Door de jaren heen is de Mol enorm geëvolueerd.
Reeks 1 op VRT was nog bestemd voor de niets wetende kijker. Ook op het Internet waren er toen nog geen duizenden Mol-detectives constant alles aan het uitpluizen.
Deze reeks was dan ook fantastisch goed: zeer duidelijke opdrachten, geen chaotische montages en 3 opdrachten per aflevering en minder "gemanipuleerde" commentaren van kandi's.
Daarna begreep men dat de kijkers meer Mol-intelligentie begonnen te krijgen en om alles wat moeilijker te maken is men beginnen "knoeien" met montages, biechten, uitspraken van kandi's uit hun context halen enzovoort, enzovoort.
Om het nog wat moeilijker te maken is men de opdrachten vervolgens wat flitsender, meer chaotisch in beeld gaan brengen. Om eea nu nog correct te kunnen situeren dient men elke aflevering minimaal 2x te bekijken. Tenslotte heeft men er voor gekozen om slechts 2 opdrachten per afl. uit te voeren en meer aandacht te besteden aan de commentaren van kandi's.
Het is dan ook niet onlogisch dat er veel kijkers afhaken omdat het allemaal wat "te verwarrend" overkomt op de "gewone" kijker. Wij die-hards hebben hiermee uiteraard geen problemen, we zijn tenslotte verslaafd en hoe chaotischer hoe beter voor ons. Maar stel je voor dat je het programma nog niet kent en voor de eerste maal kijkt.
Ik denk dat je dan vrij snel zoiets hebt van: dit is toch niet te volgen, ik haak hier af.
De kijkcijfers dalen dan ook zienderogen.
Ik pleit dus voor uitzendingen van anderhalf uur, zodat er opnieuw meer van de opdrachten in beeld kan gebracht worden, zodat alles duidelijker, rustiger en minder chaotisch overkomt voor de "newbies".
Als je momenteel de tijd optelt die in beeld komt voor het uitvoeren van de opdrachten kan ik je zeggen dat dit erg tegenvalt.
Verder was ik ook voorstander van 3 opdrachten per aflevering, zodat de Mol meer kansen krijgt om in actie te komen. En dat is toch nog steeds het bonkend hart, de kern van dit programma. Mol-acties, daar draait het toch allemaal om dahct ik.
Op dit vlak breng ik wel enig begrip op voor de makers die zeggen dat dit niet haalbaar en te duur is. Alhoewel, te duur, niet alle opdrachten hoeven een hoog kostenplaatje te hebben. Inventiviteit en creativiteit zijn hier de kernwoorden.
Misschien moeten wij zelf maar eens opdrachten gaan bedenken, zodat de makers uit onze creativiteit kunnen putten voor volgende reeksen.
I rest my case.