Noem mij maar eigenwijs, maar denk dus echt dat hij de mol is. Hij doet bij sommige opdrachten heel erg zijn best ('doolhof') om geen verdenkingen tegen zich te krijgen, maar ondertussen zegt hij, als hij klaar is, tegen de andere kandi's: "Nu maar hopen dat de LAATSTE het geld pakt, want dat is onze strategie" (oid). Waarop iemand anders zei: "nee, de eenalaatste moet het geld pakken, lukt dit niet, dan kan de laatste alsnog proberen het geld te pakken". Waarop Dick zegt: "oh, dat hebben WE (lees: Menno, Paul en hij) niet zo gecommuniceerd..." Ik denk dat hij bewust heeft geprobeerd ervoor te zorgen dat de laatste het geld mee zou nemen, in de hoop dat die fout zou lopen en er dus geen geld verdiend zou worden. Dan kunnen ze Dick niets kwalijk nemen (hij heeft immers de route helemaal uitgelopen) en ziften ze op de andere 2 kandi's. Helaas voor Dick zijn Menno en Paul anders gaan denken. Verder ging Dick als eerste abseilen. Hij kreeg een aanbod die hij niet accepteerde, denkende dat iemand anders het wel zou accepteren. Eenmaal weer boven praatte hij zo op Renate in dat "als ze echt niet durft, ze het NIET moet doen...". En vervolgens Alex de schuld geven dat het geld niet verdiend werd omdat hij niet durfde. Afl. 1 was ook wazig: hij ging de afstand meten met zijn looppassen, omdat hij dat immers ook altijd deed bij voetballen (10 passen is 9 meter). Hij heeft het verkeerd uitgerekend. Vervolgens gaat Menno met een meetlint de afstand meten en komt uit op een afstand, waarop Dick zegt: "ja, maar dat zijn Japanse meters"
. Dick kunnen ze niet kwalijk nemen dat hij niet meegedaan heeft aan het spel, hij heeft immers ook gemeten. En wat zei Menno ook alweer in het interview: "De Mol heeft als eerst op Paul en de boekjes geboden, maar dat kwam niet in beeld". Ik ben er van overtuigd dat Karel wel weet wie de mol is en het spelletje meespeelt om tijdens een interview te zeggen: "jij hebt echt nergens op geboden he!?..."
Mijn conclusie is dat Dick zich op de voorgrond treedt als het nodig is (dus inspannen bij een opdracht) om zo niet verdacht te raken, en op de achtergrond blijven om de rest alles te laten verklooien (zoals bij het bieden).