Het is maar hoe de tunnel staat. Stijn die stik nerveus is, is iedereen overtuigd dat het overacting is.
Het is niet zozeer in welke tunnel je zit. Als je objectief kijkt naar die mensen tijdens zo’n spannende eliminatie, zie je allerlei verschillende gedragingen, die vooral afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van die mensen. Ik heb in het verleden al jonge vrouwen gezien die uiterlijk totaal geen tekenen van spanning of zenuwachtigheid vertoonden. Die waren uiterlijk zo sereen en kalm dat ik dacht “Dat kan toch niet, dat je zo rustig blijft! Jij moet wel de mol zijn!” Bleken die het toch niet te zijn. Bij veel mannen zie je dat ook, ze zijn bijzonder rustig op zo’n spannend moment. Andere mensen vertonen dan weer zeer duidelijke tekenen van spanning. Stijn die inderdaad heel diep en zwaar ademt, je ziet zijn borstkas echt op en neer gaan. Iemand die Stijn in het echte leven kent en weet hoe hij is onder spanning, zal kunnen inschatten of Stijn zich hier gedraagt zoals hij normaal is. Wij weten het niet. Van Roos echter weten we (omdat ze het ooit zelf heeft gezegd) dat ze enorm grote ogen opzet als ze zenuwachtig is. Vandaar dat ik denk dat ze werkelijk zenuwen heeft bij de eliminatie.
Sam bijvoorbeeld lijkt ook heel kalm als hij zijn scherm gaat krijgen en lacht ook steeds daarna. Alleen intimi van Sam weten hoe hij is bij spannende momenten en kunnen inschatten of zijn gedrag bij de eliminatie “normaal” is voor Sam.
Ik heb in het verleden ook al Mollen (in De Mol) gezien die heel gespannen overkwamen bij de eliminatie (slikken, diep ademen, kaakspierbewegingen, angstige blik in de ogen, de lippen likken alsof die droog waren), maar die dat dus heel goed “speelden” (acteerden). De Mol van 2016 en die van 2019 waren daar meesters in.
Omdat je die mensen niet persoonlijk kent, geeft iedereen maar zijn eigen interpretatie en dat leidt dikwijls tot foute conclusies.