Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?  (gelezen 16613 keer)

Offline daniwidm

• Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #100 Gepost op: 5-02-2024, 21:51:31 »
Jammer dat het in totaliteit leuk bedacht is, maar weinig speurwerk oplevert.

Dennis hadden ze trouwens gewoon in het begin van de opdracht in de gele auto langs moeten laten rijden. "Ik ga al jullie geld versnipperen! Toedeloe!"  ::trots::

« Reactie #101 Gepost op: 6-02-2024, 00:43:14 »
Leuk dat Dennis net zoveel geld weghoudt voor de 2024 mol binnen een uur dan zijn hele seizoen  ::rofl::
Maarja dit was natuurlijk niet te doen.
Opvallende auto; is blijkbaar eentje die ook in het water kan (had leuk geweest als dat een element was), doet mij denken aan Rotterdam, niemand klinkt echt Rotterdams, maar is er iemand daar van?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #102 Gepost op: 6-02-2024, 07:55:38 »
Ik dacht eerder aan een Lunar Roving Vehicle. Een maanauto.
Of een Barbie auto maar dan geel  ::tandpastasmiley::

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 6-02-2024, 08:19:19 »
Amper uit mijn diepe ingestorte tunnel gekropen, begin ik weer. Bij Paseo de Montejo 452 heeft Rik op de veranda uitzicht op de Quinta Montes Molina. Molshoopjes, is de mol een vrouw?
Aanvoegende wijs van montar is montes (ga) en quinta is vijfde. Is de mol de vijfde in de leader? Dat is Sor.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 6-02-2024, 09:24:24 »
Jullie vergeten in de hele discussie hierover dat het eindpunt niet gemarkeerd hoeft te zijn, maar simpelweg het laatste streepje van alle aan elkaar verbonden strepen kan zijn. Je weet zo niet wat het laatste streepje is, tot je ze (bijna) allemaal hebt gevonden.

Je hebt ook geen cirkel nodig om de gevonden stukjes een route te laten maken naar de villa.

Bijvoorbeeld zo (dank voor de screenshot @BertN), ik doe maar wat in zwart bijtekenen:

Daar heb je wel een goed punt dat ik niet had overwogen. Dan wijst de volledige route je wel naar het punt. Maar het feit blijft, dat de volledige route niet te rijden is in 15minuten en dat je zonder het ‘juiste’ stukje, nog steeds nergens raakt. Als halfweg een stuk niet af is, kun je de route dan wel zelf vervolledigen (of freestylen), maar als je het eindpunt niet hebt, blijft het zo goed als onmogelijk om Rik te vinden.

Ik hoop echt dat het ‘eindpunt’ niet geprogrammeerd was om bij de mol uit te komen. Maar sowieso geef je het enige punt dat de oplossing bied aan een kandidaat die je vooraf hebt gekozen. Het zou een volledig ander gegeven zijn als niet de juiste kandidaat aan een telefoon moest hebben gestaan.

Aanvoegende wijs van montar is montes (ga) en quinta is vijfde. Is de mol de vijfde in de leader? Dat is Sor.

Quinta montes molina zou letterlijk betekenen ‘vijfde heuvels molen’ of ‘vijf heuvels molen’. Maar wij kunnen het in het Nederlands met een beetje fantasie wel interpreteren als vijfde molshoopje. Dat zou een tip kunnen zijn die nog niet té erg van de pot gerukt is.

Maar dat, in combinatie met ‘molik’ en Sors foto op het mingeld, dat is nu toch een beetje te veel van het goede.

Offline Blip

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #105 Gepost op: 6-02-2024, 10:44:44 »
Etaleert Anna hier voorkennis? Eerst zien we Dennis geld versnipperen. In de scène daarna mept Anna de molesteren-mol aan gort. Gesprekje Anna-Rian:

Anna: "Iets kapotmaken."
Rian: "Ja."
Anna: "Toepasselijk."

Toepasselijk, omdat ze weet dat Dennis op dat moment al het geld kapotmaakt? En het zou ook wel toepasselijk zijn als de Mol deze opdracht 'iets kapot maken' krijgt. Mocht ze de Mol zijn, dan zou ik dit wel een leuke trolactie vinden.

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Mimitje

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 6-02-2024, 10:54:48 »
Etaleert Anna hier voorkennis? Eerst zien we Dennis geld versnipperen. In de scène daarna mept Anna de molesteren-mol aan gort. Gesprekje Anna-Rian:

Anna: "Iets kapotmaken."
Anna: "Toepasselijk."

Toepasselijk, omdat ze weet dat Dennis op dat moment al het geld kapotmaakt? En het zou ook wel toepasselijk zijn als de Mol deze opdracht 'iets kapot maken' krijgt. Mocht ze de Mol zijn, dan zou ik dit wel een leuke trolactie vinden.

Het is ook toepasselijk zonder voorkennis, want ze staat de molesteermol te molesteren (mollen).

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 6-02-2024, 12:21:46 »
Ik hou niet zo van hints zoeken, omdat je op iedere kandidaat hints kan plakken en éénmaal de mol gekend is denk je enkel terug aan de hints die naar die persoon wezen.

Echter de hint ‘molik’ vind ik er wel één die steek houdt. Zeker in combinatie met een ‘Dennis Mol Ego’ in diezelfde opdracht. Hierdoor heb ik tijdens die opdracht eens volledige aandacht besteedt aan Rosario. En man, ik zit opeens hard vast in een tunnel.

Net nadat Jeroen zijn telefoongesprek krijgt over de leer van fruit en fruitsoorten, zien we een droneshot. We zien Fons en Jeroen rondwandelen, zoekend. Echter Rosario staat daar gewoon stil, maar met zijn hand aan zijn oor. Niet bij een telefoon, maar zijn houding is alsof hij met een mobiel (of een oortje) aan het bellen zou zijn. (Foto 1) Ik had hier nog nietbop gelet, maar heeft Rosario altijd hoorapparaatjes in of zo? Dat zou je natuurlijk perfect kunnen vervangen door een oortje met spraakbesturing gekoppeld aan een mobiel… Dan hoef je helemaal niet aan een telefoon te staan om te bellen met Dennis.

Kort daarna zien we voor het eerst al een flits van Dennis. Een hele tijd zien we alle kandidaten bezig, sommige op de achtergrond. Rosario zien we geen enkele keer, zelfs niet ergens vaag op de achtergrond.

Tot op het punt dat Jeroen een telefoon krijgt voor Rosario. Hij roept heel luid om Rosario (hilarisch vond ik dat). We zien geen reactie van Rosario, volgend beeld een overview waar we Tooske en Rian zien (vreemd dat ze niet gewoon overschakelen naar Rosario?), pas vele frames later zien we Rosario al in gesprek aan de telefoon. In mijn tunnel lijkt het alsof hij op dat moment echt helemaal de kluts kwijt is. Was hij net in gesprek met Dennis toen Jeroen zo hard Rosario brulde? Was hij geschrokken, voelde hij zich even betrapt?

Dan krijgt Rosario zijn beruchte opdracht: vogelverschrikker. We weten natuurlijk intussen dat de oplossing ‘molik’ (mol ik?) is.

We zien hem zoek gaan naar vogelverschrikker, hij steekt een oortje terug in. We zien hem achter Tooske lopen, nog steeds met zijn hand op zijn oor. Gesprek met Dennis verder zetten? (Foto 2)

Net na biecht van Jeroen over zijn -250euro, kort beeld met Sor die zegt: ‘waar staat die mol? Mol…’ Beeld wordt weggekapt. Het lijkt bijna alsof hij ging zeggen ‘mol…ik’. Hij loopt nog net richting camera. Knipoogje naar camera erbij, niet getoond in montage?

We zien Fons zeggen ‘onderdeel van een windmolen waar het kruis aan vast zit’. Net daarna Rosario nog steeds op zoek naar zijn woord. Hij roept letterlijk luidop ‘vogelverschrik ik snap het echt niet hé. Zegt hij hier nogmaals dat hij het antwoord ‘ik’ eigenlijk al lang weet?

Even later, hij zoekt mollukken. Op het moment dat Fons suggereert om dan maar alles kapot te slaan, slaat Rosario nog net Mollukken kapot en haalt een wit stukje kaart eruit. Maar we zien hem dat stukje kaart niet meer matchen met de grote kaart. Is dat het papiertje met de eindbestemming? ‘Mol lukken?’ Of mislukken?

En dan op het eind, wanneer ze de route analyseren, kiest Fons om Babs mee te nemen. Op dat moment springt Sor ertussen en gaat een heel logische bedenking maken. Wil hij hier nog in de auto proberen te raken?

Rosario:
‘Maar denken jullie dat het gaat naar een bezienswaardigheid? Als je logisch nadenkt en de weg gaat zo, dan ga je hier niet rechtdoor, je gaat beter linksaf. Dan kom je eerst hier terecht. Om naar hier te gaan. Ik denk dat het dit is.’

Rosario’s suggestie komt er eigenlijk op neer om naar die ‘landmarks op de kaart te rijden, wat met de informatie die ze dan maar hebben, eigenlijk een logische sprong is. Als ik dat vergelijk met de kaart die ze op dat moment in de hand hebben, dan concludeer ik dat hij het heeft over het bovenste stuk van de kaart. Hij zegt je rijd hier niet gewoon rechtdoor, maar je slaat even linksaf (dus naar dat gebouw boven op de kaart). En laat dat gebouw nu net zo goed als DE locatie zijn waar ze eigenlijk effectief naartoe moeten! (Foto 3, Rode weg: rechtdoor, Groene weg ‘eerst linksaf slaan’)

Een grapje? Want hij weet toch al lang dat dat niet meer haalbaar is. En terzelfdertijd een topredenatie die hem met wat geluk nog in de auto had laten landen?

Dit alles in combinatie met zijn foto op het mingeld? Ligt het er nu zó dik op?

Tja…

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 6-02-2024, 12:45:13 »
Kijk, dat is nog eens een tunnel!  :)
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 6-02-2024, 15:28:54 »
Ik dacht trouwens in eerste instantie nog dat Dennis moest samenwerken met de mol om obstakels te overwinnen voor ie kon beginnen aan het versnipperen. Toen hij met de mol belde om te vragen waar de sleutel lag leek het even die kant op te gaan. Dat was ook veel leuker geweest om naar te kijken en eerlijker geweest voor de kandidaten. En een uitdaging voor de mol, om stiekem een schaduwspel te spelen waar de rest bij is.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 6-02-2024, 15:38:52 »
Dit alles in combinatie met zijn foto op het mingeld? Ligt het er nu zó dik op?
Ja. En het is nog erger. Want op het moment dat Rosario aan het zoeken is naar de vogelverschrikker zegt Kees dat hij nog geen telefoontje heeft gehad waarop Rosario zegt, ik ook niet.
Verder zien we ook nog het molletje "dubbel ..." bij Rosario in beeld.
En of dit nog niet genoeg is, als Anna zegt dat iets kapot maken toch mollen is, roept Rosario "molesteren, daar", wat uiteraard fout is. Van het werkwoord mollen weet hij alles van.
Edit: rest verwijderd omdat dit eigenlijk een apart onderwerp is
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 16:03:11 door MartinJ »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 6-02-2024, 15:43:21 »
Was er überhaupt een piñata met 'mollen'? Molesteren wordt namelijk regelmatig gebruikt in de context van vernielen (check google, zelfs nieuwsredacties doen dit).

In het verleden hebben we ook wel eens gedacht dat er aanwijzingen zaten in slordige spelfouten door de redactie op kaartjes etc. Als er geen piñata was met het werkwoord mollen, dan denk ik dat molesteren gewoon goed was.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 15:51:26 door Eva. »

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #112 Gepost op: 6-02-2024, 15:50:29 »
Ik ken 'molesteren' eigenlijk überhaupt alleen maar in de betekenis 'kapot maken'. Het is me nog steeds niet duidelijk of dit ook het goede antwoord was, maar het was zeker geen vergezocht antwoord.  :)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 6-02-2024, 15:59:56 »
Molesteren slaat volgens mij alleen op personen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 6-02-2024, 16:06:51 »
Molesteren slaat volgens mij alleen op personen.

Wordt ook vaak gebruikt in de context van vernielen, zo ook door nieuwsredacties (NOS, RTL Nieuws, Telegraaf). Ik denk dat dat antwoord gewoon juist was, de redactie van widm bestaat niet uit taalpuristen (zo heeft het verleden bewezen).

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 6-02-2024, 16:10:34 »
Echter Rosario staat daar gewoon stil, maar met zijn hand aan zijn oor. Niet bij een telefoon, maar zijn houding is alsof hij met een mobiel (of een oortje) aan het bellen zou zijn. (Foto 1) Ik had hier nog nietbop gelet, maar heeft Rosario altijd hoorapparaatjes in of zo? Dat zou je natuurlijk perfect kunnen vervangen door een oortje met spraakbesturing gekoppeld aan een mobiel… Dan hoef je helemaal niet aan een telefoon te staan om te bellen met Dennis.

Tja…

Hij is inderdaad doof en heeft gehoorapparaten in. Je kunt deze gewoon koppelen aan je mobiel tegenwoordig (tel mee opnemen).

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 6-02-2024, 16:13:33 »
Hij is inderdaad doof en heeft gehoorapparaten in. Je kunt deze gewoon koppelen aan je mobiel tegenwoordig (tel mee opnemen).

In dat geval: hebben we hem iets horen roepen ('nog 10 minuten!!') wat stiekem helemaal niet tegen medekandidaten maar tegen dennis was?

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 6-02-2024, 16:18:53 »
Ja. En het is nog erger. Want op het moment dat Rosario aan het zoeken is naar de vogelverschrikker zegt Kees dat hij nog geen telefoontje heeft gehad waarop Rosario zegt, ik ook niet.
Verder zien we ook nog het molletje "dubbel ..." bij Rosario in beeld.
En of dit nog niet genoeg is, als Anna zegt dat iets kapot maken toch mollen is, roept Rosario "molesteren, daar", wat uiteraard fout is. Van het werkwoord mollen weet hij alles van.

Ja, duw me nog verder onder de grond… :P

Ik verwachtte eigenlijk nog een reveal naar de kandidaten toe op het einde van de opdracht dat ‘de mol intussen wat had gebeld naar Dennis’. Dat zou toch fantastische reacties opgeleverd hebben? Maar als Rosario altijd met oortjes (gehoorapparaatjes) rondloopt, zou dat misschien te duidelijk zijn geweest naar de kandidaten toe?

Offline JPD

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 6-02-2024, 16:34:52 »
Dan juist niet want Mollen was goed
Hoe weten we dit?

Er hing er sowieso een Pinata met molesteren. En een met Mollen kon Anna niet vinden.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 6-02-2024, 16:35:52 »
Wordt ook vaak gebruikt in de context van vernielen, zo ook door nieuwsredacties (NOS, RTL Nieuws, Telegraaf). Ik denk dat dat antwoord gewoon juist was, de redactie van widm bestaat niet uit taalpuristen (zo heeft het verleden bewezen).
Klopt inderdaad. Er bestaat ook een molestverzekering. Deze vergoedt schade ten gevolge van molest (vernielingen).