Waar ik nog even in blijf hangen is dat het raadsel eenvoudig uitlegbaar moet zijn in de slotaflevering.
Als we dan de 3 verschillende theorieën afgaan:
Theorie 1: “de mol is gekozen op basis van de testvraag. Degene met de meeste stemmen werd de Mol.” Absoluut de meest eenvoudige om uit te leggen aan ruim 3 miljoen kijkers. Al blijf ik dit wel een risico vinden, omdat je niet weet of de meest capabele persoon wordt gekozen. En dan zijn de kaartjes met eigenschappen letterlijk een soort van zand in de ogen. En wat te doen bij een gelijkspel?
Theorie 2a “De mol is gekozen op basis van Mol-eigenschappen en de testvraag. Naar aanleiding van de keuzes bij de mollicitatie is er een top 3/4/5 tot stand gekomen van meest Molse eigenschappen. De kandidaat die i) de meeste Mol-eigenschappen heeft gekregen van zijn medekandidaten, én ii) in combinatie met stemmen in de test, is de Mol geworden.”
Deze is al iets ingewikkelder om uit te leggen, al zeg ik het zelf.
Maar niet onmogelijk?
Theorie 2b “De mol is gekozen op basis van Mol-eigenschappen en de testvraag. Iedere kandidaat koos zelf 3 mol-eigenschappen bij de Mollicitatie en kon hiermee in Cambodja 1 molpunt uitdelen per eigenschap. De stem in de test was vervolgens “…” punten waard. Hieruit ontstond een Molranking en de persoon op nummer 1 werd de Mol.”
Op zich denk ik dat iedere theorie met goede visuals wel uit te leggen is. Waar ik wel redelijk zeker van ben is dat testvraag heeft meegewogen in de Molranking. Waarom kunnen kandidaten anders op zichzelf stemmen? Je geeft hiermee een slimme kandidaat de kans om op zichzelf te stemmen. Best wel meesterlijk toch?
Al betwijfel ik of dat is gebeurd, maar dat maakt het niet minder tof.