Ik hou niet zo van hints zoeken, omdat je op iedere kandidaat hints kan plakken en éénmaal de mol gekend is denk je enkel terug aan de hints die naar die persoon wezen.
Echter de hint ‘molik’ vind ik er wel één die steek houdt. Zeker in combinatie met een ‘Dennis Mol Ego’ in diezelfde opdracht. Hierdoor heb ik tijdens die opdracht eens volledige aandacht besteedt aan Rosario. En man, ik zit opeens hard vast in een tunnel.
Net nadat Jeroen zijn telefoongesprek krijgt over de leer van fruit en fruitsoorten, zien we een droneshot. We zien Fons en Jeroen rondwandelen, zoekend. Echter Rosario staat daar gewoon stil, maar met zijn hand aan zijn oor. Niet bij een telefoon, maar zijn houding is alsof hij met een mobiel (of een oortje) aan het bellen zou zijn. (Foto 1) Ik had hier nog nietbop gelet, maar heeft Rosario altijd hoorapparaatjes in of zo? Dat zou je natuurlijk perfect kunnen vervangen door een oortje met spraakbesturing gekoppeld aan een mobiel… Dan hoef je helemaal niet aan een telefoon te staan om te bellen met Dennis.
Kort daarna zien we voor het eerst al een flits van Dennis. Een hele tijd zien we alle kandidaten bezig, sommige op de achtergrond. Rosario zien we geen enkele keer, zelfs niet ergens vaag op de achtergrond.
Tot op het punt dat Jeroen een telefoon krijgt voor Rosario. Hij roept heel luid om Rosario (hilarisch vond ik dat). We zien geen reactie van Rosario, volgend beeld een overview waar we Tooske en Rian zien (vreemd dat ze niet gewoon overschakelen naar Rosario?), pas vele frames later zien we Rosario al in gesprek aan de telefoon. In mijn tunnel lijkt het alsof hij op dat moment echt helemaal de kluts kwijt is. Was hij net in gesprek met Dennis toen Jeroen zo hard Rosario brulde? Was hij geschrokken, voelde hij zich even betrapt?
Dan krijgt Rosario zijn beruchte opdracht: vogelverschrikker. We weten natuurlijk intussen dat de oplossing ‘molik’ (mol ik?) is.
We zien hem zoek gaan naar vogelverschrikker, hij steekt een oortje terug in. We zien hem achter Tooske lopen, nog steeds met zijn hand op zijn oor. Gesprek met Dennis verder zetten? (Foto 2)
Net na biecht van Jeroen over zijn -250euro, kort beeld met Sor die zegt: ‘waar staat die mol? Mol…’ Beeld wordt weggekapt. Het lijkt bijna alsof hij ging zeggen ‘mol…ik’. Hij loopt nog net richting camera. Knipoogje naar camera erbij, niet getoond in montage?
We zien Fons zeggen ‘onderdeel van een windmolen waar het kruis aan vast zit’. Net daarna Rosario nog steeds op zoek naar zijn woord. Hij roept letterlijk luidop ‘vogelverschrik ik snap het echt niet hé. Zegt hij hier nogmaals dat hij het antwoord ‘ik’ eigenlijk al lang weet?
Even later, hij zoekt mollukken. Op het moment dat Fons suggereert om dan maar alles kapot te slaan, slaat Rosario nog net Mollukken kapot en haalt een wit stukje kaart eruit. Maar we zien hem dat stukje kaart niet meer matchen met de grote kaart. Is dat het papiertje met de eindbestemming? ‘Mol lukken?’ Of mislukken?
En dan op het eind, wanneer ze de route analyseren, kiest Fons om Babs mee te nemen. Op dat moment springt Sor ertussen en gaat een heel logische bedenking maken. Wil hij hier nog in de auto proberen te raken?
Rosario:
‘Maar denken jullie dat het gaat naar een bezienswaardigheid? Als je logisch nadenkt en de weg gaat zo, dan ga je hier niet rechtdoor, je gaat beter linksaf. Dan kom je eerst hier terecht. Om naar hier te gaan. Ik denk dat het dit is.’
Rosario’s suggestie komt er eigenlijk op neer om naar die ‘landmarks op de kaart te rijden, wat met de informatie die ze dan maar hebben, eigenlijk een logische sprong is. Als ik dat vergelijk met de kaart die ze op dat moment in de hand hebben, dan concludeer ik dat hij het heeft over het bovenste stuk van de kaart. Hij zegt je rijd hier niet gewoon rechtdoor, maar je slaat even linksaf (dus naar dat gebouw boven op de kaart). En laat dat gebouw nu net zo goed als DE locatie zijn waar ze eigenlijk effectief naartoe moeten! (Foto 3, Rode weg: rechtdoor, Groene weg ‘eerst linksaf slaan’)
Een grapje? Want hij weet toch al lang dat dat niet meer haalbaar is. En terzelfdertijd een topredenatie die hem met wat geluk nog in de auto had laten landen?
Dit alles in combinatie met zijn foto op het mingeld? Ligt het er nu zó dik op?
Tja…