Auteur Topic: [Kandidaat] Sam Hagens  (gelezen 27525 keer)

Offline Marimol

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Sam Hagens
« Reactie #140 Gepost op: 5-02-2025, 14:07:38 »
Die voorkennis van Sam bleek al na de opdracht in het Spookhuis toen Sam vroeg hoe het in de grot was terwijl hij niet kon weten dat het spookhuis in een grot was.

Bij de dansopdracht is het opnieuw duidelijk. Met name bij het 2e optreden. Eerst als de keuze makkelijk/ gemiddeld/moeilijk moet worden gemaakt. Sofie twijfelt en is bang dat ze de dansjes moeten onthouden en dat het teveel wordt. Sam stuurt er nog enigszins op aan om weer voor moeilijk te gaan "omdat hier het geld verdiend wordt"   Als kandidaat kun je dat niet weten, je weet nooit of er nog een twist komt. Sofie  bedenkt terecht dat de dansjes ook een bedoeling kunnen hebben.

Als Stijn dan zegt dat je ook op de beweging moet letten zegt Sam resuluut:"We gaan het niet na doen" Ook dat kun je als kandidaat niet weten. Sofie zegt dat dan ook en Roos benoemt vervolgens in een  biecht dat ze bang is dat ze straks alles moeten nadoen.

Als ze vervolgens de enveloppe openen voor de opdracht  bestuderen Roos, Sofie en Stijn de afbeelding   van de Apsara en benoemen details.
Sam doet weinig moeite en krijgt ineens haast. (We moeten gaan, de tijd loopt) Een mol wil natuurlijk niet dat er teveel details onthouden worden ;D

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Lo-expert
« Reactie #141 Gepost op: 5-02-2025, 14:10:58 »
Het is heel mols om voor het moeilijkste te gaan. Maar dat daar het grote geld wordt verdiend is eerder logica dan grote raketwetenschap of voorkennis.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 5-02-2025, 14:15:15 »
Waar het om gaat is dat Sofie, Roos en Stijn heel kandidaats redeneren over de dansjes. Alleen de mol weet dat de dansjes invloed hebben op het andere team en het geld dat daar verdiend kan worden.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #143 Gepost op: 5-02-2025, 14:16:42 »
Ik blijf het wat moeilijk vinden of je iemand mol maakt die als enige aangeeft geen mol te willen zijn .
Ik vind dit nog veel te zacht uitgedrukt  :P

Als je de enige persoon die op beeld aangeeft niet de mol te willen zijn, de mol maakt, maak je als makers dit soort spelelementen voor de volgende 25 seizoenen compleet betekenisloze nepspanning.

Ik vind het werkelijk verbijsterend dat zóveel molloten - die toch houden van dit programma - bereid zijn te geloven dat de makers ons zo'n belangrijk onderdeel van aflevering 1 compleet voor Jan Doedel voorschotelen en zichzelf bovendien voorgoed als onbetrouwbaar kenbaar maken.

"De kandidaten kiezen de mol" is hèt ding van widm2025. De vraag of iemand de mol eigenlijk wel wil zijn, is daar een essentieel onderdeel van.

Ik heb nog vertrouwen in de makers, dus Sam is wat mij betreft als enige 100% uitgesloten als mol.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 14:22:20 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline aresia

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 5-02-2025, 14:26:11 »
Wat als iedereen nee had gezegd. Dat zou awkward zijn, haha. Ik vermoed dat Sam tijdens de mollicitatie wel aangaf de mol te willen zijn, maar 100% ben ik natuurlijk niet.

Als ik in zijn positie stond, had ik nee gezegd, wetende dat ik vooraf juist aangaf heel graag de mol te willen zijn. Hierdoor zet je anderen al op het verkeerde pad. Alas reversed psychology. Maar het ligt uiteraard aan de regels die de makers vooraf hebben uitgestippeld. Daar komen we in de finale aflevering achter.

Ik zit nu op Stijn overigens, maar Sam is m’n wensmol .

::jaja::

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #145 Gepost op: 5-02-2025, 14:31:02 »
Tja, ik vind het dan weer verbijsterend dat er zoveel mensen zijn die denken dat er gedurende 99,5% van het programma gelogen kan worden, behalve als die ene vraag gesteld wordt.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal naïef om aan te nemen dat dan ineens ja=ja en nee=nee zou gelden. Kom op zeg, dit is 'Wie is de Mol?'! Het programma waarin niets is wat het lijkt!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #146 Gepost op: 5-02-2025, 14:34:34 »
Ik denk dat beide scenario's mogelijk zijn, dus óf de vraag doet er toe, of hij was voor de bühne omdat de crew had verwacht dat iedereen ja zou zeggen. Dat laatste zou overigens naïef zijn als je kijkt naar seizoen 9. Toen was er ook minstens één kandidaat die wel de Mol had willen zijn, maar niet onvoorbereid.

Hoe dan ook maakt het de kans dat Sam de Mol is wel beduidend kleiner. Want niet alleen moet hij dan uitgekozen zijn door de kandidaten bij de eigenschappen, de makers moeten dan óók nog eens voor scenario B hebben gekozen, wat absoluut geen garantie is. Én dan moeten we er nog eens van uitgaan dat Sam niet gewoon de waarheid sprak omdat hij niet zo last-minute nog van rol wilde wisselen.

Tja, ik vind het dan weer verbijsterend dat er zoveel mensen zijn die denken dat er gedurende 99,5% van het programma gelogen kan worden, behalve als die ene vraag gesteld wordt.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal naïef om aan te nemen dat dan ineens ja=ja en nee=nee zou gelden. Kom op zeg, dit is 'Wie is de Mol?'! Het programma waarin niets is wat het lijkt!
Zoals ik al eerder zei: de vragen in de test kun je ook niet zonder consequenties fout antwoorden. Als je een keuze maakt, kan die keuze wel eens definitief zijn.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 14:36:57 door Pac »
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 5-02-2025, 14:45:17 »
Zoals ik al eerder zei: de vragen in de test kun je ook niet zonder consequenties fout antwoorden. Als je een keuze maakt, kan die keuze wel eens definitief zijn.

Maar het is geen test. Staat daar volkomen los van. En Rik heeft ook helemaal niets gezegd over consequenties van je antwoord.
Bovendien stond de keuze van de groep natuurlijk al vast, die keuze heeft voor de scene op het heli-platform plaatsgevonden.

Ik denk dat Sam een ontzettend slimme man is, die toen hij hoorde dat er nog geen Mol was en dat die door de groep gekozen was,
de gok heeft genomen en razendsnel bedacht dat als hij gekozen was, hij zichzelf door nee te zeggen alvast iets minder verdacht maakte.
Dat kun je natuurlijk wel gebruiken als je onvoorbereid aan de slag moet.

Nee zeggen, terwijl hij het wel degelijk wil doen, past ook goed bij zijn stijl: het is een enorme bluffer. Die man lijkt wel geboren voor dit spel.
Of hij nou Mol of kandidaat is: het plezier spat ervan af. Genot om naar te kijken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #148 Gepost op: 5-02-2025, 14:50:14 »
Rik stelt wel vaker vragen, niet alleen in de test. Zou een weldenkende kandidaat op de vraag 'Wil je een joker?', ooit nee zeggen? Zou een weldenkende kandidaat die de Mol wil zijn op de vraag 'Wil je de Mol zijn?', ooit nee zeggen?
...óf niet!

Offline aresia

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 5-02-2025, 15:02:06 »
Het zou wel leuk zijn geweest als de kandidaten de mollicitaties konden terugkijken in een opdracht. Dan pas weten ze écht of Sam niet de mol wilt zijn. Of juist wel.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 15:10:53 door aresia »

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #150 Gepost op: 5-02-2025, 15:04:22 »
Zou een weldenkende kandidaat op de vraag 'Wil je een joker?', ooit nee zeggen?

Gegeven de juiste omstandigheden: ja! Als je midden in een complex psychologisch spel zit, en je weet dat alles wat je doet of zegt op de een of andere manier de uitkomst kan beïnvloeden op een manier die je niet kunt overzien, dan kan ik me prima voorstellen dat je 'nee' zegt op een joker in de hoop hem juist te krijgen.

En dit hele verhaal geldt natuurlijk ook voor het zijn van de mol.  ::hypocriet::

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 5-02-2025, 15:17:38 »
Het zou wel leuk zijn geweest als de kandidaten de mollicitaties konden terugkijken in een opdracht. Dan weten ze pas écht of Sam niet de mol wilt zijn. Of juist wel.

Ik heb het al eerder genoemd maar uitgerekend van Sam zien we heel weinig van zijn mollicitatie in de Kick  off, slechts 6 seconden. Bij de andere kandidaten zien we een langer betoog waarom ze de mol zouden kunnen zijn.

Het enige dat we van Sam zien is dat hij zegt:" Ik hou wel van een gokje wagen of de grenzen opzoeken".

Nee zeggen op het helicopterdek is bij uitstek een gok wagen/grenzen opzoeken van een kandidaat die heel graag de mol wil zijn.

Waarom zien we alleen deze uitspraak van Sam  ::vergroot::

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 5-02-2025, 15:42:35 »
Sam is duidelijk een kandidaat die zich verdacht maakt. Dat deed hij al met de jokeropdracht, nog voor de mol gekozen werd.
Het kiezen voor moeilijker opdrachten lijkt mols maar een onvoorbereide mol zou steeds gekozen hebben voor de gemakkelijkste opdat er zeker weinig in de pot zou komen. Als de mol bij de danseressen zat zou die zeker een fout hebben gemaakt of er 4 of 12 bewegingen gedaan moeten worden.

« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 15:46:15 door Luc »

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #153 Gepost op: 5-02-2025, 18:53:25 »
Gegeven de juiste omstandigheden: ja! Als je midden in een complex psychologisch spel zit, en je weet dat alles wat je doet of zegt op de een of andere manier de uitkomst kan beïnvloeden op een manier die je niet kunt overzien, dan kan ik me prima voorstellen dat je 'nee' zegt op een joker in de hoop hem juist te krijgen.

En dit hele verhaal geldt natuurlijk ook voor het zijn van de mol.  ::hypocriet::
Klopt hoor, Molkandidaten zijn geen volledig rationele wezens. Het meest spraakmakende voorbeeld komt uit De Mol 2023, toen een kandidaat weigerde een vrijstelling aan te nemen terwijl hij daarmee ook nog eens 5000 euro in de pot kon brengen.

Om mijn punt van daarstraks in een formule te gieten:
  • De kans dat Roos de Mol is = de kans dat de kandidaten haar als Mol kiezen.
Hetzelfde geldt voor Sophie, Nora, Maaike of Stijn. We weten dat zij alle voorwaarden om tot Mol verkozen te worden hebben doorlopen. Ze willen het zijn en geven dit ook aan.

• De kans dat Sam de Mol is = de kans dat de kandidaten hem als Mol kiezen X de kans dat de makers zijn 'nee' niet als definitief beschouwen X de kans dat Sam vooraf de Mol had willen zijn X de kans dat hij dat onvoorbereid onder hoge druk nog steeds wil zijn X de kans dat hij daadwerkelijk in zo'n situatie zou durven bluffen.

Dat zijn nogal wat mitsen en maren die in het nadeel wegen van Sam als Mol. Allemaal onzekerheden waar we aannames over moeten doen om van Sam nog een potentiële Mol te maken.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 18:55:09 door Pac »
...óf niet!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 5-02-2025, 19:20:13 »
Als ik echt de mol had willen zijn had ik daar geen enkel risico durven nemen en gewoon 'ja' gezegd. Toen ze zich bij Rik moesten melden in het hotel (na de opnames op het dak) was de mol reeds gekozen, het moest alleen nog medegedeeld worden. Dat Rik daar nog iemand heeft moeten overhalen (verondersteld dat Sam volgens de gevolgde methode als mol uit de bus rolde) lijkt me uitgesloten.

Ik zie ook niet in waarom de productie na 1 nee en 9 ja's het überhaupt belangrijk zou vinden om Sam dan alsnog te kiezen i.p.v. de eerstvolgende. Wat kan hen het nou schelen als ze toch al hadden besloten om dat besluit in de handen van de deelnemers te leggen?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #155 Gepost op: 5-02-2025, 19:24:25 »
Rik stelt wel vaker vragen, niet alleen in de test. Zou een weldenkende kandidaat op de vraag 'Wil je een joker?', ooit nee zeggen? Zou een weldenkende kandidaat die de Mol wil zijn op de vraag 'Wil je de Mol zijn?', ooit nee zeggen?
Juist wel, om al vanaf seconde 1 de kandidaten op het verkeerde been te zetten. Ik zou het ook doen. Als je al ziet hoeveel effect het heeft op dit forum…
« Laatst bewerkt op: 5-02-2025, 19:26:30 door Run »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #156 Gepost op: 5-02-2025, 20:27:29 »
Ik vind dat Sam ‘raar’ doet in bijna al zijn ‘biechten’. Die man kijkt voortdurend weg van de camera, zit naar linksboven te kijken alsof zijn tekst daar staat, geeft zo de indruk het allemaal ter plekke uit zijn duim te zuigen. Dat komt op mij niet betrouwbaar over.
Misschien is hij in het echt ook zo, ik ken hem niet, maar in het spel gedraagt hij zich vaak als een kleine. egoïstische jongen die steeds moeilijk doet. Typisch zo’n ‘bully’ van op de speelplaats op school.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #157 Gepost op: 5-02-2025, 20:33:12 »
Juist wel, om al vanaf seconde 1 de kandidaten op het verkeerde been te zetten. Ik zou het ook doen. Als je al ziet hoeveel effect het heeft op dit forum…
Met het risico dat je je ticket naar de finale vergeeft en je droom om ooit de Mol te mogen zijn nooit meer uitkomt? Sam kan met geen mogelijkheid weten dat zijn antwoord maar voor de sier zou zijn.
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 5-02-2025, 21:07:31 »
Met het risico dat je je ticket naar de finale vergeeft en je droom om ooit de Mol te mogen zijn nooit meer uitkomt? Sam kan met geen mogelijkheid weten dat zijn antwoord maar voor de sier zou zijn.

Nee, dat kan hij inderdaad niet weten. Maar ik schat hem in als iemand die sowieso enorm geniet van het spel, ongeacht of hij nou kandidaat is of Mol.
En juist door zijn bravoure en het feit dat hij die gok wel aandurft, is hij uitermate geschikt voor de rol van de Mol. Is hij het niet, dan is dat eigenlijk
een enorm gemiste kans. Maar ik denk dus dat hij het wel is.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 5-02-2025, 21:29:58 »

De mol liegt, de productie verhult maar liegt de kijkers niet voor.