En deel 2:
SAHIL (noemt direct erna het masker)
Hallo. Ik ben Sahil Amar Aïssa. Ik ben eh presentator/programmamaker bij eh BNNVARA. Eh. Kijk, ik weet dat ik niet eh de beste kandidaat ben geweest, ook niet een middelmatige kandidaat. Maar ik zou een nog slechtere Mol zijn denk ik. Ik heb namelijk keihard meegestreden in alle opdrachten. Ik heb in beide opdrachten de moeilijke rekenpuzzels opgelost. En laten we heel eerlijk zijn: een beetje Mol, op dat soort cruciale momenten houdt ie zich van de domme en blijft ie liever op de achtergrond. Eh, maar ja dat zit niet in mij. Ik hou niet van de achtergrond. Ik wil niet in het donker toekijken hoe alles kapot gaat. Ik wil meespelen, meedoen, ervaren, onderzoeken, mee lachen, genieten. Met jullie. En, ja eh. Boven alles wil ik gewoon nog heel graag heel even blijven. En ik vrees dat dat eh alleen maar gaat lukken met jullie help. Dus eh, dank jullie wel.
SUZANNE
Hallo molliefhebbend Nederland. Mijn naam is Suzanne Klemann, ik ben zangeres van de popgroep Lois Lane, al meer dan 35 jaar. Daarnaast verzorg ik trouwerijen, verzorg ik begrafenissen en ben ik absoluut niet de Mol. Ik zal jullie vertellen waarom ik niet de Mol ben. Ik beschik over een aantal kwaliteiten maar een van mijn slechtste kwaliteiten is dat ik te eerlijk ben en te oprecht. Mij te snel dingen laat ontfrutselen die ik eigenlijk liever niet had willen delen. Zo ook bij ons spel de afgelopen dagen. Het is mij namelijk opgevallen dat bij het vinden van de jokers en daarna het vragen van Rik hoeveel jokers er gevonden waren er één achtergehouden is. Nadat wij ons eerste spel hadden gedaan, kwamen wij terug op een prachtige locatie waar eigenlijk helemaal geen faciliteiten waren. We konden ons niet douchen, we konden ons niet wassen, niks. We zaten daar een prachtig kampvuur, beautiful setting. En ik denk ik ben klaar. Er was ergens een klein stukje, klein, heel klein iets waarmee we ons een beetje konden wassen en er stond zeep. En ik denk weet je wat, ik ben klaar, weg met de make-up. We zaten heel ontspannen bij het kampvuur en toen werd mij ineens verteld: er is nog een opdracht. En ik... wat... verdomme...! Ik denk dit kan niet waar zijn, wat heb ik gedaan? Maar gelukkig bracht de nacht mij iets. Maar als jullie goed kijken, kijk maar naar de opdracht met de iPad, dan zullen jullie zien dat ik geen make-up op had. En welke Mol zou nou make-up van zijn gezicht afhalen als ie weet dat ie nog heel lang in beeld is? Eh, ja, ik kan jullie alleen maar zeggen: kijk naar mijn niet zulke bruine ogen of juist hele blauwe ogen. Ik ben echt niet de Mol. En lieve, lieve Uma, good luck baby. Lieve, lieve allemaal, good luck and please, laat mij het spel nog even spelen. Dank jullie wel.
KIM LIAN
Hallo lieve mensen, molfanaten, Wie is de Mol?-fans. Ik ben Kim-Lian van der Meij. Ik ben actrice, presentatrice, af en toe zing ik ook nog weleens wat. En eh, nou laat ik beginnen om te vertellen hoe ik me voel op dit moment want er gaat van alles door me heen. Ik ben nerveus, ik heb het bloedheet en ik sta een beetje te knikken op mijn knieën en dat komt vooral door vermoeidheid want ik heb vannacht ergens in een tentje boven op een berg op een heel ongemakkelijk bedje geslapen. Eh, het was koud, mijn fleecedekentje was nat en klam en ik lag in mijn eentje in tegenstelling tot heel veel andere kandidaten. Ik heb maar één uurtje geslapen, eh met de wetenschap dat ik vandaag voor het eerst de test moest doen en misschien wel eh, ja dat ik eruit gestuurd zou worden. En eh, tot overmaat van ramp heb ik ook een uurtje geleden te horen gekregen dus dat ik nu een pleidooi moet houden aan jullie om te vertellen waarom ik niet de Mol ben. Dus ik heb van alles in dit boekje gekalkt en bij ieder woord wat ik opschreef dacht ik: dit voelt stom dus ik ga gewoon zeggen wat ik wil zeggen en dan ik zou zeggen kijk in mijn ogen, voel wat je voelt maar ik ben niet de Mol. Ik ben een hele fanatieke kandidaat, ik heb ontzettend veel lol gehad de afgelopen dagen bij de eerste opdrachten. De mensen met wie ik heb gespeeld hebben dat gezien. Ik heb mijn uiterste best gedaan om zoveel mogelijk geld te winnen voor de pot en de Mol te ontmaskeren. En dat ben ik van plan om te blijven doen als ik mag blijven. En ik wil jullie ook een belofte doen. Want stel dat door jullie uitslag blijkt dat ik eh de minst verdachte persoon ben in jullie smaak en ik zou de twee vrijstellingen krijgen, Rik zei dan mag ik een medekandidaat aanwijzen. Mag. Niets is wat het lijkt, dus het moet niet. Dus er zullen ook vast mensen zijn die dat misschien niet doen. Ik doe bij dezen de belofte om ook meteen aan te tonen dat ik te bewijzen- of te vertrouwen ben. Als ik die twee vrijstellingen krijg, beloof ik je dat ik 'm aan een medekandidaat geeft die ik vertrouw. Een persoon waarvan ik bijna zeker weet dat die niet de Mol is. Dank je wel.
WELMOED
Hallo allemaal. Dan nu echt degene die echt, echt, echt niet de Mol is. Ik ben Welmoed, ik ben journalist en presentator van Op1, van Goedemorgen Nederland. En voor de jongere kijkers: vroeger van het Jeugdjournaal. Allemaal nieuwsprogramma's, allemaal programma's die gaan over wat er in de wereld gebeurt. Over de waarheid. En ja, dat past toch eigenlijk wel heel erg goed bij mij. Want ik hou niet van liegen. En niet zo van bedriegen. En toch die andere tien mensen die hier zitten, wij hebben een filmpje gezien over de mollicitatie, het sollicitatiegesprek voor de Mol. Alle tien de kandidaten die hier zitten, zeiden op de vraag wil jij de Mol zijn volmondig ja, ik wil. Behalve ik. Ik wil namelijk niet de Mol zijn. Ik zat een beetje zo eh, ja, eh, nee, ik wil de Mol niet zijn. Waarom niet? Omdat ik het gewoon niet kan, ik heb een veel te open gezicht. Iedereen leest alles aan mijn hoofd. Ik kan niet liegen. Wat Hila net zei over jokers die gepakt worden en weet ik veel wat; iedereen zag het aan mijn gezicht. Er zijn meerdere kandidaten al naar me toe gekomen die zeiden yo, Welmoed, super leuk maar jij bent sowieso niet de Mol. Ik heb even rondgevraagd, ik sta op niemands verdachtenlijstje voor zover ik weet. En eigenlijk baalde ik daarvan. Maar ja, nu probeer ik het maar te omarmen. En ja, het is eigenlijk heel simpel: ik ben dus niet de Mol omdat ik het niet wil zijn en omdat ik het ook niet kan zijn.
Opvallend dat de eerste 3 kandidaten allemaal spreken over ontmaskeren. Alleen Kim Lian gebruikt dit woord ook in de livestream, maar die is er uitgeknipt...