Auteur Topic: [WIDM] In de Media  (gelezen 4091 keer)

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] In de Media
« Reactie #20 Gepost op: 3-01-2025, 15:15:01 »
Het idee is best leuk, maar voor de meesten zal dit pittige stof zijn.

De volgende aflevering ga ik het nog wel proberen denk ik.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #21 Gepost op: 3-01-2025, 15:19:26 »
@Molzkovicz: Enorm bedankt voor het plaatsen van het interview met Rik in de TV Krant.
Nu is ook duidelijk(er) wat er bedoeld wordt met "we hebben er een raadsel bij".
Elke aflevering komt er een soort puzzelstukje, wat uiteindelijk kan leiden naar de mol.
Ben heel benieuwd hoe dat zit en of ook de kandidaten deze puzzelstukken kunnen vinden tijdens de aflevering! Ik denk eigenlijk van wel.

Waar staat dat er elke aflevering een puzzelstukje komt? Ik lees alleen iets over de eerste aflevering.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
« Reactie #22 Gepost op: 3-01-2025, 16:33:00 »

Citaat
Waar staat dat er elke aflevering een puzzelstukje komt? Ik lees alleen iets over de eerste aflevering.

Je hebt helemaal gelijk. Het waren mijn mentale denkbeelden die mij parten speelden...

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #23 Gepost op: 3-01-2025, 16:54:17 »
-Zijn de gps-coordinaten van de toren al binnenstebuiten gehaald?
-is de H niet gewoon een ontzettende hint ?  ::rofl::

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 4-01-2025, 11:02:42 »
Rik gaat bij RTL Boulevard in op seizoen 25.

Interview met Roos en Maaike in Televizier, nu ook online geplaatst:

Roos Moggré en Maaike Martens over Wie Is de Mol? 2025: 'Ik dacht: kom maar op'

Journalist Roos Moggré en actrice Maaike Martens bedachten allebei een goed excuus om hun deelname aan Wie is de Mol? te verbergen. Toch prikten sommigen van hun naasten erdoorheen.

Waarom heb je ja gezegd tegen ‘Wie is de Mol?’
Roos: “Ik heb wel getwijfeld. Ik zag mezelf niet in korte broek door een snikhete stad rennen. Ik ben gewend aan studioprogramma’s; dit is een heel andere manier van televisie maken. Reizen vind ik heel tof, maar niet per se met een camera op mijn hoofd. Toch kon ik geen nee zeggen. Dit programma heeft bewezen goed met kandidaten om te gaan; het draait niet om mensen tegen elkaar uitspelen. En het leek me natuurlijk een geweldig avontuur.”
Maaike: “Vrienden die al eens hebben meegedaan waren zo enthousiast, dat ik hoopte ooit nog een keer te mogen deelnemen. Omdat ik kleine kinderen had, was het eerder voor mij niet handig om zolang van huis te zijn. Inmiddels gaat mijn jongste naar school, dus toen ik gevraagd werd, dacht ik: deze kans moet ik pakken!”

Wat vind je van Cambodja als locatie?
Roos: “Ik heb ooit met vriendinnen door Laos en Thailand gereisd. We wilden ook nog naar Cambodja, maar dat is er niet meer van gekomen. Dat ik er nu alsnog kom, maakt voor mij de cirkel rond.”
Maaike: “Toen ik hoorde dat we naar Cambodja gingen, dacht ik meteen aan de killing fields en aan backpackers met ongewassen haren. Het is zo’n mooi land met lieve mensen; tegelijkertijd hebben daar onder het regime van Pol Pot zulke gruwelijkheden plaatsgevonden. Dat is nog steeds voelbaar. Toch heb ik enorm kunnen genieten van de cultuur en de mensen.”

En hoe beviel de groep?
Roos: “Heel tof, een gevarieerde club met van alles wat. Ook voelde al snel iedereen als gelijkwaardig. Gabriel Martina – Wildebras – is weleens bij mij in de studio geweest, verder kende ik niemand persoonlijk. Wel kende ik Bridget Maasland en Sam Hagens van televisie.”
Maaike: “Ik dacht vooral: kom maar op. En ik ging ook meteen scannen wie de Mol zou kunnen. Ik lette op gezichtsuitdrukkingen, oogopslagen en wie naar binnen gekeerd was of juist niet.”

Welk excuus heb je gebruikt om zo lang van huis te zijn?
Roos: “Op mijn werk zei ik dat ik mijn boek moest afschrijven. Sommigen vonden het wel verdacht dat dit precies samenviel met de periode dat Rik van de Westelaken weg was voor Wie is de Mol? Vrienden vertelde ik dat ik naar Barcelona moest voor opnames, een beetje een kletsverhaal dus. Ik zei ook niet dat ik drie weken weg zou zijn, dat heb ik alleen de oppas verteld. Haar rooster moest wel even geregeld worden.”
Maaike: “Ik zei dat ik veldonderzoek moest doen: een proefopname voor een nieuwe serie op locatie in Azië. Gek genoeg had ik een voorgevoel dat we daarheen zouden gaan.”

Geloofden mensen dat?
Roos: “Dat wisselde. Een aantal van mijn collega’s heeft echt in het rooster zitten tellen; zij hadden zo hun vermoedens. Een vriendin werd een beetje paniekerig toen ik weinig reageerde op haar berichtjes. Mensen denken toch: ‘waar is ze?’”
Maaike: “Ik merkte dat de meeste mensen eigenlijk helemaal niet zo met me bezig zijn, dat vond ik heel fijn. Ik heb vaak het idee dat iedereen altijd op me let, maar dat is dus helemaal niet zo. Toch waren er mensen die het meteen doorhadden. Ik kon zeggen wat ik wilde, maar zij wisten gewoon: Maaike is weg voor Wie is de Mol?”

Hoe moeilijk is het om je mond te moeten houden?
Roos: “Ik vond het makkelijker toen nog niemand wist dat ik meedoe. Nu vragen mensen er de hele tijd naar en kan ik niets verklappen, maar moet ik wel lachen en meepraten. Die eerste fase vond ik fijner. Ik heb echt onderschat hoe populair dit programma is, iedereen heeft het erover; van de conciërge op de basisschool van mijn kinderen tot mijn beste vrienden.’
Maaike: “Heel erg moeilijk, vooral tijdens etentjes of als ik een wijntje op heb. Ik let echt op mijn alcoholgebruik, anders verspreek ik me misschien nog. Maar ik snap het wel: dat vragen stellen om me informatie te ontlokken hoort er nu eenmaal bij. Ik probeer wel zo min mogelijk over het spel zelf te praten, daar trek ik een grens.”’

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 4-01-2025, 15:52:07 »
Nu begin ik weer te twijfelen, zou maaike dan toch ver gaan komen ipv snel af te vallen?
Bedankt voor het plaatsen.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 4-01-2025, 16:20:18 »
Interview met Nora:

Nora Akachar in 25ste Wie is de Mol?: ‘Ik dacht what the fuck? Ik ben toch helemaal niet bekend?’

Wie is de Mol? barst [...] op tv los met het 25ste seizoen. Voor de soms miljoenen ‘molloten’ in ons land wordt het dus weer puzzelen geblazen en dat nog wel met een jubileumjaar (in Cambodja). AVROTROS meldde al ‘dat het seizoen begint met een onverwachte wending waardoor zelfs de Mol voor een grote uitdaging komt te staan’. Metro spreekt met deelneemster Nora Akachar… die natuurlijk niets over die wending mag loslaten.

Nora Akachar (39) werd geboren in Marokko, maar groeide op in Den Haag. Het lijkt erop dat zij haar ‘vrouwtje’ in Wie is de Mol? wel kan staan, want zij leerde het harde leven van de straat kennen in de Schilderswijk. Akachar is veelzijdig en een bezige bij, als theatermaker, tv-progammamaker, actrice (Mocro Maffia en Meskina), presentatrice, spreker en – ook nog – hulpverlener. De verslaggever bekeek voor Metro‘s rubriek Blik op de Buis eerder haar tv-programma Brieven uit de Kast, over queer moslims.

En nu zit Nora Akachar dus zomaar in Wie is de Mol? Een dusdanig populair tv-spel dat het woord ‘mol’ in de Nederlandse taal zelfs meerdere betekenissen kreeg. Momenteel bereidt Akachar haar nieuwste theatersolovoorstelling Tamghart voor die op 19 februari in première gaat. „Ik ben lekker aan het knallen.”

Hallo Mol!
Nora Akachar: „Dat zou zomaar kunnen… en het zou ook niet kunnen.”

Als Wie is de Mol? belt, wat denkt Nora dan?
„Nora dacht what the fuck, ik ben toch helemaal geen bekende Nederlander? Aan dat programma doen toch alleen maar grote namen mee? Maar ik was ook superblij. Ik dacht ‘yes, tuurlijk’. Daar ging ik niet eens over nadenken, behalve in praktische zin. Hoe moest het met werk en met mijn dochter van 9? Maar: gelukt!”

Maar verder geen enkele twijfel dus om mee te doen?
„Nee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen Mol-fanaat vanaf het eerste uur ben. De laatste twee jaar ben ik wel heel fanatiek gaan kijken. Aan zoiets meedoen is wel altijd een droom geweest.”

Wat is moeilijker, meedoen aan Wie is de Mol? of een theaterprogramma perfect krijgen?
„Goh, wat zal ik daar nou eens op antwoorden. Wie is de Mol? is eerder pittig dan moeilijk, dat heeft te maken met lang weg zijn en lange dagen maken. Maar voor het theater een heel programma schrijven en teksten en handelingen onthouden, dat is ook niet niks hoor.”

Wat vindt je dochter er ondanks haar jonge leeftijd van dat je meedoet?
„De laatste twee seizoenen van Wie is de Mol? keek ze met me mee. Soms vond ze het een beetje saai of begreep ze het niet helemaal. Toen ik het haar eindelijk mocht vertellen, kreeg ze hele grote ogen omdat haar hele schoolklas kijkt. Ze vindt het nu fantastisch dat ik in het programma zit. En ze vraagt de hele tijd of ik de Mol ben.”

Ben je een spelletjesmens?
„Gek misschien, maar nee. Ik speel weleens een potje kaarten op z’n tijd of doe iets met m’n dochter, maar eigenlijk ben ik daar helemaal niet van. Wie is de Mol? is echter iets anders, je kunt je ook nergens op voorbereiden. Toen ik wist dat ik mee ging doen, heb ik nog wat oude afleveringen teruggekeken. Maar elk jaar is het land anders en zijn de opdrachten anders. Telkens wanneer je denkt ‘ik snap het’, dan is er weer een of andere plottwist of een mindfuck.”

Je wordt dit jaar 40. Ben jij zo’n bucketlist-type dat dan een groot tv-spel mooi kan afstrepen?
„In mei word ik 40 ja, moet dat in dit verhaal?, haha. Een echte bucketlist heb ik niet, maar er zijn wel altijd dingen waar ik voor open sta. Zo zou ik naast NPO ook weleens iets voor een commerciële omroep willen doen. RTL 4 mag me wel bellen. RTL, bel Nora! Lijkt me supertof. Dingen die ik maak gaan altijd over maatschappelijke thema’s en over identiteit, maar ik zou graag eens iets met entertainment willen doen.”

Je zegt RTL, John de Mol mag niet bellen?
„Oh sorry, John de Mol móet me natuurlijk bellen. Zet je m’n nummer erbij? Maar zonder gekheid, ik sta er heel erg voor open om leuke dingen te doen. En commercieel, waarom niet? Ik wil graag alle smaakjes proberen.”

Dacht je voor je aan Wie is de Mol? begon, dat je andere deelnemers zou kunnen ‘doorgronden’, bijvoorbeeld door je studie maatschappelijk werk?
„Ik kan dat nog steeds, niet alleen door de studie. Over het algemeen kan ik heel goed iemands energie aanvoelen en ruimtes lezen. Ik voel wel of er ergens spanning of verdriet is en ik kan daar goed op anticiperen. Je weet alleen nooit wat er zich in iemands hoofd of hart afspeelt. Je voelt dát wat de ander wil laten zien of laten voelen. Ik probeerde dat wel toe te passen. In de groep, bij het contact leggen met anderen of om te checken hoe een andere kandidaat erbij zit. Doorgronden wie er aan het mollen is of de boel aan het saboteren is, dat is iets anders.”

Hoe komt het dan dat jij zulke dingen kunt?
„Door ervaring en door de hulpverlening waarin ik nog steeds actief ben. Dan ontwikkel je voelsprieten. Ik ben bovendien opgegroeid in een groot gezin in de Schilderswijk (acht broers en zussen, red.), een wijk waarin altijd wel problemen waren. Daar leer je dingen aanvoelen en hoe je op de tenen moet lopen. Je krijgt er de nodige skills mee.”

Je hebt er in het theater geen geheim van gemaakt dat je ouders vroeger niet achter je gemaakte keuzes en theaterambitie stonden. Zijn ze inmiddels trots en gaan ze je in Wie is de Mol? kijken?
„Onze relatie is nu super goed en ze zijn trots op hun manier. Mijn ouders zijn niet zo van de Nederlandse televisie, maar als mijn neefjes en nichtjes erbij zijn, dan zullen ze het programma zeker aanzetten. Als ze iets niet begrijpen, kunnen ze me natuurlijk altijd bellen.”

Nu Wie is de Mol? start, gaat het op social media los, zo is de ervaring. Heb je je daar op voorbereid?
„Ik hoor dat meer, maar ik kan me er op dit moment nog niets bij voorstellen. We gaan het zien, ik vind het allemaal prima…”

Boodschappen doen wordt voorlopig heel anders dan je gewend bent…
„Ik moet zeggen dat ik sinds m’n terugkomst heel wat ben afgevallen. Misschien herkennen de mensen me niet, haha. Ik laat het allemaal maar gebeuren en als mensen me aanspreken zal ik daar geduldig mee omgaan. Dan kan het alleen maar leuk zijn.”’

Offline Mollematica

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 4-01-2025, 20:07:49 »
Goed om te zien dat mijn serie ook hier is ontdekt! Ik lees al jaren met veel plezier jullie theorieën, maar had nog nooit zelf gepost of een account aangemaakt.

"De Jong geeft alvast een tipje van de sluier waar hij vooral op let tijdens het kijken van het tv-programma. ‘Ik haal veel informatie uit de eliminatieronden. Iemand die niet afvalt - ondanks dat hij geen vrijstelling heeft – wordt verdachter."

No shit sherlock  ::rofl::

Ik bedoelde dat deelnemers zonder vrijstelling in verhouding verdachter worden dan deelnemers met vrijstelling, maar in de media is bondigheid vaak belangrijker dan nauwkeurigheid.
En daarnaast, het blijkt dus niet eens waar te zijn dat iedereen die een eliminatie overleeft minder verdacht wordt: In mijn laatste voorbeeld gaat Tygo door, maar wordt hij minder verdacht. Het is dus echt niet zo simpel als het lijkt.

Het idee is best leuk, maar voor de meesten zal dit pittige stof zijn.

De volgende aflevering ga ik het nog wel proberen denk ik.

De volgende aflevering gaat verder met Bayes' Theorem. Ik hoop dat die het duidelijker maakt, maar zoniet, ik sta open voor vragen.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 10-01-2025, 13:49:42 »
Ik heb nu 2 afleveringen gezien maar als "boomer"  met alleen 2 leerjaren algebra en meetkunde haak ik af. Het is me te theoretisch.

Daarbij begrijp ik nu dat het gebruikte voorbeeld, waarbij er twee vrijstellingen zijn en er een dubbele eliminatie is, het voor de uitleg duidelijker wordt. Bij een eliminatie waar maar één kandidaat afvalt wordt het allemaal wat minder.

Het voorbeeld komt uit het jubileumseizoen en hier op het forum was destijds al de conclusie getrokken  dat de 2 kandidaten met vrijstelling de mol niet meer konden zijn ivm hun langdurige afscheiding van de groep. Vóór de eliminatie was de kans voor de overgebleven kandidaten 1 op 4. Na de eliminatie 1 op 2. Dus tsja....... ::zwaai::

Ik zie het vooral als een manier om via een populair tv programma (jonge) mensen enthousiast te maken voor een studie wiskunde  ;)
« Laatst bewerkt op: 10-01-2025, 13:54:04 door Marimol »

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #29 Gepost op: 10-01-2025, 16:28:23 »
….waar op zich niets op tegen is  ::tandpastasmiley::

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 10-01-2025, 19:30:14 »
Nee hoor, daar is niks mis mee. Alleen hoor ik duidelijk niet tot de doelgroep.  ::rofl::

Uit de comments begrijp ik ook dat de info algemeen is  en niet specifiek over seizoen 2025 gaat.

Pas in de  laatste video als er nog 3 kandidaten over zijn wordt er meer prijsgegeven over hoe je echt de mol vindt.

« Laatst bewerkt op: 10-01-2025, 20:04:30 door Marimol »

« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2025, 11:41:47 »
Ik zag iets raars op Instagram. Zoals altijd posten de kandidaten beelden van zichzelf van de afgelopen aflevering. Nora zet er linkjes van haar medekandidaten bij, maar bij Teun Luijkx zet ze de verkeerde link (namelijk een andere Teun Luiijkx uit Utrecht). Foutje? Ik vind dit wel opvallend.
Verder geloof ik wel dat het haar wel wat deed, toen Teun afviel (moet dit nog terugkijken).

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 21-01-2025, 14:05:05 »
Ook dit seizoen spreekt Annemieke Schollaardt met de afvallers.

Offline E-ri-Q

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: Gisteren om 23:17:42 »

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: Gisteren om 23:28:35 »
Vind de quote direct daarna nog wel wat interessanter

"De regisseur maakte een foto van een kratje met de Franse tekst ‘sucre’. Vervolgens zag ik hem smoezen met de producer. Later bleek dat bakker Robèrt meedeed. Zo waren ze continu bezig om dwaalsporen te vinden.”

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #35 Gepost op: Gisteren om 23:31:43 »
Dit is toch allang bekend...?
Vind het zelf dan wel weer komisch dat ze onze lieve vertaalkoningin Marieke supporten. ;)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?