Wat je wel vaker ziet is dat de mol in de eerste afleveringen zijn best doet om vertrouwen te winnen of juist niet verdacht te worden.
Geld verdienen voor de pot, op de achtergrond zijn, vol voor vrijstellingen gaan of niet in een positie zijn om te mollen, passen hier wat mij betreft prima in.
De manier waarop Jeroen het ticket kreeg voor de helicopter (bijna aangewezen door de cameraman). Het oppakken van het pakje onder de vrijstellingen en eigenlijk zonder echt goed te kijken terug leggen.( misschien bewust kandidaten gedrag, misschien manier om anderen af te houden om ook te gaan kijken.) Het voorstellen om over vrijstellingen te liegen en dat aan Roos over te laten, terwijl een leugen uit komt... Zijn bijna ingestudeerde super kalme en politiek correcte gesprekje met Art waarbij de rest meekeek. Hij was mij te relaxed voor een eerste aflevering.
Aflevering twee vond ik het ook gek dat hij weer weg was, vind het niet fair voor de eerste afvallers mocht hij idd de mol zijn. Maar vind het ook een wonder dat hij deze aflevering overleefd heeft.
En in de rechtbank kon hij weer vertrouwen winnen, zonder geld in te brengen. Daarbij vind ik de suggestie dat hij geschoten kan hebben, dat hij in de buurt van het park zijn optreden had. Alleen voor aflevering 10 al geniaal...
De mol hoeft ook niet te saboteren... wetende dat er een veiling aan komt. Bijdragen deed hij ook niet.
Opvallend vind ik dat hij door veel kandidaten zo verdacht wordt zonder dat hij echt opzichtig heeft gemold. Wat hebben zij gezien wat wij niet hebben gezien?
In aflevering 3 is in de zandloper opdracht de 600 euro die mist niet aan hem toe te wijzen. Daar hebben Jochem en/ of Thomas de meeste credits om geld te doen verdwijnen. Het is hooguit verdacht dat hij geen zijpad heeft genomen en Roos zo de eerste halve 1000 mist. Daarbij heeft hij een goede radio getekend. Dat deed me even twijfelen Thomas had op basis van die feiten die aflevering de beste mol potentie, maar ik vond het zo herleidbaar ook voor de deelnemers dat ik dat ook weer onmols vind. Jeroens reactie op Sigrids vraag om de enveloppen te openen vond ik dan weer zeer manipulatief, en niet zo zichtbaar voor de groep.
Aflevering 4 haalt hij heel duidelijk voor iedereen geld in de pot en weet hij daarna op " subtiele" wijze penningmeester te worden. Hoe dat hem afgegaan is is ook duidelijk. Misschien dat hij daarna maar handtekeningen is gaan halen om credits te halen bij de groep? Ik weet het niet. Het hangt uiteindelijk af van de komende afleveringen en de rol die hij dan aanneemt.
Thomas is zeker ook een goede mol kandidaat, die hou ik scherp in de gaten. En jochem zou ik geweldig vinden als hij de mol blijkt te zijn. Maar ik vind dat de dagboeken, de afleveringstitels en de beelden tussendoor tot nu toe toch meer naar Jeroen wijzen. Ze zijn stuk voor stuk naar meer dan 1 kandidaat te interpreteren. En gelukkig maar. Maar de optelsom doen mij toch focussen op Jeroen.