Poll

Was Roeland de oorspronkelijke mol in 2005?

Ja, daar lijkt het nu wel op...
135 (63.4%)
Nee, ik geloof er niets van!
21 (9.9%)
Misschien.
57 (26.8%)

Totaal aantal stemmen: 213

Auteur Topic: Molwissel 2005  (gelezen 97657 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molwissel 2005
« Reactie #200 Gepost op: 19-10-2024, 11:07:14 »
Ik luister even verder, en Anton gaat zeggen dat hij het zélf was die kandidaten heeft lopen "lekken".

Daarmee lijkt hij mijns inziens de angel uit dat "lekken" te halen, door het naar zich tóe te trekken. Ik geloof dat toch niet helemaal, want hij zit erbij te lachen (probeert zijn lachen in te houden), lijkt het wel.

Offline JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #201 Gepost op: 19-10-2024, 13:46:41 »
De kandidaten lekten altijd uit via Twitter of Insta, toch? Kan me niet herinneren dat er ooit een kloppende lijst op wikipedia heeft gestaan. Hij maakt een grap

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #202 Gepost op: 19-10-2024, 16:54:30 »
De kandidaten lekten altijd uit via Twitter of Insta, toch? Kan me niet herinneren dat er ooit een kloppende lijst op wikipedia heeft gestaan. Hij maakt een grap

Hij zegt volgens mij ook niet dat hij 'een kloppende lijst' op Wikipedia heeft gezet, hij stelt dat hij de deelname van (enkele) kandidaten heeft toegevoegd aan hun individuele lemma's. Toen Anton Jongstra bij het programma betrokken was, bestond Insta (en volgens mij ook Twitter) nog helemaal niet.

Wat de Molwissel betreft ben ik blij dat er eindelijk (wederom) een bevestiging van bevoegde zijde is. Hopelijk spoort dit ook anderen aan om iets luchtiger met die inmiddels 20 jaar oude toestand om te gaan.
Woosie down?

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #203 Gepost op: 20-10-2024, 11:46:27 »
Mij interesseert heel die molwissel niet echt , of het nu wel of niet zo was, het seizoen is al zo lang voorbij dat het me echt niets meer uitmaakt.
Maar met de zorgvuldig gekozen woorden maakt hij dat ef in die ene zin voer zit voor hen die geloven in de wissel, maar geeft ook munitie aan hen die willen horen dat zon wissel nooit heeft plaatsgevonden.

Wat mij wel verbaast is dat hij meer dan 10 jaar na zijn vertrek bij widm bijna een volledig interview afgeeft over widm, toch een programma waar hij ooit van zei dat het “slechts” werk was ( destijds gevraagd door een fan over hoe was om bij zon groot tv hitprogramma de baas te zijn ).
Ik zou verwachten dat het meer gaat iver wat een eindredacteur doet en dan missvhien ook meer gespitst op hunted.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #204 Gepost op: 21-10-2024, 14:45:59 »
Maar met de zorgvuldig gekozen woorden maakt hij dat ef in die ene zin voer zit voor hen die geloven in de wissel, maar geeft ook munitie aan hen die willen horen dat zon wissel nooit heeft plaatsgevonden.
Anton zegt letterlijk dit:
"Nou eh, ik kan alleen maar spreken over seizoen 1 tot en met 14, dus de laatste 10 jaar eh, weet ik er eigenlijk helemaal niks van, dus echt kan ik niks over zeggen ehm. Wat ik wel kan zeggen is dat eh, er nog nooit een mol is gewisseld omdat eh, een mol niet goed genoeg zou zijn".

Dit is interessant omdat de discussie over de molwissel in 2005 niet alleen maar ging over de vraag òf er een molwissel heeft plaatsgevonden, maar ook waarom die plaats zou hebben gevonden.
Het verhaal is dat Roeland het programma moest verlaten vanwege een ziekte. Of die ziekte serieus genoeg was om het programma te moeten verlaten, daar zijn heel wat vraagtekens bij te plaatsen, zoals in dit draadje al uitgebreid besproken.

Als je die dingen bij elkaar voegt dan lijkt Anton dus enerzijds toe te geven dat er een wissel heeft plaatsgevonden, maar dat hij tegelijkertijd ontkent dat de "ziekte" is aangegrepen als reden om hem te vervangen.
« Laatst bewerkt op: 21-10-2024, 15:02:55 door MartinJ »

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #205 Gepost op: 23-10-2024, 14:25:17 »
Dit is interessant omdat de discussie over de molwissel in 2005 niet alleen maar ging over de vraag òf er een molwissel heeft plaatsgevonden, maar ook waarom die plaats zou hebben gevonden.
Het verhaal is dat Roeland het programma moest verlaten vanwege een ziekte. Of die ziekte serieus genoeg was om het programma te moeten verlaten, daar zijn heel wat vraagtekens bij te plaatsen, zoals in dit draadje al uitgebreid besproken.

Als je die dingen bij elkaar voegt dan lijkt Anton dus enerzijds toe te geven dat er een wissel heeft plaatsgevonden, maar dat hij tegelijkertijd ontkent dat de "ziekte" is aangegrepen als reden om hem te vervangen.

Anton Jongstra spreekt dan ook gewoon de waarheid. Ik hoorde indertijd dat Roeland echt ziek was, te ziek om nog verder deel te nemen. Dat zorgde voor een bescheiden paniekaanval bij de productie, die het vervolgens heeft opgelost door een rookgordijn te creëren (hulpmollen, Gijs terug) en Yvon te casten in haar nieuwe rol.

Ik vond het in de discussie een beetje flauw om te suggereren dat Roeland om een andere reden - 'omdat hij niet goed genoeg was' - was gerepatrieerd naar Nederland, want dat was helemaal niet aan de orde. Wél hoorde ik dat de productie stiekem ook wel de voordelen inzag van Roelands onverhoopte vertrek, omdat hij al vanaf moment één zo'n beetje ieders hoofdverdachte was. Dat zag je ook aan de percentages goede antwoorden in de eerste afleveringen, en aan sommige uitspraken van de kandidaten in de biecht. Toch geloof ik er niets van dat dit een rol heeft gespeeld bij de beslissing om Roeland naar huis te laten gaan. Het was meer een geval van 'If life gives you lemons, make lemonade'.
Woosie down?