heel duidelijk dat ze geen items met vingerafdruk mee mochten nemen. Dat is toch voldoende info dan om geen mingeld te halen, ervanuit gaande dat de rest zijn instructies opvolgt.

Maar: hij zei dat hij heel veel info niet verteld had. Wat nou als ze pp meerdere items mee mochten nemen. Dat heeft hij niet verteld. Je ziet in de montage volgens mij ook niet dat hij zegt dat je maar 1 item mee mocht nemen. Maar wel opvallend dat alle deelnemers dat toch doen. Door ze pp maar 1 item mee te laten nemen houd je sowieso veel geld uit de pot.

Eigenlijk zit ik niet op Ray, maar ik vind dit echt eentje om in het achterhoofd te houden. Of misschien Gabriël? Zijn invloed op het plan van aanpak kan best een beetje weggemoffeld zijn in de montage.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 12:42:50 door Nemi »

Offline Zeeuwse mol

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 12-01-2025, 13:00:19 »
We horen wel de keuze voor Ray, maar niet de keuze voor Gabriël om in de bus te zitten en we horen niet wie op het idee komt om het min-geld te verzwijgen. Gabriël kan hier volgens mij best invloed uitgeoefend hebben.
Dit is de 2e opdracht in 2 afleveringen dat Ray en Gabriel samen een opdracht doen.
Zou Gabriël de mol zijn, en Ray dit al vermoeden en hem dichtbij wil houden? Of Ray de mol, en Gabriël graag bij hem houdt omdat hij gemakkelijk te "gebruiken" is?
En ze laten weinig van Gabriël zien.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 12-01-2025, 14:31:52 »
Ik denk dat Gabriel de mol is, die zelf wel moeite deed om in de bus te komen en gekozen commando Ray er weer bij kreeg. Als Gabriël de mol is, is het mogelijk dat Ray hem gaat verdenken en dan wordt mollen lastiger.

Online Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 12-01-2025, 15:55:16 »
Iets gaan stelen zonder door de security (of door het alarm) gepakt te worden: qua opdracht niet origineel (in het verleden nog gezien in De Mol), maar wel altijd spannend.

Dat Ray niet vooraf zegt dat het meenemen van een ‘besmet’ voorwerp mingeld betekent, is wel heel verdacht. Hij zegt de groep alleen “dat ze die voorwerpen moeten laten liggen”. Ook het excuus van “geen overvloed aan info” te willen geven en “er waren nog wel 20 instructies die we jullie niet hebben gegeven”, dat is toch “zever in pakskes” (en een flagrante leugen als je het mij vraagt. Waarom komt hij hiermee weg?

En wat deed Bridget eigenlijk? Ik hoor haar in het begin zeggen dat ze op de aangegeven plek (E082) zit, maar dat klopt niet: ze lijkt hier te liegen over haar positie. Vreemd.

Ook verdacht: de mensen die zich laten pakken door de bewakers. Van sommigen ( Sam, Roos) was niet te zien hoe dat kwam, plots waren ze ‘gearresteerd’. Stijn werd gesnapt net toen het commando was gegeven om terug naar de bus te gaan. Hij werd blijkbaar verrast door de bewaker die opeens verscheen. Maar Sophie maakte er nogal een spel van! Ray zei dat hij op zijn beeld “Sophie achter die bewaker zag aangaan” (wtf Ray! Hallo?! Is jouw licht wel aan? Ik ging over mijn nek toen hij dat zei! LOL!). Voor de mol is het wel handig om nog in de andere opdracht iets te kunnen betekenen, als ‘kluizenaar’ heb je dan nog invloed op het verdiende geld.

Overigens was het toch mogelijk (niet zo moeilijk) om aan de bewakers te ontsnappen: Maaike en Nora raakten zonder kleerscheuren buiten met hun voorwerp, Bridget ook. En Teun stond op een plekje waar hij naar eigen zeggen veilig genoeg was om intussen een boek te kunnen schrijven. Ook toen hij “op zoek ging naar jokers” en dergelijke en alleen maar “kattenpoep” en zo meer vond, bleef hij uit het zicht van de bewakers. Je laten betrappen was voor de mol best wel handig met het oog op het vervolg. Zou de mol in dat groepje zitten? Of denkt de mol: “Er is al -750 gescoord, er is al geld uit de pot. Let’s call is a day.” ? We nemen het mee.