Auteur Topic: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM  (gelezen 1978 keer)

Offline WhoIsTheMole2

• Forumlid
Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM
« Gepost op: 25-01-2025, 22:46:10 »
Hey allemaal!

Ik volg het programma nu al vele jaren en ben altijd erg geïnteresseerd geweest in de 'bonus'verhalen van WIDM. Dat houdt in, alle extra inside informatie die na een seizoen - of vele jaren later - naar buiten komt.

Vandaag stuitte ik opnieuw op een verhaal wat me al eens eerder bezig heeft gehouden. Kandidaat Astrid Elburg uit seizoen 4 werd op een bepaald moment afgezonderd van de groep, om uiteindelijk het spel te verlaten met een eigen geldbedrag. Deze 'won ze'. Ik kwam vandaag haar eigen Wikipedia-page tegen - Astrid blijkt in 2024 namelijk te zijn benoemd tot voorzitter van het Herdenkingscomité Slavernijverleden - en daarin stond de volgende informatie:

Ze raakte in die jaren bevriend met presentatrice Angela Groothuizen; ze beklaagde zich er over dat er maar weinig mensen van kleur te zien waren in Wie is de Mol?. Die pareerde met dat ze zelf dan maar mee moest doen in wat later bleek het laatste seizoen te zijn zonder bekende Nederlanders (seizoen 4 in 2003). Ze had zich als PR-adviseur ingeschreven. Ze deed ongeveer tot halverwege mee en kon met het verdiende geld (deels) het leergeld betalen.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Astrid_Elburg

Ik ben benieuwd of iemand meer insides kent met betrekking tot dit verhaal. En daarnaast leek het me leuk, ook aangezien het om een jubileumjaar van 25 (!) jaar WIDM gaat, om meer van dit soort behind-the-scenes/nooit aan het publiek onthullende waargebeurde verhalen al dan niet theorieën (die ergens op zijn gebaseerd) te delen in dit topic. Laten we de molwissel van 2005 buiten beschouwing? ;) volgens mij is daar al genoeg over gespeculeerd en is deze inmiddels indirect bevestigd door Anton.

Groet!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2025, 22:54:47 »
Begrijp ik nu goed dat Angela Groothuizen een vriendin naar voren heeft geschoven als kandidaat en die ook nog eens een geldbedrag 'won' door het spel te verlaten? Dit klinkt als puur nepotisme...

::niet-ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2025, 22:59:01 »
Er zijn er genoeg. Wat meteen in mij opkomt:
- seizoen 4 in Canada was zo koud dat Angela extra kleding is gaan kopen voor de deelnemers. Tijdens dit seizoen stond er een dagboek van Angela op de officiële site vol leuke details, hopelijk is dit dagboek nog ergens bewaard gebleven
- Dennis dronk als mol zoveel dat de productie bang was dat hij zich zou verraden. Dit is niet gebeurd overigens.
- seizoen 5 met bekende Nederlanders heeft WIDM gered. Tegelijkertijd was het een horror seizoen om te maken door de ruzies en slechte sfeer binnen de groep.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2025, 23:05:12 »
Marc-Marie Huijbregts was in seizoen 5 bijna de reden dat een andere kandidaat (naam schiet me niet te binnen) wilde opstappen. Sfeer was toen echt vreselijk.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2025, 23:08:04 »
Marc-Marie Huijbregts was in seizoen 5 bijna de reden dat een andere kandidaat (naam schiet me niet te binnen) wilde opstappen. Sfeer was toen echt vreselijk.

Dat was Isabelle, ik heb zooooo gelachen om Marc Marie op het strand. Jaaa Isabelle, ongeduldig en DOOF OOK....
Ook heeft marc marie een soort van verklapt ooit dat hij zijn vriendin Yvon Jaspers zo goed kent, dat ie meteen doorhad dat ze de mol was. Zelf heb ik sterk het gevoel dat Yvon richting hem zijn mond wel heeft voorbij gepraat

Daarnaast was er dat seizoen ruzie tussen Victoria Koblenco en een zure oudere actrice (ben naam kwijt) en ging Roeland Fernhout ziek naar huis na aflevering 4.

« Laatst bewerkt op: 25-01-2025, 23:13:21 door Lola-aapje »

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2025, 23:18:55 »
Bedoel je Yvonne van den Hurk? Die was in 2005 volgens mij 45 jaar.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2025, 09:56:00 »
Van Angela's dagboek herinner ik me de passage, dat ze schreef over 1 van de weinige "afzonderings-momenten", ze was in een jacuzzi geweest, en was blij dat ze alleen was, "want ze hoeven niet álles te weten".

Ze vond zichzelf namelijk niet aantrekkelijk genoeg, schreef ze. Het verhaal vertelde ze in een klein groepje tijdens de molfandag 2003, waar ik bij stond. Ze hadden het naast die zaken ook over Bart de Graaff die die dag precies een jaar geleden was overleden.

Karel van de Graaf had in 2007 een "visioen". We zaten met een klein groepje in het bar-gedeelte van de Observant, en hij vertelde: "mijn grootste wens is dat de makers de kijkers eens in het ongewisse laten,  dat er geen ontknoping zal volgen, en dat de kijkers nooit officieel zullen weten wie de mol van dat betreffende seizoen was. En dat die kijkers in vertwijfeling achterblijven.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2025, 10:22:30 »
Van Angela's dagboek herinner ik me de passage, dat ze schreef over 1 van de weinige "afzonderings-momenten", ze was in een jacuzzi geweest, en was blij dat ze alleen was, "want ze hoeven niet álles te weten".

Ze vond zichzelf namelijk niet aantrekkelijk genoeg, schreef ze. Het verhaal vertelde ze in een klein groepje tijdens de molfandag 2003, waar ik bij stond. Ze hadden het naast die zaken ook over Bart de Graaff die die dag precies een jaar geleden was overleden.

Karel van de Graaf had in 2007 een "visioen". We zaten met een klein groepje in het bar-gedeelte van de Observant, en hij vertelde: "mijn grootste wens is dat de makers de kijkers eens in het ongewisse laten,  dat er geen ontknoping zal volgen, en dat de kijkers nooit officieel zullen weten wie de mol van dat betreffende seizoen was. En dat die kijkers in vertwijfeling achterblijven.
Of andersom: het er zó dik opleggen dat niemand het gelooft en dan blijkt diegene het inderdaad te zijn. In seizoen 25 eens proberen?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2025, 10:41:48 »
Over Astrid gesproken: er is een topic in het Widm-forum uit 2003 over haar:

Astrid met tactiek eruit gespeeld. In reactie 20 van "ongewensd persoon"(chrizz) staat dat hij over haar van een insider het "ware" verhaal had vernomen.

Ze zou de oorspronkelijke mol zijn geweest, en door de makers zijn aangestuurd waar ze het beste kon mollen, maar ze nam teveel risico door haar eigen gang te willen gaan. Daarop had de crew haar dit aanbod gedaan.

Maar ze wás de oorspronkelijke mol helemaal niet, dat is af te leiden uit de opdrachten en de briefing tussen George en Elise in het hotel waar Elise en Ferdi een wellness-dagje hadden, maar ook uit de lintjes-opdracht.

Het verhaal van die loslippige Avromedewerker kan daarmee als aantoonbaar "niet waar" worden aangemerkt.

Niet lang na seizoen 4 dook Astrid overigens op in een campagne van de stichting Wereldwinkel, en was ze te zien op promotiemateriaal.

De 7000 euro die ze mee kreeg? Ze zou die hebben gebruikt als startkapitaal voor een eigen projekt.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2025, 10:58:40 »
Was het ook niet een publiek geheim dat Roeland de oorspronkelijke mol was en is vervangen door Yvon?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2025, 11:06:40 »
Dat verhaal "hangt" nog altijd boven het programma, en is nog steeds niet "geland".

Overigens gaf Chrizz later toe dat ie het hele verhaal over Astrid uit zijn duim gezogen had.

Nog iets uit seizoen 5, ik schiet altijd in de lach als iemand het erover heeft: de verstandhouding tussen Yvonne en Victoria was zodanig, dat de sfeer tussen hen tijdens de terugblik in kasteel Lisse zó ijskoud was, dat die de vlammen van de open haard ter plaatse kon doven. Dit illustreert ook nog eens de rare sfeer die er toen in die groep hing.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2025, 13:29:30 »
Ik had ergens gelezen dat de sfeer in china (2020) zo slecht was dat bepaalde kandidaten werden buitengesloten?? (of misschien waren er gewoon veel bondjes kan ook)

Al vond ik dat niet opvallen in het programma zelf.

En het seizoen met Marc Marie en Yvon Jaspers was in zoverre doorgestoken kaart dat ze elkaar hele goede vrienden waren (buiten het programma om) en dat MM al snel doorhad hoe de boel in elkaar stak.

Offline EdAnt

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2025, 14:40:45 »
Er zijn er genoeg. Wat meteen in mij opkomt:
- seizoen 4 in Canada was zo koud dat Angela extra kleding is gaan kopen voor de deelnemers. Tijdens dit seizoen stond er een dagboek van Angela op de officiële site vol leuke details, hopelijk is dit dagboek nog ergens bewaard gebleven
- Dennis dronk als mol zoveel dat de productie bang was dat hij zich zou verraden. Dit is niet gebeurd overigens.
- seizoen 5 met bekende Nederlanders heeft WIDM gered. Tegelijkertijd was het een horror seizoen om te maken door de ruzies en slechte sfeer binnen de groep.

Van seizoen 4 (2003 in Canada) kun je hier de website terugzien:

https://web.archive.org/web/20040703110618fw_/http://www.wieisdemol.nl/index.aspx?ID=152280891312014

Het dagboek (aflevering 6) waarin o.a. over jacuzzi wordt gepraat is hier te lezen:
https://web.archive.org/web/20040703110618fw_/http://www.wieisdemol.nl/vbvcbv889cv89bvc/db_angela.aspx

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2025, 22:52:53 »
Seizoen 4 zou vol hebben gezeten met reserve-opdrachten, voornamelijk omdat het weer roet in het eten gooide.

Zo was de opdracht in het bos, met de geblinddoekte kandidaten en de aan een boomstam geprikte envelop met geld op het laatst toegevoegd.

En ik weet niet of dit klopt: de finaletest bovenin de toren van het Olympisch Stadion van Montréal was oorspronkelijk gepland bovenop de CN-Tower in Toronto.

Dat gerucht deed 20 jaar geleden de ronde.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #14 Gepost op: 2-02-2025, 20:07:43 »
WIDM 2005 blijft - zelfs als we de Molwissel buiten beschouwing laten - voer voor vermakelijke verhalen.

Yvonne van den Hurk wist helemaal niet waar ze aan begon. Als vrouw van de (inmiddels overleden) miljonair Harry de Winter meende zij tot wanhoop van de productie dat zij haar luxeleven tussen de opdrachten door gewoon kon voortzetten. Iets daarvan heeft de montage gehaald ('Ik had helemaal niet gedacht dat we met z'n allen in een tent moesten' of woorden van gelijke strekking), maar in werkelijkheid was het nog erger. Zij eiste dat ze elke dag mocht douchen, zeurde om haar slaappillen etc.

Dat was ook hetgeen Victoria zo dwars zat, die daarmee trouwens niet geheel vrijuit gaat. Zij had de neiging om zichzelf als jongste van de groep nogal te overschreeuwen door - oeoelie oeoelie - zogenaamd hyperverdacht te doen en voortdurend te tamboereren op haar studie (die ze trouwens niet afgemaakt heeft) om maar het imago van 'soapie' van zich af te schudden. 

Marc-Marie zat tijdens en tussen de opnames door Isabelle enorm op de huid, zodanig dat het niet leuk meer was. Hij is primair ontzettend grappig, maar kon (en kan) ook heel vals en akelig zijn - vooral als dingen niet zo gaan als hij wil, en hij het idee heeft dat hij medestanders heeft (in dit geval Yvon en Lottie).

« Laatst bewerkt op: 2-02-2025, 20:12:15 door Michmol »
Woosie down?

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #15 Gepost op: 3-02-2025, 00:15:47 »

Marc-Marie zat tijdens en tussen de opnames door Isabelle enorm op de huid, zodanig dat het niet leuk meer was. Hij is primair ontzettend grappig, maar kon (en kan) ook heel vals en akelig zijn - vooral als dingen niet zo gaan als hij wil, en hij het idee heeft dat hij medestanders heeft (in dit geval Yvon en Lottie).

Dat pesten ging gewoon door tijdens de molfandag waar Isabelle niet bij was.
No Milk today???

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 11:15:33 »
Ander verhaal dat ik las (geen idee of het klopt) was dat Milouska de enige was van haar seizoen die de mol wou zijn.
klaar voor de strijd

Offline Belgian Mol

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 14:40:24 »
Dat seizoen waar Charlotte eigenlijk de mol was, maar ze het nooit wilden toegeven, zal me altijd bijblijven.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: Gisteren om 14:57:18 »
Charlotte was wat ze in het Zuid-Afrikaans zo treffend 'een oogplesiertjie' noemen, maar helaas niet de Mol.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #19 Gepost op: Gisteren om 20:49:29 »
Ook iets leuks: voor seizoen 19 hadden de makers iets leuks bedacht. Het kwam Evelien op een onvoorziene exit te staan. Althans, de opengebroken joker bleek niet geldig te zijn, en degene die voor die foute joker verantwoordelijk werd gehouden, finalist Nielsson, kreeg behoorlijk veel boze reacties over zich heen. Onterecht naar mijn mening, want had Evelien het wél gered met een correcte joker?

De makers van deze speciale jokers gaven een inkijkje in de fabriek waar ze werden gemaakt.

Nu blijkt dat dat verhaal niet klopte: