In een individuele opdracht waarin de kandidaten van elkaar gescheiden worden gehouden, is het soms handig om de Mol als laatste te laten gaan. Maar nu zien de andere kandidaten de volgorde, en laadt dat extra verdenking.
Hier juist handiger dus om de Mol niet als laatste aan de beurt te laten zijn.
Hoewel ik toch vooral Anna verdenk, sluit ik me hier wel op aan. Het valt enorm op voor de kandidaten wie laatst gaat. En je wil als productie ook voor de kandidaten je mol niet zomaar blootgeven.
Maar de mol moet hier niet per sé als laatste te gaan om informatie te hebben. Zodra 1 andere kandidaat heeft gekeken in de envelop, kun je de mol al naar binnen roepen. Op dat moment is de mol al zeker niet meer de enige, als die beslist om te kijken. En de mol kan dan ook beslissen om niet te kijken, de 3000 zijn al niet verdiend.
Ik vond het een beetje jammer dat ze in die 2de ronde niet de volgorde helemaal omdraaiden, eerste nu laatst, laatste nu eerst. Dat zou de hele ‘volgordediscussie’ een andere dimensie geven.
Maar als je als mol in de 2de ronde ergens halfweg de groep naar binnen moet, kun je gerust je bieding anticiperen op de kandidaten voor je. Je maakt met de mol gewoon 2 of 3 takes. Eentje net onder het bedrag dat al is geboden, een take met een bedrag een stukje erboven. En 1 met een hoog bedrag, voor als alle kandidaten veel te braafjes bieden.
Daarna kijk je als regie wat het beste uitkomt om je mol uit de wind te houden, maar toch maximaal geld uit de pot te halen.
1 ding moet je dan nog afspreken. De mol moet wel nog weten welke van zijn/haar biedingen je als regie uiteindelijk gebruikt, vóór de bekendmaking van de uitkomst.
Maar kijk, handig, Rik zegt bij einde opdracht wat het laagste (550€), gemiddelde (1500€) én hoogste (2000€) bod was. Dan kan de mol onmiddellijk zijn/ haar rolletje opnemen bij de reacties.
Nog eventjes vanuit mijn Anna tunnel. Wanneer Rik zegt dat het hoogste bod 2000€ is, kijkt ze eventjes blij, daarna handen voor de mond. En éénmaal wordt gezegd dat het Kees was, onmiddellijk verontwaardigt op Kees (alhoewel zij niet zoveel minder bood).