Ik denk dat het een misvatting is dat iedere bekende Nederlander niet voor het geld hoeft te spelen, omdat ze al meer dan genoeg verdienen. Er zijn genoeg bekende Nederlanders die afhankelijk zijn van een studentenkamer van een paar vierkante meter, dus die kunnen het geld zeker wel gebruiken!
In coronatijd zéker.Verder ben ik het ermee eens dat kandidaten tegenwoordig meer lijken te mollen dan de Mol zelf. Het loont nou eenmaal om dat te doen, want hoe meer mensen jou verdenken, hoe sterker je positie in het spel. Iedere aanpassing die je aan de spelopzet doet, zou dan ook een enorme impact hebben op het programma.
Ik vermoed dat de overdaad aan troeven dit seizoen misschien al een poging kan zijn geweest om het nep-mollen terug te dringen. Je speelt immers voor je eigen positie. De meeste kandidaten vinden dat meer waard dan hoeveel geld er in de pot zit, dus zullen ze sneller geneigd zijn hun best te doen. Onder de streep levert dat echter wel een spel op waarbij de hoeveelheid troeven bepaalt of iemand naar huis gaat of niet, dus dat lijkt me ook niet the way to go.
Wat in mijn ogen wel eens zou kunnen werken, is een Vrijstellingsvraag in de test:
"Welke kandidaat heeft deze aflevering het best gepresteerd?" De kandidaat die dan het vaakst wordt aangewezen door de medekandidaten, is dan vrijgesteld van executie. Daarmee voorkom je dat mensen opzichtig gaan nep-mollen, omdat ze weten dat dat ze een vrijstelling kan kosten. Uiteraard zou dit wél betekenen dat er wat minder scheutig met troeven omgegaan moet worden door de productie, zodat deze Vrijstellingsvraag ook echt effect heeft.