Na twee afleveringen Sam bezig te hebben gezien, zou het me ten zeerste verbazen als hij alsnog de mol zou zijn. Hij gedraagt zich als een fanatieke kandidaat, die alles zou doen voor een joker. Hoe hij die joker, op naam van Maaike, uit Sophie’s hand trok! Doe je dat als mol?
Sam benoemt het gedrag van Sophie bij het kistje met de jaartallen in de opdracht Kluizenaars als “typisch mollengedrag”. Ook bij het servetten tellen vond hij expliciet dat er gemold was. Hij doet dat ook steeds met een zeker ‘serieux’ en een bepaalde verontwaardiging op zijn gezicht, waarbij ik me afvraag of je dat wel zo goed zou kunnen acteren als hij de mol zou zijn, hij lijkt daar toch echt een kandidaat, die heel fel met het spel bezig is en er voortdurend over nadenkt, analyseert, goed observeert.
Bij de vragenronde door Rik “of jij de mol wil zijn”, is Sam de enige die niet wil. Als die vragenronde betekenisvol is in de manier waarop de mol uiteindelijk is aangeduid, zou het wel erg vreemd zijn dat Sam toch als mol gekozen is: ze gaan toch iemand die uitdrukkelijk zegt het niet te willen zijn, niet tot mol (laten) kiezen?
Sam lijkt me een kandidaat en ik zie hem wel redelijk ver komen in het spel.
Tenzij zijn gedrag erg verandert in de volgende opdrachten, denk ik niet dat hij de mol is. Al durf ik momenteel nog echt niemand definitief schrappen, ook Sam, the Unwilling, niet.