Auteur Topic: [Funstuff] Molpuzzels  (gelezen 1995 keer)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
[Funstuff] Molpuzzels
« Gepost op: 9-01-2025, 12:42:49 »

Ook dit jaar is er weer een puzzelcompetitie! Gedurende het seizoen zullen hier een aantal WIDM-gerelateerde puzzels geplaatst worden. Vorig jaar werd de puzzelcompetitie gewonnen door niemand minder dan...
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Wie o wie wordt dit jaar de winnaar? De snelste inzenders maken kans op een plekje in onze Hall of Fame! ::bravo::

Deadline puzzel 1: Woensdag 22 januari 20:00 uur.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 16:14:50 door Pac »
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
Re: [Funstuff] Molpuzzels
« Reactie #1 Gepost op: 9-01-2025, 13:05:03 »
Puzzel 1: De kandidaten kiezen de Mol

'Kandidaten, er is nog geen Mol. Die gaan jullie nu zelf kiezen!'

Rik roept alle kandidaten één voor één bij zich en vraagt hen om de vijf kandidaten te noemen die zij denken dat een goede Mol kunnen zijn, in alfabetische volgorde. Uiteraard mogen ze ook zichzelf noemen. Degene die straks het vaakst genoemd wordt, wordt de Mol van seizoen 25.

Nadat iedereen bij Rik is geweest, spreekt hij de groep weer toe. 'Er is iets bijzonders gebeurd. Iedereen heeft precies evenveel stemmen gekregen!' Daarnaast blijken er nog twee bijzonderheden gebeurd te zijn:
  • Niemand noemde meer dan twee kandidaten op alfabetische volgorde achter elkaar. Er zijn dus nooit drie kandidaten op een rij.
  • Op dezelfde manier word niemand genoemd door meer dan twee kandidaten op alfabetische volgorde achter elkaar.

De kandidaten gaan in een cirkel staan en discussiëren over wie wie heeft genoemd. Ze zijn eerlijk naar elkaar, maar niemand wil natuurlijk het achterste van zijn tong laten zien. Alle kandidaten geven maar een paar namen prijs die wel of niet op hun lijstje stonden:

Bridget: 'Wel ikzelf en Ray, maar niet Gabriël en Teun.'
Gabriël: 'Wel Sam en Sophie, maar niet ikzelf.'
Maaike: 'Wel Bridget, maar niet Nora.'
Nora: 'Wel Roos en Sam, maar niet Maaike en Stijn.'
Ray: 'Wel Gabriël, Roos en Sam.'
Roos: 'Wel Nora en Teun.'
Sam: 'Niet Gabriël, Maaike, Ray en ikzelf.'
Sophie: 'Wel Bridget, maar niet Teun.'
Stijn: 'Wel Ray en ikzelf.'
Teun: 'Wel Gabriël en Maaike, maar niet Roos en Sophie.'

Stijn, die begrijpt wat er aan de hand is, zegt vervolgens: 'Rik, ik ben toch van gedachten veranderd. Ik ben het eigenlijk helemaal eens met het rijtje van Roos.'
Rik knikt trevreden. 'Akkoord, dan hebben we een Mol!'

De vraag is simpel: Wie is de Mol? Het antwoord mag je in een persoonlijk bericht naar mij sturen. Natuurlijk hoor ik graag hoe je tot je antwoord gekomen bent. De snelste inzender krijgt 5 punten voor het klassement, de tweede krijgt 4 punten, enzovoorts. Iedereen vanaf plek 5 krijgt nog één punt.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 16:19:49 door Pac »
...óf niet!

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2025, 22:50:35 »
Vraag, is een stem in dit geval genoemd worden in de top 5, of is dit op basis van de ranking van een kandidaat?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2025, 23:02:10 »
De kandidaten noemen allemaal vijf namen in willekeurige volgorde. Elke stem is dus gelijkwaardig  :)

Een andere vraag die ik kreeg: Niemand noemde meer dan twee kandidaten op alfabetische volgorde achter elkaar (nooit drie op een rij), maar ze kunnen natuurlijk wel meer dan één keer twee kandidaten die naast elkaar staan in het alfabet noemen.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2025, 23:09:35 door Pac »
...óf niet!

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2025, 23:12:32 »
Dit was letterlijk mijn volgende vraag, want anders is de puzzel onmogelijk... ::rofl::
Also, dit is gewoon een variatie op iets en ik had het heeeeel snel door... ::vergroot::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2025, 23:17:09 »
Nu ik hem zo lees snap ik waar de verwarring vandaan komt ja. Semantiek en logica zijn toch twee verschillende disciplines  ::hypocriet::
...óf niet!

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2025, 12:13:47 »
vraagje:

als Stijn zegt: ik ben helemaal eens met het rijtje van Roos,

bedoelt die dan de gehele rij of enkel op wat Roos in het openbaar zei?
klaar voor de strijd

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2025, 12:14:36 »
vraagje:

als Stijn zegt: ik ben helemaal eens met het rijtje van Roos,

bedoelt die dan de gehele rij of enkel op wat Roos in het openbaar zei?
Stijn is een goede puzzelaar, hij neemt dus haar hele lijstje over ::jaja::
...óf niet!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2025, 11:20:36 »
Zijn er al meer dan drie juiste antwoorden (+ juiste motivering/uitleg) binnen?

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2025, 11:35:59 »
 ::ok:: Wat een leuke puzzel!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2025, 12:52:21 »
Deze puzzel is in ieder geval poepsimpel vergeleken met die andere ‘puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht’, waarover hier en elders zoveel te doen is.  :)
« Laatst bewerkt op: 11-01-2025, 12:55:26 door Klaartje76 »

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2025, 17:11:33 »
Zijn er al meer dan drie juiste antwoorden (+ juiste motivering/uitleg) binnen?
De eerste punten zijn al vergeven, maar het loont zeker om je antwoord nog in te sturen ::jaja:: Iedere inzender krijgt in elk geval één punt.

Er komen nog meer puzzels aan, hoeveel hangt nog een beetje af van hoeveel tijd ik ervoor vind. Genoeg kansen in elk geval!
...óf niet!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2025, 18:06:06 »
De eerste punten zijn al vergeven, maar het loont zeker om je antwoord nog in te sturen ::jaja:: Iedere inzender krijgt in elk geval één punt.

Er komen nog meer puzzels aan, hoeveel hangt nog een beetje af van hoeveel tijd ik ervoor vind. Genoeg kansen in elk geval!
Ok. Ik heb een antwoord ingestuurd. Ik heb het zelf niet gevonden maar mijn jongste zoon had het gisterenavond al uitgepuzzeld. Benieuwd of het juist is.  :)

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2025, 13:49:42 »
Misschien omdat het zondag is en mijn brein niet helemaal aanstaat, maar ik kom er niet geheel uit. blijf zitten met 2 personen waarvan ik niet weet hoe ze op 2 andere kandidaten hebben gestemd. (deadly pattern).  Wellicht dat ik de opdracht niet goed lees / interpreteer

Vraagje, in "alfabetische volgorde achter elkaar", komt na Teun weer Bridget?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 13:51:32 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2025, 16:26:15 »
Vraagje, in "alfabetische volgorde achter elkaar", komt na Teun weer Bridget?
Nee, Bridget is de eerste en Teun is de laatste.

Misschien omdat het zondag is en mijn brein niet helemaal aanstaat, maar ik kom er niet geheel uit. blijf zitten met 2 personen waarvan ik niet weet hoe ze op 2 andere kandidaten hebben gestemd. (deadly pattern).  Wellicht dat ik de opdracht niet goed lees / interpreteer
Je hebt gelijk, dat had ik helemaal over het hoofd gezien. Daarom krijgen jullie nog cadeau dat Maaike niet op Nora stemde. Maar of je dat nodig hebt om de puzzel op te lossen? ::vergroot::

Aan de hand jullie vragen heb ik de tekst nog hier en daar verduidelijkt. Heb je de puzzel nog niet opgelost? Je kunt nog steeds punten verdienen door je antwoord vóór woensdag 22 januari 20:00 uur naar mij te sturen in een persoonlijk bericht. Diezelfde avond nog plaats ik de uitslag en een nieuwe puzzel!
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 16:27:53 door Pac »
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2025, 22:31:31 »
Puzzel 1: De kandidaten kiezen de Mol
Morgenavond (woensdag) 20 uur is de deadline voor de eerste puzzel van dit seizoen ::joehoe:: Zet je gelijk schrap voor de volgende, die volgt kort daarop  ::vergroot::
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2025, 20:18:03 »
De volgende puzzel volgt zometeen, maar eerst de uitslag van de eerste puzzel ::bravo::

Om deze puzzel op te lossen, was het het makkelijkste om de stemmen van alle kandidaten in een raster te leggen. Zoals sommige van jullie al snel zagen, had het dan ineens heel veel weg van een binaire puzzel ::vergroot::

Als je volgens dit overzicht de enen en nullen (stemmen en niet-stemmen) ging invullen met de gegeven regels (iedereen evenveel stemmen, nooit drie stemmen achter elkaar horizontaal of verticaal), kon je de puzzel als volgt oplossen:

Op dit punt heeft iedereen precies vijf stemmen. Stijn ziet gelijk wat er aan de hand is en weet nu dat zijn stemlijstje maar op één vlak verschilt met die van Roos. Hij besluit de stem op zichzelf op te offeren stemt in plaats daarvan op Teun. Teun komt daarmee uit op zes stemmen in plaats van vijf. Hij wordt dus de Mol!

Deze puzzel is correct opgelost door:

De punten zijn als volgt verdeeld:

Maar er volgen meer puzzels! Blijf aan de lijn voor puzzel nummer 2 ::joehoe::
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2025, 20:41:59 »
Puzzel 2: Wie van de Drie?

Bij aankomst in het hotel in Siem Reap kiezen de kandidaten allemaal een eigen kamersleutel. Nadat iedereen terugkomt van zijn kamer voor het avondeten, blijken Ray, Stijn en Sophie verdwenen. Zoals later zal blijken, werden zij één voor één opgehaald om ergens anders te overnachten. Pas de volgende ochtend aan het ontbijt keren ze terug.

'Ik heb op een verlaten vliegveld geslapen,' beweren ze alle drie. Maar slechts één van hen spreekt de waarheid. Van de andere twee sliep er één in een backpackershostel en één in een luxe hotel. De kandidaten moeten te weten komen wie er liegt en wie niet. Ze krijgen de kans om vragen te stellen waarop de drie kandidaten eerlijk moeten antwoorden.  Maar ze mogen alleen op een indirecte manier om informatie vragen. Zo komen ze het volgende weten:

• Degene met kamernummer 103 werd naar een backpackershostel gestuurd.
  • Degene die als tweede werd opgehaald werd niet naar het vliegveld gestuurd.
  • Sophie óf Stijn had kamersleutel 301. Diegene werd als derde opgehaald.
  • Degene met kamersleutel 310 komt van deze drie in het alfabet gelijk na degene die als eerste werd opgehaald.

De kandidaten hebben nu genoeg informatie om te achterhalen wie er op het vliegveld sliep. De vraag is: Wie sliep waar? Het antwoord kun je weer in een persoonlijk bericht naar mij sturen. Ik hoor graag ook wie welke kamersleutel had en als hoeveelste ze zijn opgehaald.

Jullie hebben tot uiterlijk woensdag 5 februari 20:00 om de puzzel in te leveren. Maar hoe eerder je bent, hoe meer punten je kunt verdienen ::vergroot::
...óf niet!

Offline OmaTasja

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2025, 23:50:57 »
Ik heb geen toestemming een pb te sturen. Komt dat misschien omdat ik de vorige puzzel te laat zag?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #19 Gepost op: 23-01-2025, 00:05:27 »
Dat kan zijn omdat dat je pas vanaf (uit mijn hoofd) drie openbare posts hier privéberichten kan versturen! Dat doen we om spambots tegen te gaan.

Eventueel kun je ook je antwoord opsturen naar pacmol.widm@gmail.com. Maar voel je natuurlijk vrij om meer te posten hier! :D
...óf niet!