Nu iedereen aan het nepmollen is geslagen kan Jeroen niet achterblijven, zie hier de reden voor de lage verzekering. Hij bekent dan ook in een biecht het niet eens erg te vinden de schuld te krijgen van de bijna leeggetrokken pot.
Klopt, het zou inderdaad kunnen betekenen dat hij niet de mol is, maar dat hij het wel prettig vindt om verdacht te worden. Dit is wat hij zegt: "Het is eigenlijk de omgekeerde wereld. Zij geven het geld uit, ik krijg de schuld. Maar ik vind het eigenlijk wel best."
Het is mij niet duidelijk wat hij hier bedoelt: Best, dat hij verdacht wordt, omdat hij niet de mol is? Of best, dat er veel geld uit de pot is?
Leg jij dit dan ook even uit aan Vincent, Yvonne en Roos? Hoe hebben zij de mol ook maar kúnnen ontdekken als er geen mol actief was? Daarmee zeg je dus eigenlijk dat de eerste 3 executies loterijen waren.
Niet helemaal, ik heb
hier een lijstje met mogelijke molacties van Jeroen gemaakt. Dat het follow-the-money-bewijs in zijn richting zwak is, ontken ik echter niet. Daarom ben ik er ook nog helemaal niet zeker van dat hij de mol is. Ik hou echter de mogelijkheid open dat de mol niet wéér de kandidaat is die opzichtig uit de wind wordt gehouden door de regie. Bovendien zeiden de makers in 2012
dit over de eerste afleveringen van een seizoen:
En die centen zijn ook belangrijke aanwijzingen. 'Volg het geld!', tipt Pieter Jan. "In het begin geven de kandidaten nog niet veel om geld in de pot, maar naarmate het spel vordert, speelt diezelfde pot opeens een heel belangrijke rol. Want stel dat je hem wint? De mol wint 'm sowieso niet, dus degene die juist later in het seizoen de pot blijft saboteren, zou zomaar eens de Mol kunnen zijn."Dat wekt bij mij de indruk dat follow-the-money in de eerste paar afleveringen een minder grote rol speelt dan in de tweede helft van het seizoen. Bovendien waren de jokers tot nu toe zó schaars dat het er dik in zat dat hebberige kandidaten bereid waren om er draconische bedragen voor op tafel te leggen. In theorie hoefde de mol zich dus pas vanaf de veeveiling écht bezig te houden met het leegspelen van de pot. Ik vind het dan wel opvallend dat Jeroen daar ineens een prominente rol in speelt.