Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten  (gelezen 22221 keer)

Offline Theovv

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten
« Reactie #240 Gepost op: 3-02-2024, 11:34:22 »
Ja sorry, ben ik niet met je eens. Wales is een constituerend land en onderdeel van de staat Verenigd Koninkrijk. Er is wel degelijk een verschil tussen een land en een staat. Wales is geen staat, nooit geweest ook, maar wel degelijk een land. In die zin vergelijkbaar met Engeland, Schotland en Noord-Ierland.

De VN erkent alleen staten als hun leden, en dat is logisch. Op de VN-lijst zie je Engeland, Schotland en Noord-Ierland ook niet terug. Maar denk je dat wanneer ze Engeland ingevuld hadden dat iemand aan de juistheid daarvan getwijfeld had?
Wat is dan de definitie van een land, anders dan een definitie van een staat?

Of ze het goed hebben gerekend is een tweede.

Maar het maakt voor de analyse ook helemaal niks uit. Er was ook al een fout met ukrai, dus de puzzel was fout en als Jeroen de mol is, kon hij mooi de held spelen met op het laatst nog op Qatar komen.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 11:40:42 door Theovv »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #241 Gepost op: 3-02-2024, 11:58:23 »
als Jeroen de mol is, kon hij mooi de held spelen met op het laatst nog op Qatar komen.
Zo heldhaftig vind ik dit niet. Er is zoveel te doen geweest over Qatar de laatste tijd en natuurlijk voor en na het WK voetbal, dat ik weinig seconden nodig zou hebben om bij de Q op Qatar uit te komen. Tussen haakjes. Als je net als ik wel eens Wordfeud speelt, dan staat de Q bijna synoniem voor Qat: het enige woord dat je met een Q kan maken zonder de onvermijdelijke U.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #242 Gepost op: 3-02-2024, 12:06:52 »
Het onderstaand scenario (zie pag.7) toont aan hoe men aan -500 als eindresultaat kan komen. Daarin wordt de kubus van Kees goedgekeurd.
Wie dus stelt dat de kubus van Anna en Kees verkeerd was en afgekeurd werd, is welkom om een scenario te geven waarmee men ook op -500 als eindresultaat komt.
Dat lijkt me inderdaad zinniger dan beargumenteren waarom die kubus wel of niet fout is. Het moet passen in het eindresultaat van -500 euro. Ik heb het geprobeerd en kwam met een afgekeurde kubus van Anna/Kees wel op -500 euro, maar alleen met een aantal aannames / onwaarschijnlijke resultaten van de andere puzzels.

Het is aan de Anna-verdenkers om tot een andere aannemelijke tabel te komen dan die van BertN. Lukt dit niet, dan pleit dit toch sterk tegen Anna. Stel zij pleegt hier een subtiele molactie, maar de kubus wordt toch goedgekeurd. Geldt dan niet hetzelfde argument als bij Tooske's 'Igorino' bij de pubquiz? Net niet goed. Dus eigenlijk fout, maar toch goedgekeurd. Mensen schreven Tooske daar af als Mol, omdat de productie de Mol nooit op die manier dwars zou zitten.

Ik zie trouwens nog wel een verschil: Anna's actie valt voor de gemiddelde kijker niet op. Die van Tooske bij de pubquiz des te meer, en hij werd nog eens herhaald in de terugblik. Dus mol Tooske heeft nog wat voordeel van dat de regie een eventuele molactie toch goedkeurt, in de zin dat het haar onverdachter maakt. Dat geldt niet voor Anna.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #243 Gepost op: 3-02-2024, 12:39:38 »
Het is aan de Anna-verdenkers om tot een andere aannemelijke tabel te komen dan die van BertN.
Mag ik ook een poging doen als ik nog helemaal geen verdenkingen hebt. Ik vind het sowieso geen goed idee om opdrachten aan te passen aan je eigen molverdachte. Andersom werkt volgens mij beter, maar dat even terzijde.
We hebben Tooske horen zeggen dat ze als eerste opdracht een opdracht kozen met een laag min bedrag. Ik zie verschillende opdrachten met -100. Dus een opdracht van -150 zou dan niet mijn eerste keuze zijn. Aangezien we niet zien wat het minbedrag bij de kubus was, zou dit dus zomaar (ook) -100 kunnen zijn.
Dat betekent dat de opdracht die ze niet hebben gedaan precies dezelfde + en - bedragen had als de kubus (alleen mollogo), een combinatie die toch al vaker voorkwam.

En, als er ιιn iets is waar het programma in uitblinkt, dan is het wel het onvolledig in beeld brengen van opdrachten. Wat nu als ιιn van beide teams de woordzoeker opdracht (blijkbaar iets lezen wat op de boot stond o.i.d.?) wel heeft uitgevoerd en met succes. Als je dan beide kubus opdrachten fout rekent dan kom je precies op hetzelfde eindresultaat uit.
En die wereldberoemde Rubiks cube lijkt me toch ook wel interessanter om in beeld te brengen dan die woordzoeker, zeker als die ook nog eens een mollogo blijkt te hebben!
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 12:42:44 door MartinJ »

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #244 Gepost op: 3-02-2024, 13:03:12 »
Mag ik ook een poging doen als ik nog helemaal geen verdenkingen hebt. Ik vind het sowieso geen goed idee om opdrachten aan te passen aan je eigen molverdachte. Andersom werkt volgens mij beter, maar dat even terzijde.
Zeker! Ik heb het ook geprobeerd, en ik verdenk Anna ook niet. Het was meer bedoeld als uitdaging richting de Anna-tunnel. :)
We hebben Tooske horen zeggen dat ze als eerste opdracht een opdracht kozen met een laag min bedrag. Ik zie verschillende opdrachten met -100. Dus een opdracht van -150 zou dan niet mijn eerste keuze zijn. Aangezien we niet zien wat het minbedrag bij de kubus was, zou dit dus zomaar (ook) -100 kunnen zijn.
Dat betekent dat de opdracht die ze niet hebben gedaan precies dezelfde + en - bedragen had als de kubus (alleen mollogo), een combinatie die toch al vaker voorkwam.
Een 'relatief laag minbedrag' zegt ze, maar ja, dat viel me ook op. Het is het enige bedrag dat we alleen maar 'van horen zeggen' hebben, want de rest kwam duidelijk in beeld. Ik heb met die mogelijke vergissing van Tooske (-100 ipv -150) in mijn berekeningen (hier) rekening gehouden.
Wat nu als ιιn van beide teams de woordzoeker opdracht (blijkbaar iets lezen wat op de boot stond o.i.d.?) wel heeft uitgevoerd en met succes. Als je dan beide kubus opdrachten fout rekent dan kom je precies op hetzelfde eindresultaat uit.
Als je in de tabel van BertN de -150 euro van Doordraaien vervangt door -100, kom je op een totaal minbedrag van -450 euro. Dan kun je wel opdrachten gaan verwisselen, met bv. beide kubus opdrachten fout en een woordzoeker goed, maar dan blijft dat -450 euro. Je moet die tabel dus helaas drastischer gaan herzien, om alsnog op -500 euro uit te komen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #245 Gepost op: 3-02-2024, 13:13:01 »
Wat was de naam van het spel waarbij ze de stick met de spiegel hebben gebruikt? Was dat telraam? Want dat spel is wel door de boot van Anna gespeeld. Is dat verwerkt in de tabel van BertN?

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #246 Gepost op: 3-02-2024, 13:17:55 »
Ik denk ook dat de tabel van BertN klopt.

Het blijft dan wel opvallend dat het spel Woordkunstenaar in de montage is weggemoffeld, maar wel in de berekening lijkt te zijn meegenomen, en vermoedelijk op beide boten mis is gegaan. Het is niet ondenkbaar dat dat spelletje op de boot van Rian, Jeroen en Tooske is verduisterd. (In het hoosluik dat openstond achter Rian bijvoorbeeld)
Maar aan de andere kant is dat wel een heel riskante molactie die snel duidelijk wordt als de andere groep gaat vertellen dat ze iets meet een spiegeltje moesten doen. Blijft raar...  ???

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #247 Gepost op: 3-02-2024, 13:42:15 »
- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Boot Anna -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
+ €150
- €100
- €250

- €100
- Boot Tooske -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
- €150
- €100
- €250

- €400
- Totaal Bedragen -

- €200
- €200
+ €300
+ €300
    €0
- €200
- €500

- €500
- Opmerkingen -

Beide geen 40 vierkanten
Niet in beeld / Niet afgemaakt
Doolhof - makkelijke opdracht
5 Cirkels - makkelijke opdracht
Anna/Kees Goed & Tooske Fout (hoeken)
Beide geen 27 driehoeken
West-Samoa & Ukrai

Blijkbaar is er verwarring over plus en min bedragen etc .. Nu de tabel nogmaals maar met Envoloppe opschriften er bij.
Vet-gedrukt bedragen zijn niet (met zekerheid) in beeld gebracht, maar wel besproken (door kandidaten) of beredeneerd hier.

- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Winst -

+ €150
     + €150
     + €150
     + €150
+ €750/€150 
     + €150
     + €150

- Verlies -   

- €100
- €100
- €100
- €250
- €150
- €100
- €250

- Boot Anna -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
+ €150
- €100
- €250

- €100
- Boot Tooske -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
- €150
- €100
- €250

- €400
- Totaal Bedrag-

- €200
- €200
+ €300
+ €300
    €0
- €200
- €500

- €500
- Opmerkingen -

Beide geen 40 vierkanten
Niet in beeld / Niet afgemaakt - Zijkant boot?
Beide geen 27 driehoeken
West-Samoa & Ukrai

Zo misschien duidelijker voor diegen die betere/andere oplossingen samen willen stellen.

Edit: Heb ook oorspronkelijk tabel als citaat toegevoegd.
Inderdaad alleen van de opdracht 'Doordraaien' zijn bedragen van de envoloppe niet 100% zeker , hoewel dan moet in beide boten de opdracht verkeerd worden voorgelezen en ook nog alle mol-betrappen reacties van kandidaten worden weggemonteerd/dan wel niemand iets door hebben.

Wellicht overbodig: Alle gewoon gedrukte bedragen en stellingen zijn met zekerheid in beeld gebracht.
Dan wel zo geknipt dat tegendeel met opzet weggemonteerd is na dat een gezamelijk besluit duidelijk werd gemaakt. Die kloppen dus.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 13:59:42 door BertN »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #248 Gepost op: 3-02-2024, 13:44:30 »
Als je in de tabel van BertN de -150 euro van Doordraaien vervangt door -100, kom je op een totaal minbedrag van -450 euro.
Ik ben je even kwijt. Het enige wat ik doe in de (Edit: oude) tabel van Bert is dit:
Eιn keer Doordraaien: +150 --> -100
Eιn keer Woordkunstenaar: -100 --> +150

Dan kom je toch op hetzelfde uit of ben ik nou gek.
Van Woordkunstenaar weten we zeker wat de + en - bedragen waren. Van Doordraaien niet.
En dan nog iets. Wie zegt dat de biecht van Tooske die bij de beelden van de kubus worden getoond slaat op die opdracht. Misschien heeft ze het hier wel over een andere opdracht, of (wat al is gezegd) wist ze niet meer precies welke minbedragen er precies voor welke opdrachten stonden.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 13:47:08 door MartinJ »

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #249 Gepost op: 3-02-2024, 13:49:25 »
Als Tooske zich inderdaad vergist van minbedrag, dan zijn we er snel.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #250 Gepost op: 3-02-2024, 13:50:16 »
Ik ben je even kwijt. Het enige wat ik doe in de tabel van Bert is dit:
Eιn keer Doordraaien: +150 --> -100
Eιn keer Woordkunstenaar: -100 --> +150

Dan kom je toch op hetzelfde uit of ben ik nou gek.
Dit doe je in de boot van Anna. Dat is prima, maar dan moet je in de boot van Tooske ook een aanpassing maken:
Eιn keer Doordraaien: -150 --> -100

En dan kom je dus uit op -450 euro.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #251 Gepost op: 3-02-2024, 14:05:19 »

Kan alleen als Boot Tooske:
- Twee spellen niet gespeeld hebben en niet klagen over dit feit / tijd gebrek! En ook nog dat dit niet spelen  €0,- kost (wat wel waarschijnlijk maar niet zeker is).
- Bedrag verkeerd voorlezen en niemand dit opmerkt/zegt in de boot die er bovenop zit ..
      .. in de andere boot komt dit (verkeerde bedrag) niet in beeld! Wat voor de redactie wel leuk zou zijn om te laten zien voor kijkers/Moltalk om Tooske ook eens te laten mollen.
- Spel winnen dat niet in beeld is gebracht. (Boot Tooske of Anna (zoals jouw tabel))

Mogelijk .. maar zo zijn er wel veel dingen tegelijk aan de hand ...  t.o.v. gewoon het gedraaide middenvlakje goed rekenen.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 14:13:25 door BertN »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #252 Gepost op: 3-02-2024, 14:13:09 »

Helemaal mee eens.
We moeten ook niet vergeten dat ze wel heel erg verwonderd waren dat ze -500 hadden gescoord. Dat is beter te rijmen met een foute kubus die fout is gerekend, dan een foute kubus die goed is gerekend!
Ook moet je bedenken dat de kandidaten weten dat een opdracht die ze niet hebben gedaan min geld oplevert. Als ze die vermeende opdracht buiten beeld ook echt niet hebben gedaan dan zouden ze hier ook al weten dat ze min geld hebben gescoord. Weer minder redenen om verbaasd te zijn over het eindbedrag.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 14:14:50 door MartinJ »

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #253 Gepost op: 3-02-2024, 14:19:01 »
Ook moet je bedenken dat de kandidaten weten dat een opdracht die ze niet hebben gedaan min geld oplevert.

Niet waar - opdracht niet doen levert (waarschijnlijk) €0,- op!

De uitleg is vrij duidelijk hierover.
- Niet afmaken is mingeld.
- Je mag niet beginnen aan nieuwe zonder afmaken/mingeld.

- Alternatieve Tabel is alleen mogelijk met 2 maal €0,- voor niet spelen

Bij gebrek aan extra instructies is niet spelen gratis. Anders slaan bovenstaande instructies nergens op.
Dan zou er gezegd worden dat alles gespeeld moest worden of dat niet spelen ook mingeld is (tijdsdruk).
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 14:26:38 door BertN »

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #254 Gepost op: 3-02-2024, 14:26:58 »
Het gaat over de biecht van Tooske hι, niet over wat ze in de boot hebben voorgelezen. Ze zegt voor de kubus -150€ maar dat zou dan -100€ zijn.

De twee ontbrekende spellen bij Tooske zien we niet. Wanneer ze het pakketje met de cirkels openen, meen ik Rian te kunnen liplezen: "nog 5 minuten".

Het kan best zijn dat als ze nog maar twee minuten overhebben, ze beslissen om geen volgend pakketje meer te openen want dat levert wel mingeld op.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #255 Gepost op: 3-02-2024, 14:29:07 »
@BertN. Waar ik min geld zei bedoel ik €0 - stop de klok.
Waar het mij om ging is dat de kandidaten weten dat ze geen geld hebben verdiend op plekken waar in sommigen van ons hebben berekend dat ze wel geld hebben verdiend. Ze kunnen niet verbaasd zijn als ze geld hebben laten liggen en achteraf ook blijkt dat ze inderdaad geld hebben laten liggen.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #256 Gepost op: 3-02-2024, 14:37:52 »
@Martin
Jouw tabel is denk ik inderdaad de enige manier om ook op -€500 uit te komen. Goed alternatief dus!
Maar -voor mij- iets minder waarschijnlijk gezien er meer dingen tegelijk moeten gebeuren.

Mooie bijdrage dat wel.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #257 Gepost op: 3-02-2024, 14:41:53 »
Kan alleen als Boot Tooske:
- Twee spellen niet gespeeld hebben en niet klagen over dit feit / tijd gebrek! En ook nog dat dit niet spelen  €0,- kost (wat wel waarschijnlijk maar niet zeker is).

Eens. Als je het vergelijkt met de boot van Anna, gingen ze in de boot van Tooske als een speer. Een spel niet gespeeld okι, maar twee spellen? Terwijl in de andere boot, met Anna lang op de kubus, er wel tijd genoeg was om alles te spelen? Jeroen zegt dat ze zelfvoldaan uit de boot stapten, om 'eigenlijk te horen hoe goed ze het gedaan hadden'. Het lijkt me niet dat je dat zegt als je twee spellen niet eens gespeeld hebt.

Er loopt een klok mee, maar Rik zegt in het begin: 'De opdracht is afgelopen zodra jullie weer aan komen aan de steiger, en dan kunnen jullie geen geld meer verdienen'. Het moment waarop ze aankwamen, lijken ze niet meer bezig te zijn met de spelletjes. Dus het heeft er alle schijn van dat ze toen echt klaar waren.

Dus ja, die tabel klopt. Maar waarschijnlijk is hij denk ik niet.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #258 Gepost op: 3-02-2024, 14:44:39 »
Ere wie ere toekomt, want het is niet mijn tabel maar die van @Molshoop.
Nog even teruggekeken wat Rik precies zei:
"Bedenk goed welk pakketje je als eerste openmaakt. Want als je een pakket hebt opgemaakt, dan moet je dat spel spelen en goed ook want anders verdien je min geld."

Dat kan alleen betekenen dat je alleen min geld kan scoren voor pakketten die je openmaakt. Maar dat werd hier volgens mij ook al opgemerkt, maar nog even voor de zekerheid.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #259 Gepost op: 3-02-2024, 15:04:20 »
Er zijn nu dus twee tabellen mogelijk. Of besproken.

Meest waarschijnlijk:
- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Boot Anna -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
+ €150
- €100
- €250

- €100
- Boot Tooske -

- €100
- €100
+ €150
+ €150
- €150
- €100
- €250

- €400
- Totaal Bedragen -

- €200
- €200
+ €300
+ €300
    €0
- €200
- €500

- €500
- Opmerkingen -

Beide geen 40 vierkanten
Niet in beeld / Niet afgemaakt
Beide geen 27 driehoeken
West-Samoa & Ukrai

Met als nieuwe (minder waarschijnlijke) optie:

- Spel -

Telraam
Woordkunstenaar
Vind je eigen weg
Ogenschijnlijk
Doordraaien
Driehoeks-verhouding
Geografie

2 x 7 spelletjes
- Boot Anna -

- €100
    €0
+ €150
+ €150
- €100
- €100
- €250

- €250
- Boot Tooske -

- €100
+ €150
    €0
+ €150
- €100
- €100
- €250

- €250
- Totaal Bedragen -

- €200
+ €150
+ €150
+ €300
- €200
- €200
- €500

- €500
- Opmerkingen -

Beide geen 40 vierkanten
Niet in beeld / Boot Anna niet begonnen & Goed in Boot Tooske
Doolhof - Boot Tooske niet begonnen
Beide Fout & Tooske leest minbedrag €150 verkeerd voor.
Beide geen 27 driehoeken
West-Samoa & Ukrai

PS: Heb het niet maken van opdrachten verdeeld over twee boten, beide in boot Tooske onwaarschijnlijk gezien onderstaande bericht. (van Molest)
Jeroen zegt dat ze zelfvoldaan uit de boot stapten, om 'eigenlijk te horen hoe goed ze het gedaan hadden'. Het lijkt me niet dat je dat zegt als je twee spellen niet eens gespeeld hebt.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 15:11:04 door BertN »